کشورها و دولت های جهان همواه به دنبال منافع ملت خود هستند تا بتوانند نیازهای آنها را با هر راه ممکن برطرف کنند. در این بین برخی کشور ها مانند آمریکا از طرق مختلف ولو غیرانسانی و غیراخلاقی و با جنگ در کشورهای دیگر سعی دارند به این موضوع دست پیدا کنند و برای رسیدن به هدف خود از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کنند. از سوی دیگر نیز کشورها و دولت هایی هستند که برای رسیدن به حقوق خود پای میز مذاکره نشسته و برای گرفتن این حق تمام سعی خود را می کنند.

نمونه بارز این اتفاق را می توان در ماجرای مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های جهانی مشاهده کرد. زمانی که تیم مذاکره کننده ایران بارها از این کشور به آن کشور برای حل بحران های موجود میان ایران و جامعه جهانی سفر می کردند تا شاید بتوانند باری را از روی دوش ملت ایران بردارند.

اعتماد تام ممنوع!

آنها می دانستند که نه تنها آمریکا و بلکه سایر کشورهای مذاکره کننده نیز هیچگاه دوست ایران نیستند و تنها به دنبال منافع خود در این بین می گردند و با همین منظور اعتماد تمام و کمال به آنها نداشتند. اما این بی اعتمادی دلیلی بر ترک میدان مذاکره نبود و تا آخرین لحظه به نتیجه رسیدن مذاکرات به تلاش خود ادامه دادند.

آنها اینگونه فکر نمی کردند که تنها مامور به وظیفه هستند و نتیجه برایشان اهمیتی ندارد و مانند بسیاری از بزرگان دین و نظام برای به نتیجه رسیدن فعالیت هایشان پا پیش گذاشته بودند.

گاوچران های آمریکایی و لگد زیر میز

اما امروز که ایالات متحده آمریکا که سیاست های آن بر همگان آشکار است، نیت دارد به تمام تلاش های صورت گرفته در مذاکرات هسته ای که مدت ها وقت صرف آن شده است، پشت پا بزند! اقداماتی که از گاوچران های تگزاسی بعید نیست، ولی تعجب اینجاست که چرا باید به سرداران عرصه دیپلماسی کشور که با اجازه از مقامات ارشد نظام و دستگاه های تصمیم گیر وارد عرصه شده بودند، توهین شود؟!

فرزندان انقلاب عامل آمریکا نیستند!

برجام چکیده ای از تلاش چندین ماهه افرادی بود که رهبری آنها را فرزندان انقلاب خواند و امروز به دلیل گستاخی و بدعهدی جریانی در ایالات متحده چرا باید آنها را عامل دست آمریکا خواند؟!

بدون شک دولت و در کنار آن مجلس که برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تمام تلاش خود را به نفع مردم کردند، برای این روزها که آمریکا قصد برهم زدن بازی را دارد نیز تدبیری اندیشیده اند و به نظر می رسد طرحی که مجلس آن را در دستور کار خود قرار داده است و به طور حتم در جلسه علنی یکشنبه به آن رسیدگی می شود، به اندازه کافی پاسخگوی هرگونه شیطنت ایالات متحده خواهد بود.

روزنه های امید مذاکرات

البته تاریک ترین سناریوی موجود، اگر پاره شدن یا آتش زدن برجام هم که باشد، باز روزنه های نوری بعد از این مذاکرات برای ایران وجود دارد و آن اثبات حقانیت جمهوری اسلامی به جهانیان است.

دیگر کسی نمی تواند ایران را محور شرارت بخواند یا آن را جنگ طلب بنامد. افکار عمومی دنیا که در جریان ریز به ریز مذاکرات ایران و این کشورها بودند، به طور حتم در برابر هرگونه تحرکاتی که ساختار نظم و امنیت جهانی را تهدید کند، واکنش نشان خواهد داد حال این اقدام از جانب آمریکا باشد یا جیبوتی!

ایران در این مذاکرات به همه ثابت کرد که برای بزرگترین مسئله جهانی هم که در پیش دارد برای احقاق حقوق مردم کشورش پای میز مذاکره می نشیند و تا آنجایی که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند باشد، آن نیز بر سر عهد و پیمان ایستاده است و این نکته مهمی است.

لکه های سیاه این روزها

از سویی نکته قابل تامل دیگری که در این بین وجود دارد، خوشحالی برخی افراد و جریان هایی است که گویی از تحریم و فشار بر کشور سود می برند. آنها به گونه ای از تصمیم سناتورهای آمریکایی خشنود هستند که سران حزب جمهوری خواه و جنگ طلب آمریکا از این تصمیمات ابراز خوشحالی نکرده اند.


رخ کشی های سیاسی این روزها و به ویژه بعد از اینکه کشور به دو دسته طرفداران اقدامات دولت قبل و طرفداران اقدامات دولت فعلی تبدیل شد، به اوج رسیده است و در این میان بر سر هرمسئله ای که حتی سرنوشت کشور در آن دخیل است نیز برخی تلاش دارند تا آب به آسیاب دشمن بریزند و نیروهای داخلی را نابود کنند!

کسانیکه در دولت قبل بدون هیچ معیار مشخصی از اقدامات قوه مجریه دفاع می کردند، امروز برای آنکه سرافکندگی آن دوران را لاپوشانی کنند، درتلاشند تا تصمیمات نظام را نیز در پرونده دولت روحانی بنویسند ولی باید بدانند که این نیت از چشمان مردم ایران اسلامی پنهان نخواهد ماند.

مردم به خوبی می دانند که چه کسانی در کشور به دنبال حل مشکلات هستند و چه کسانی با سنگ اندازی در مسیر آنها تلاش می کنند تا به اهداف سیاسی خود و قدرت دست پیدا کنند.

شاید بهتر باشد در این روزگار همگان باید به دنبال آن باشند که جلوی دشمن را بگیرند و اینکه بخواهند برای تسویه حساب چند انتخابات و شکست سیاسی هزینه هایی را بر مردم تحمیل کنند، اقدام مناسبی نیست و تندروها بدانند اینکه گوشه ای از کشتی انقلاب را خراب کنند، آسیب آن متوجه همه کشور خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا