نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی اصلاح ساختار اقتصادی را در جذب منابع مهم ارزیابی کرد و گفت: باید ساختار اقتصادی در خدمت تولید و بهبود معیشت مردم باشد.

،" محمد رضا تابش " روز پنجشنبه در نشست با مدیران و مسئولان این اداره کل با بیان اینکه باید خود را با درآمد پایین نفتی تطبیق دهیم؛ سپردن امور به مردم و مشارکت آنها در رونق اقتصادی را از الزامات نظام اقتصادی کشور دانست.

وی همچنین بر حرکت در مسیر توسعه پایدار تاکید کرد و افزایش درآمد مردم، رشد اقتصادی، افزایش تولید و توجه به عدالت اجتماعی را لازمه تحقق توسعه پایدار برشمرد و گفت: اگر عدالت نباشد توسعه پایدار هم اتفاق نخواهد افتاد و در جامعه طبقاتی، توسعه نمی تواند مستقر شود.

تابش گفت: همچنین نباید منابع در جایی صرف شود که محیط زیست و جنگل ها را نابود کند؛ چراکه در این گونه مواقع نه تنها توسعه حاصل نمی شود؛ بلکه فقر  نیز حاکم می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر جلب سرمایه گذاری داخلی و خارجی تاکید کرد و آن را یکی از عوامل موثر در رونق اقتصادی برشمرد و گفت: اگر بخواهیم تولید و صادرات رونق گیرد؛ باید تولید منطبق با استاندارد های دنیا داشته باشیم.

وی وجود تحریم ها و وجود سیاست های نادرست در گذشته و سوق دادن منابع اقتصادی به سمت مصرف به جای تولید را از موانع پیش روی سرمایه گذاری دانست و گفت: اگر سرمایه گذاری ها به سمت تولید هدایت شود و تولیدات با استانداردهای دنیا منطبق باشد در عرصه صادرات و تجارت بین الملل موفق خواهیم بود و این امر بهبود معیشت مردم و تحول در نظام اقتصادی کشور را به دنبال خواهد داشت.

وی بر رقابتی شدن کالاهای تولید داخل با کالاهای خارجی، کارا کردن اقتصاد کشور و کاهش بهره بانکی در نظام تولید تاکید کرد و آن را  برای توسعه و رونق اقتصادی، بخش صنعت و تولید ضرری دانست.

وی گفت: اگر بهره بانکی کاهش یابد به تبع آن کارایی اقتصاد نیز افزایش خواهد یافت و سرمایه های مردم به سمت تولید هدایت خواهد شد.

وی همچنین قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی را یادآور شد و بر اجرایی شدن آن تاکید کرد و گفت: با اجرای شدن آن، اقتصاد مقاومتی نیز محقق می شود و اگر بخواهیم محیط زیست خود را سالم نگه داریم باید این قانون را عملیاتی کنیم.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش موفقیت های دولت تدبیر و امید در عرصه های سیاسی و اقتصادی را یادآور شد و گفت: این درحالیست که دولت در سخت ترین شرایط ممکن قرار دارد و با تنگناههای اقتصادی و مالی مواجه است.

وی با اشاره به وظایف دولت در عرصه داخلی و مناسبات بین المللی گفت: دولت در نظام بین المللی در چارچوب وظایف دولتها  حرکت می کند و ما در تعامل با دنیا باید عزتمندانه و شرافتمندانه حرکت کنیم .

این نماینده مجلس با بیان اینکه گفت و گو و منطق باید در مراودات بین المللی و مناسبات سیاسی بر جدل سیاسی حاکم باشد گفت: دولت یازدهم با منطق و گفت و گو، مسایل و مناسبات سیاسی و اقتصادی را دنبال و حل و فصل می کند.

نماینده وزیر و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد هم در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی استان گفت: بررسی عملکرد وصول مالیاتی استان در سال 94 بیانگر آن است که درآمدهای مالیاتی حدود هشت هزار و 694 میلیارد ریال بوده است که نسبت به رقم مصوب 14 درصد کاهش یافته است .

"علی نمازی " افزود: میزان عملکرد اعتبارات هزینه ای استان در سال گذشته معادل یک هزار و 666 میلیارد ریال و میزان اعتبارات دارایی های سرمایه ای 700 میلیارد ریال می باشد.

وی شاخص تورم در استان در سال 94 را 6/12 درصد بیان کرد و گفت: نرخ بیکاری در سال گذشته برابر با 2/11 و نرخ مشارکت اقتصادی استان افزون بر 41 درصد می باشد که به ترتیب رتبه های 14 و 4 کشور را در این شاخص ها به خود اختصاص داده است.

دبیر ستاد درآمد استان یزد، میزان سپرده های بانک های دولتی استان تا پایان سال 94 را 104 هزار و 853 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: میزان تسهیلات اعطایی بانک های دولتی استان در این مدت 94 هزار و 381 میلیارد ریال بوده است.

وی سهم بخش های مختلف اقتصادی از تسهیلات اعطایی بانک های دولتی در پایان سال 94 را برای بخش های " کشاورزی" ، " صنعت و معدن " و " خدمات و بازرگانی " را به ترتیب 10 ، 52 و 38 درصد بیان کرد.

رئیس شورای هماهنگی مدیران اقتصادی استان یزد، میزان صادرات استان در سال 94 را یک هزار و 530 تن به ارزش 522 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: عمده کالاهای صادراتی استان شامل کاشی وسرامیک، نایلون ، شیشه ساختمانی و پسته می باشد که عمدتا به کشورهای عراق ، پاکستان ، افغانستان، هند ، هلند ، گرجستان و سوریه  صادر شده است.

به گفته نمازی در سال گذشته هشت شرکت استان دارای نماد فعال در بازار سرمایه بوده اند.

نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد در عین حال اقدامات مرکز خدمات سرمایه گذاری استان طی دو سال گذشته را علی رغم تحریم ها خوب ارزیابی کرد و گفت: تاکنون 21 مجوز سرمایه گذاری خارجی در استان از سوی سازمان سرمایه گذاری  ایران صادر  و بیش از 30 میلیون دلار ارز از این طریق وارد شده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا