محمد علی طالعی معاون فرماندار بافق از ثبت یکی دیگر از آثار معنوی بافق به نام "روضه قنبر" در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ معاون فرماندار بافق از ثبت یکی دیگر از آثار معنوی بافق به نام "روضه قنبر" در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

محمد علی طالعی در مورد این آیین بومی شهرستان بافق گفت: برگزاری روضه قنبر نماد ضربت خوردن مولای متقیان است و با آداب خاصی در بافق برگزار می شود.

وی افزود: روضه قنبر به عنوان يكي از آيين ها و رسوم مردم بافق از سالهاي دور در اين شهرستان رسم بوده و به عنوان يكي از رسوم مردم این دیار در ایام ماه مبارک رمضان به شمار مي رود كه از روز نوزدهم تا شب بیست و هفتم ماه رمضان خوانده می شود.

طالعی اذعان کرد: این روضه بیشتر مخصوص بانوان است که با نذری دادن و طلب حاجت در این چند روز مرسوم است و در منازل برگزار می شود.

وی ادامه داد: قنبر از غلامان حضرت علی (ع) بوده که فردی در این مراسم با حالاتی شبیه درویشان لباس سفیدی بر تن می کند و با کلاه سفید کشکولی که نماد دوستی حضرت علی بود، مراسم را به اجرا می گذارد..

معاون فرماندار بافق تصریح کرد: در مراسم روضه قنبر، دو شخصیت دیگر نیز حضور دارند که یکی نقش حضرت زینب (س) را با لباس بلند و مشکی و شخصیت دیگر نقش ام کلثوم را بازی می کند.

محمدعلی طالعی در پایان عنوان کرد: البته اکنون هم این مراسم در بافق برگزار می شود و احترام خاصی در بین مردم دارد که برای طلب حاجت و رفع گرفتاری برگزار می شود.

گفتنی است تاکنون 5 اثر معنوی و 2 اثر طبیعی (جنگل های ارسستان و سنگ آب ها)از شهرستان بافق در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا