استاندار یزد با اشاره به اینکه تامین آب شرب اولویت مهم استان یزد است، گفت: ۲۲۰ میلیارد تومان در پروژه انتقال آب از سرچشمه کارون به یزد هزینه شد.

استاندار یزد با اشاره به اینکه تامین آب شرب اولویت مهم استان یزد است، گفت: ۲۲۰ میلیارد تومان در پروژه انتقال آب از سرچشمه کارون به یزد هزینه شد.

 سیدمحمد میرمحمدی پیش از ظهر امروز در نشست شورای اداری استان یزد که با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور برگزار شد اظهار داشت: یکی از بزرگترین محدودیت‌ها و مشکلاتی که در استان یزد وجود دارد، بحث کمبود آب و خشکسالی‌های پی‌در‌پی است.

وی در ارتباط با راهکارهای رفع این مشکل گفت: اقداماتی را دنبال کردیم که نسبت به تامین آب شرب که اولویت آن برای همه پذیرفته شده تلاش لازم صورت گیرد و مقرر شد از سرشاخه‌های کارون که آب جاری شده و به خلیج فارس می‌ریزد را سد بزنند و برای آب شرب منظور کنند.

استاندار یزد با اشاره به اینکه از این آب 250 میلیون متر مکعب برای اصفهان، 150 میلیون متر مکعب برای یزد و 180 میلیون متر مکعب برای کرمان در نظر گرفته شده است، گفت: عملیات اجرایی این کار دو سال است که در استان یزد آغاز شده و تاکنون حدود 220 میلیارد تومان هزینه شده است.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: تاکنون 47 کیلومتر لوله‌گذاری در این زمینه انجام شده و لوله مورد نیاز برای 40 کیلومتر دیگر این مسیر خریداری شده است.

وی مدیریت مصرف آب را اولویت مهم در زمینه رفع مشکل آب دانست و گفت: خوشبختانه این دغدغه به صورت خاص در بین مردم یزد وجود دارد و اسراف در مصرف آب توسط مردم یزد دیده نمی‌شود.

استاندار یزد با اشاره به اینکه مصرف صحیح آب باید در کشور نهادینه شود، گفت: استان یزد یکی از الگوهای مصرف بهینه آب در کشور است و می‌توان این الگو را برای کل کشور لحاظ کرد.

میرمحمدی گفت: یکی از عللی که در استان یزد سبب افزایش مصرف آب می‌شود بحث کولرهای آبی در تابستان است که در این زمینه هم با سیستم سقفی که برای کولرها در نظر گرفته شده، حجم مصرفی آب کولرها هم کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اینکه در استان یزد بحث توسعه کشاورزی بیان می‌شود مربوط به افزایش سطح زیرکشت نیست بلکه توجه استان یزد به تولید محصولاتی است که هم آب کمتر مصرف شود و هم محصول بیشتری تولید شود که در این زمینه مهمترین رویکرد، توسعه کشت گلخانه‌ای است.

استاندار یزد با بیان اینکه موضوع دیگری که در استان یزد به صورت ویژه دنبال می‌شود، بحث گردشگری است، گفت: یزد از مناطق گردشگری طبیعی و باستانی بسیار ارزشمندی برخوردار است که در نوع خود بی‌نظیر هستند.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر شاهد رشد چشم‌گیر حضور گردشگران خارجی در استان یزد بودیم و پیش‌بینی می‌شود که تعداد گردشگران خارجی یزد به 100 هزار نفر و گردشگران داخلی به یک میلیون نفر در سال برسد.

وی با بیان اینکه استان یزد در حوزه انرژی خورشیدی پیشتاز کشور است، خاطرنشان کرد: بحث انرژی خورشیدی هم یکی دیگر از حوزه‌هایی است که در استان یزد پیگیری می‌شود و تاکنون یک هزار و 100 مگاوات متقاضی نیروگاه خورشیدی داشتیم که برخی از این نیروگاه‌ها در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا