محمد دهستانی اردکانی

یزدفردا"محمد دهستانی اردکانی"گستردگی حوزه جغرافیایی همواره از جمله مسائلی است که نیاز به خدمات رسانی در بخش های گوناگون را محسوس تر می کند.

اردکان با بهره مندی از1642 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی، بیشترین مقدار راه های مواصلاتی استان یزد را به خود اختصاص داده است. به همین میزان طبیعی است که احتمال وقوع حوادث جاده ای نیز در این منطقه بالاتر باشد. از طرفی اردکان در سال های اخیر رشد شتابان صنعتی را تجربه کرده و اینکه به یک شهری مهاجر پذیر بدل گردیده است. بنابراین به لحاظ حوادث شغلی نیز آسیب پذیری بیشتری خواهد داشت. با این اوضاف اردکان در سالهای اخیر از داشتن یک ساختمان پزشکی قانونی استاندارد محروم بوده است. این شهرستان از سال 72 رسماً از نمایندگی پزشکی قانونی بهره مند بوده ولی تاکنون طی چند مرحله مکان استیجاری آن جابه جا شده و نهایتاً در حال حاضر در ساختمان دادگستری قدیم اردکان استقرار یافته است.

آنطور که از مراجعین این مرکز بر می آید، پزشکی قانونی جای رفت و آمد افرادی است که احیاناً با نقض عضو مواحه شده اند یا به هر ترتیب ضربه جسمی خورده اند که مکان فعلی استاندارد های لازم را در این خصوص ندارد. این استانداردها شامل ویلچر و سایر تجهیزات پزشکی می باشد  و از طرفی رمپ این ساختمان نیز جهت تردد معلولین در جای مناسبی قرار ندارد که این باعث شده مراجعینی که آسیب دیده هستند با مشکلات بیشتری در رفت و آمد مواجه شوند. خوشبختانه به همت مسئولین شهرستان و به ویژه مساعدت شهرداری، ساختمان جدید پزشکی قانونی در بلوار شهید بهشتی و جای مناسب به لحاظ دسترسی به دادگستری احداث گردیده است. به گفته «حمید رضا تقوی» مهندس ناظر این پروژه، ساختمان مذکور در 2طبقه زیرزمین و همکف در زیربنای 800مترمربع احداث گردیده است که شامل قسمت های اداری، بخش معاینات سرپائی، آزمایشگاه، سردخانه و از همه مهمتر سالن تشریح است که منطبق با استانداردهای لازم می باشد. وی افزود: برای احداث این طرح 650 میلیون تومان هزینه شده که بخش قابل توجهی از این میزان را شهرداری پرداخت نموده است.

اما اکنون مدتی از اتمام پروژه می گذرد و خبری از راه اندازی نیست. امری که باعث شد تا سراغ فرماندار اردکان برویم. «احمد کمالی» تأکید می کند که اوقاف( با توجه به اینکه زمین طرح وقف بوده)  و شهرداری در امر احداث آن تعهدات خود را انجام داده اند ولی مسئولین پزشکی قانونی استان که قول تجهیز آن را داده اند تا کنون اقدامی انجام نداده اند. آن طور که از سخنان فرماندار بر می آید پیگیری های مسئولان شهرستان نیز تا این لحظه نتیجه ای به لحاظ اقدام عملی پزشکی قانونی استان در بر نداشته است.

در این مرحله سراغ اداره کل پزشکی قانونی استان را گرفتیم. مدیر کل پزشکی قانونی استان در گفتگوی تلفنی تأکید کرد: پزشکی قانونی از ابتدای شروع این پروژه به عنوان بهره بردار بوده و مجری طرح نیز شهرداری اردکان عنوان شده است. «دکتر کارگر بیده» افزود: طی سال گذشته و سال جاری در 2مرحله بازدید کارشناسان از سوی این اداره کل از ساختمان اردکان گزارش کرده اند که نواقصی از جمله سرمایش و گرمایش و برخی از موارد دیگر از قبیل حصار و نرده کشی به چشم می خورد. از طرفی پزشکی قانونی تهران نیز اجازه تحویل گرفتن ساختمان با وضع موجود را تا کنون به ما نداده است. مدیرکل پزشکی قانونی استان با بیان اینکه این طرح تنها با 30 إلی40میلیون تومان  قابل بهره برداری می باشد از آخرین تصمیم در خصوص این طرح خبر داد و گفت: مقرر شده که در آینده ای نزدیک در بازدید مشترک 4دستگاه شامل برنامه و بودجه استان، پزشکی قانونی استان، پیمانکار طرح و شهرداری اردکان اقدام لازم جهت بهره برداری هرچه سریعتر از ساختمان جدید پزشکی قانونی اردکان انجام شود. وی در عین حال پزشکی قانونی استان را موظف به تجهیز مرکز پزشکی قانونی اردکان البته پس از تحویل کامل از شهرداری می داند.

حال امیدواریم با توجه به اقدام شایسته ای که در احداث ساختمان پزشکی قانونی اردکان صورت گرفته هرچه سریعتر شاهد انتشار اخبار افتتاح این مرکز باشیم.

 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا