یزدفردا"در حالی که چندی پیش، مقامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ممنوع شدن فروش آیفون و جمع آوری گوشی‌های هوشمند اپل از بازار ایران در پی اجرای طرح رجیستری موبایل در کشور خبر داده بودند، بازتاب و تبعات این موضوع تنها محدود به سطح رسانه‌های داخلی و شبکه اجتماعی نشد. اکنون رسانه‌های خارجی نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده و با دید انتقادی به آن نگاه کرده‌اند.

 
به گزارش تابناک، موضوع ممنوعیت فروش آیفون در ایران پس از اجرایی شدن طرح رجیستری موبایل در کشور از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان متولی اصلی طرح، طی چند روز گذشته منجر به بحث و جدل‌های فراوانی شده است.

بر این اساس که عباس نخعی، مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود، اگر تا روز اجرای طرح رجیستری، اپل اقدام به ثبت نمایندگی رسمی در کشور نکند، قطعاً همه گوشی‌های تلفن همراه این برند جمع‌آوری خواهند شد و به هیچ عنوان قابلیت رجیستر شدن را نخواهند داشت.

نخعی تأکید کرده بود که ابلاغ جمع‌آوری گوشی‌های تلفن همراه این برند از بازار داده شده است. امروز نیز سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد، با اجرا شدن طرح رجیستری موبایل از ابتدای مرداد، تمام گوشی‌های آیفونی که به تازگی قرار است وارد بازار مصرف شود، به دلیل نداشتن نمایندگی رسمی در کشور قابل استفاده نخواهد بود.

استفاده از آیفون هم اکنون نیز غیر قانونی است!

قاسم خورشیدی اعلام کرد، ۲۸ اردیبهشت امسال دو ماه به وزارت ارتباطات زمان داده شد که این طرح نهایی و اجرا شود و سپس قرار شد، پایلوت طرح رجیستری از ابتدای مرداد ماه آغاز و عملیات اصلی آن تا یکی دو ماه بعد انجام شود.

خورشیدی گفت: بر اساس قانون امور صنفی و حمایت از مصرف کنندگان، هر کالای وارداتی که در کشور توزیع می‌شود، باید شبکه و زنجیره خدمات پس از فروش داشته باشد که تلفن آیفون مربوط به شرکت اپل نمایندگی رسمی در کشور ندارد و سرویس دهی به این برند حتی اکنون نیز مغایر با قانون است.

وی نیز تأکید کرده است: با آغاز به کار عملیات رجیستری موبایل، به گوشی‌های تلفن همراه آیفونی که جدید وارد مدار مصرف می‌شود، سرویس دهی نخواهد شد، مگر اینکه نمایندگی این برند در ایران تأسیس شود، البته ما منع قانونی برای ارایه نمایندگی به این برند را نداریم، مگر اینکه سیاست‌های وزارت صنعت در این زمینه چیز دیگری باشد.

بازتاب تصمیم مسئولان ایرانی در رسانه‌های خارجی

این موضوع و تصمیمات مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا در نوع خود جالب توجه بوده و تعجب بسیاری از کاربران و مشتریان گوشی‌های هوشمند را برانگیخته است؛ اما بازتاب این کار تنها محدود به افکار عمومی داخل نیز نمی‌شود.

روزنامه Japan Times برای اولین بار این موضوع را در سطح رسانه‌های خارجی مطرح کرد که دولت در ایران در پی اجرای طرح رجیستری تصمیم به ممنوعیت فروش گوشی‌های آیفون گرفته است. در حالی که این نشریه به موضوع طرح رجیستری اشاره کرده، به شکلی جالب توجه تناقض اساسی موجود در این تصمیم مسئولان ایرانی را ذکر کرده و گفته است: با این همه، این ممنوعیت خدمات رسانی و فروش عطف به ما سبق نشده و مشمول گوشی‌های آیفون که پیش از این در ایران فروخته شده، «چه به شکل قانونی یا قاچاق» نمی‌شود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا