روزنامه های امروز موضوع اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی درباره برجام و همچنین تصمیم استراتژیک حاج قاسم را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع انتخابات و فعالیت های احمدی نژاد و موضوع نامه جدید امریکایی ها به ایران درباره یمن، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

روزنامه های امروز موضوع اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی درباره برجام و همچنین تصمیم استراتژیک حاج قاسم را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع انتخابات و فعالیت های احمدی نژاد و موضوع نامه جدید امریکایی ها به ایران درباره یمن، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا، روزنامه های اصلاح طلب، موضوع قاسم سلیمانی را در کانون توجه قرار داده اند.


سیدمحمدعلی ابطحی در یادداشتی در روزنامه شرق با تیتر «احترام ایرانی به قاسم سلیمانی» نوشت: «در ایام جنگ ایران و عراق هم برخی اختلافات در داخل کشور وجود داشت. اما همه در دفاع از رزمندگان اتفاق نظر داشتند. اکنون هم برخی دلخوری‌ها و اختلاف‌نظرهای داخلی وجود دارد. منتقدان زیادی نمی‌توانند نقد‌های خود را آزادانه بگویند و پاره‌ای مشکلات دیگر هست. اما دلخوری‌های داخلی نباید باعث شود پشت کسانی را که از امنیت کل ایران پاسداری می‌کنند، خالی کنیم. به همین دلیل است که در ادبیات همه گروه‌ها که برای ایران اهمیت قائل هستند، اجماع کم‌نظیری در دفاع از سردار سلیمانی وجود دارد. برای سردار سلیمانی‌ای احترام قائل‌اند که نیروهایش ‌هزاران کیلومتر دور‌تر از مرزهای رسمی ایران از مرزهايمان دفاع می‌کنند. این نگاه من نیست. نگاه اکثریت اصلاح‌طلبانی است که می‌شناسم و در سختی‌ها بار اصلاحات را بر دوش کشیده‌اند. گاهی هم گفته می‌شود که به این مدافعان امنیت ایران پول داده می‌شود. حلال‌ترین پولی که می‌شود از سرمایه‌های ملی پرداخت کرد، پرداخت به کسانی است که ایران و مرزهای آن را امن نگه می‌دارند. وظیفه ایرانی است که به مدافعان ایران در هر جا که باشند، ادای احترام کند. البته غیرایرانیان و به‌خصوص عرب‌ها، حتی مردمان عرب، از این رفتار ناراحت هستند. آنها می‌گویند چرا سرزمین‌های ما مرز ایران باشد. این ناراحتی از آنها درک‌شدنی است ولی به همان میزان ایرانی‌ها حتی اگر نتوانند بگویند، باید از این نیروها دفاع کنند.»

در خواست امریکا برای گفت و گو

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان « نامه جديد به ايران از كانال عمان » مدعی شده است که منابع خبري گزارش دادند كه امريكايي‌ها از طريق عمان، پيامي به سفارت جمهوري اسلامي ايران در مسقط داده‌اند كه بر اساس آن خواستار مذاكره با تهران درباره يمن شده‌اند. خبرگزاري فارس در گزارشي به نقل از يك منبع مطلع گزارش داد، واشنگتن اين پيام را قبل از سفر اخير جان كري به جده عربستان و ارائه طرحش براي حل بحران يمن و مشخصاً در تاريخ 12 آگوست (22 مرداد) تسليم دولت عمان كرده است. وزير خارجه امريكا اوايل شهريور‌ماه با محوريت گفت‌وگو درباره يمن به عربستان رفت و از طرح جديد براي حل بحران اين كشور سخن گفت.


بر اساس گزارش فارس، امريكايي‌ها در پيام اخير خود خواستار مذاكره سه‌جانبه تهران، واشنگتن و مسكو در سطح كارشناسي شده است. درخواست امريكا براي مذاكره بر سر يمن بدون حضور عربستان سعودي نشان مي‌دهد كه واشنگتن درصدد است راهي براي پايان دادن به جنگ پيدا كند. بيش از 18ماه از آغاز عمليات نظامي عربستان سعودي در يمن مي‌گذرد اما اين كشور نه‌تنها به هيچ دستاورد مشخصي دست نيافته است بلكه شاهد حملات گسترده نيروهاي يمني عليه مناطق جنوبي خود است.

 
 

روزنامه کیهان نیز در یادداشتی به قلم محمدحسین محترم، به شدت به توافق امریکا و روسیه درباره سوریه انتقاد کرده است. در بخشی از این یادداشت می خوانیم: «فریبکاری آمریکا در این توافق آنجا به اوج خود می‌رسد که از یک طرف عنوان شده این توافق شامل گروه‌های تروریستی داعش و جبهه فتح الشام (جبهه النصره) نمی شود، و از طرف دیگر گفته شده در این توافق سوریه حق حملات علیه دیگر گروه‌های تروریستی از جمله احرارالشام که واشنگتن آنها را میانه‌رو می‌خواند، را ندارد! معنی این سخن این است که آتش‌بس یک آتش‌بس یکطرفه از سوی دولت سوریه خواهد بود.!نکته مهم مغفولِ توافق جدید این است که هیچ اشاره‌ای به حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه و توقف عملیات نظامی این کشور نشده است. و از سوی دیگر این آتش‌بس در حالی از سوی روسیه به یک توافق و سند تعبیر شده که آمریکا از آن به‌‌عنوان یک برنامه کاری یاد کرده و سازمان ملل هم با کمی اغماض آن را تفاهم نامه خوانده است.این آتش‌بس نشان می دهد که روس‌ها دوباره فریب آمریکایی‌ها را خوردند و از تجربه گذشته درس لازم را نگرفتند چرا که این توافق نه تنها برای مردم سوریه و محور مقاومت نتیجه‌ای نخواهد داشت بلکه برای خود روس‌ها هم دستاوردی نخواهد داشت، و هر تلاشی برای پایان دادن بحران سوریه با ورود فریبکارانه و بدعهدی آمریکا بی‌نتیجه می‌ماند. »

 
 

روزنامه آرمان نیز در گزارشی با عنوان « دست دوستی‌آمریکا به سوی ایران! » نوشت: «در صورت پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، او باید جان کری را به دلیل رابطه منحصر به فرد با همتای ایرانی خود به عنوان نماینده آمریکا در امور ایران منصوب کند.» این موضوعی بود که در گزارش پایگاه خبری نشنال اینترست به آن اشاره شده است. تاکید بر روابط حسنه ظریف و کری به ویژه از سوی یک رسانه آمریکایی را می‌توان از چند جهت مورد بررسی قرار داد و باید منتظر ماند و دید که این تاکید بر ادعای روابط خوب وزرای خارجه ایران و آمریکا چه تاثیری در انتخابات ریاست جمهوری این کشور دارد. نکته قابل تامل در اینجاست که کری و مقامات آمریکایی تمایل زیادی به رفاقت و رفتار حسنه با ایرانی‌ها دارند که این موضوع در سال ۹۳ محسوس بود».

انتخابات سال 96

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان « مجادله يك جانباز با احمدي نژاد بر سر «دو دقيقه وقت» نوشت: «حالا ديگر كار از جوانان معترض گذشته است. اگر تا پيش از اين در برنامه‌ها و سخنراني‌ها منتقدان جوانش با پلاكاردها به استقبالش مي‌رفتند، حالا ديگر معترضان و منتقدان ديگري نيز لب به اعتراض باز كردند و در صف اول مخاطبانش صدا بلند مي‌كنند و سبب وقفه در سخنراني‌اش مي‌شوند و حتي تلاش‌هاي جوانفكر هم براي آرام كردن‌شان راه به جايي نمي‌برد. محمود احمدي‌نژاد در جديد‌ترين سفر استاني خود به گرگان سفر كرد تا به خوبي متوجه شود از اين پس سخنراني‌هايش بي‌دردسر انجام نخواهد شد. روز پنجشنبه مسجد جامع گرگان شاهد سخنراني رييس دولت نهم و دهم بود، برنامه‌اي تحت عنوان جشن ولايت. فيلم‌هايي كه از مراسم استقبال احمدي‌نژاد در شبكه‌هاي مجازي منتشر شده است نشان از اين دارد كه مردم گرگان چندان استقابل گرمي از او نداشتند تا در حلقه‌اي كوچك كه اطراف اتومبيلش جمع شده‌اند و برايش شعار مي‌دهند وارد محل سخنراني‌ش شود. «وقتت آنقدر ارزش دارد كه نمي‌تواني ٢ دقيقه از آن را در اختيار يك جانباز بگذاري»؛ اين جمله‌اي بود كه يكي از حاضرين در سخنراني احمدي‌نژاد خطاب به او فرياد مي‌زد. در حالي كه تمام محوطه مسجد جامع گرگان پر شده بود و عده معدودي هم در ساختمان بيرون مسجد انتظار مي‌كشيدند تا سخنراني رييس دولت سابق را از طريق ال سي دي كه تعبيه شده بود گوش كنند، داخل مسجد اما اتفاق ديگري در حال رخ دادن بود. پيش از شروع سخنراني احمدي‌نژاد مردي ميانسال كه خود را جانباز جنگ معرفي مي‌كرد درخواست داشت تا ٢ دقيقه تريبون را در اختيار بگيرد. وقتي درخواستش با مخالفت برگزار‌كنندكان برنامه مواجه شد در حالي كه احمدي‌نژاد پشت تريبون قرار گرفته بود تا سخنراني خود را آغاز كند صداي اعتراض مرد ميانسال در محوطه مسجد پيچيد. « من جانباز جنگم و فقط از شما ٢ دقيقه وقت خواستم تا مساله‌اي را بيان كنم.» صداي او به قدري بلند بود كه حتي احمدي‌نژاد با بلندگو هم نتوانست حريف او شود و به ناچار علي اكبر جوانفكر به سمت او رفت تا آرامش را به جلسه بازگرداند؛ تلاشي كه البته تا دقايقي بي‌نتيجه ماند تا احمدي‌نژاد سخنراني خود را پس از يك تنش چند دقيقه‌اي و با تاخير آغاز كند. مشخص نيست كه آن مرد جانباز براي گفتن چه حرف‌هايي تريبون مسجد جامع گرگان را درخواست مي‌كرد اما به هر ترتيب اجازه استفاده از تريبون را پيدا نكرد تا حاشيه سفر احمدي‌نژاد به گرگان اينگونه رقم بخورد و سخنراني‌اش را با يك تنش آغاز كند. »

انتقاد شدید از تریبون‌های نماز جمعه

مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی به وضعیت تریبون های نماز جمعه کشور و عدم بی طرفی امام جمعه ها انتقاد کرد. در بخشی از این یادداشت می خوانیم:

*منبر امامت جمعه، از موقعیت‌های بسیار مهم در نظام جمهوری اسلامی است که اگر از آن به درستی استفاده شود می‌تواند به جذب و هدایت مردم به مسیر حق کمک شایانی کند و در همراه نگهداشتن آنها با نظام و انقلاب اسلامی موثر باشد.

*همین ویژگی اقتضا دارد کسی که منبر امامت جمعه را در اختیار دارد همواره بگونه‌ای سخن بگوید و عمل کند که گفتار و کردار او به تقویت حاکم اسلامی بیانجامد و فلسفه وجودی حاکمیت اسلامی که وحدت، همدلی و تقویت جبهه حق است را محقق نماید.

*اگر امام جمعه‌ای به جای تلاش برای ایجاد وحدت و همدلی و تقویت جبهه حق، بر طبل تفرقه بکوبد، دل‌ها را نسبت به همدیگر چرکین کند و نتواند جامعه مخاطب خود را برای تشکیل صف واحدی که از حق دفاع می‌کند و در برابر دشمن می‌ایستد تقویت کند، چینن فردی شایستگی قرار داشتن در جایگاه امامت جمعه را ندارد. این قبیل افراد به جای تقویت حاکم اسلامی و تحقق فلسفه وجودی حاکمیت اسلامی، موجب تضعیف حاکم و تخریب فلسفه وجودی حاکمیت اسلامی خواهند شد.

*مردم ما ذاتاً مذهبی و دارای گرایش قوی به فرائض دینی هستند و نماز جمعه را دوست دارند،‌ اما در بسیاری موارد به خاطر دافعه امام جمعه بر خلاف میل قلبی خود در نماز جمعه حاضر نمی‌شوند.












  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا