تا اينجاي كار هفت هيچ به نفع رئيسي. حالا اين تاكتيك انتخاباتي‌شان است يا نه؛ اينكه در لحظه آخر همه چيز قرار است برعكس شود و رئيسي به نفع قاليباف كنار رود يا نه؟ كسي خبر ندارد. جامعه روحانيت مبارز و جبهه پايداري، زاهدي، زريبافان و زاكاني سه نامزد ردصلاحيت‌شده، عباسي يك نامزد انصرافي و جليلي كه از ورود به عرصه انتخابات خودداري كرد، تاكنون رسما و علنا به سمت رئيسي كوچيده‌اند.
 
به گزارش شرق، ديروز سعيد جليلي نامزد اصلح جبهه پايداري در سال ٩٢ به ديدار ابراهيم رئيسي نامزد اصلح جبهه پايداري در سال ٩٦ رفت. از ميان احزاب و جريان‌ها جامعه روحانيت رسما و جبهه پايداري فعلا غيررسمي از ابراهيم رئيسي حمايت كرده‌اند.
 
اگرچه قبل از اعلام صلاحيت‌ها جبهه پايداري حمايتش از رئيسي را پس گرفت اما محمدجواد ابطحی، از اعضای جبهه پایداری گفته است: «یکی از کاندیداهای اصلی جبهه پایداری رئیسی است و در این رابطه با جمنا به توافق رسیده‎ایم، اما باید منتظر تأييد صلاحیت‎ها باشیم و پس از آن به طور رسمی خبر حمایت خود را اعلام کنیم.
 
این به اين معنا نیست که جبهه پایداری رئیسی را قبول ندارد، بلکه تنها می‎خواستیم تأمل بیشتری انجام دهیم». نزديكان و اعضاي جبهه پايداري در اين مدت به نقل از آيت‌الله مصباح يزدي اعلام كرده بودند كه او به یارانش در جبهه پایداری گفته است ابراهیم رئیسی نامزد اصلح است و از او حمایت کنند. سعید جلیلی كه ديروز به ديدار رئيسي رفته است، چهار سال قبل نامزد اصلح این جریان بود و فعالیت‌های یک سال گذشته‌اش همه حاکی از قصد و حضور جدی او در انتخابات بود اما یکباره از رقابت‌ها کنار کشید و ثبت‌نام نکرد.
 
او در بیانیه‌ای اعلام کرده بود كه در بین نامزدها یک فرد اصلح وجود دارد که باید به او رأی داد. ديدار روز گذشته او با رئيسي مشخص كرد كه مقصود جليلي از فرد اصلح همان رئيسي بوده است. احتمالي كه بعد از اعلام حمايت آيت‌الله مصباح از رئيسي و با توجه به اختلافات شديد جريان قاليباف با جليلي و جبهه پايداري در سال ٩٢ چندان بعيد نبود.

در بيانيه جبهه پايداري كه هفته گذشته بعد از انتشار از كانال تلگرامي اين جبهه حذف شده، آمده بود: «شورای مرکزی جبهه پایداری از همه اعضا و هواداران پرتلاش و خستگی‌ناپذیر و بی‌ادعا و خدوم خود در سراسر کشور دعوت می‌نماید صادقانه و خالصانه با مدد از ارواح پاک و طیبه شهیدان برای معرفی نامزد اصلح انقلاب حضرت آیت‌الله رئیسی به هر طریق شرعی ممکن تلاش نموده و همه اطرافیان و دوستان را به این مهم تشویق و ترغیب نماید».
 
از ميان چهره‌هاي اصولگرا هم، دو ردصلاحيت‌شده- يعني مسعود زريبافان و محمدمهدي زاهدي - كه هردو از وزيران و مديران احمدي‌نژاد محسوب مي‌شوند تا اين لحظه به نفع رئيسي اعلام موضع كرده و گفته‌اند اعوان و انصار و ستادهاي احتمالي خود را هم در اختيار رئيسي قرار مي‌دهند. عباسي، وزير ورزش احمدي‌نژاد هم پيش از اعلام نتايج صلاحيت‌ها، از دور رقابت‌ها به نفع رئيسي كنار كشيد.

در بيانيه محمدمهدي زاهدي آمده است: «این‌جانب با شناختی که از منش برادر ارجمند جناب حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین رئیسی و سوابق روشن علمی و مدیریتی ایشان و قاطعیت در برخورد با مفاسد اقتصادی دارم، مطمئنم که با حضور ایشان در رأس مدیریت اجرائی کشور، #نسیم_خدمت وزیدن خواهد گرفت و نشاط جوانان، دانشجویان، دانشگاهیان و فرهنگیان معزّزی که این‌جانب را مورد لطف و همراهی خویش قرار داده‌اند، دعوت به حمایت از یار برومند و فرزند صالح انقلاب، جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی می‌نمایم».

مسعود زریبافان هم در بيانيه‌اي كه سه روز پيش منتشر كرد، نوشت: «لازم به ذکر است کلیه ستادها و تشکیلات منسجم شکل‌گرفته در تهران و استان‌ها، در جهت حمایت از حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی قرار خواهد گرفت».

محمد عباسی، وزیر ورزش‌وجوانان دولت دهم هم ٢٦ فروردين در بيانيه‌اي نوشت: «اجازه می‌خواهم حال که نیروهای علاقه‌مند به پذیرفتن این مسئولیت خطیر در این دوره به شکل گسترده‌ای نمایان و در جمع‌شان عناصر ارزشمندی ازجمله سید انقلابی و چهره دلسوز ملت، حجت‌الاسلام رئیسی وجود دارند، از همه عزیزان توصیه‌کننده عذرخواهی نموده و همگان را به تلاش در جهت شکل‌گیری صفوفی متحد و حضوری انقلابی برای توفیق کاندیدای برتر دعوت می‌کنم ...». زاكاني ردصلاحيت شده هم در تيم رئيسي است؛ او تا پيش از نيكزاد، گزينه اصلي رياست ستاد انتخاباتي رئيسي بود.

نيكزاد، رأي‌جمع‌كن احمدي‌نژادي‌ها
علي نيكزاد روز گذشته رئيس ستاد انتخاباتي رئيسي شد. او از وزراي نزديك و كليدي احمدي‌نژاد بود و سال ٩٢ به همراه احمدي‌نژاد براي ثبت‌نام مشايي به وزارت كشور رفت. اكنون کانال تلگرامی ابراهیم رئیسی اعلام کرده علی نیکزاد به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی او منصوب شده است. اين درحالي است كه نام ضرغامي و ميركاظمي هم به عنوان ديگر نامزدهاي رئيس ستادي مطرح شده‌بود.

روز گذشته حتي براي ساعاتي علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس و دیگر عضو جمنا و رقیب ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری که موفق به کسب صلاحیت از شورای نگهبان نشد، به عنوان نخستین رئیس ستاد او معرفی شد؛ اما ناگهان نيكزاد جايگزين او و ميركاظمي، وزير نفت احمدي‌نژاد، به عنوان رئيس كميته طرح و برنامه ستاد معرفي شد. برخي معتقدند جایگزینی میرکاظمی و در نهایت نیکزاد به‌جای زاكاني، نشانه اختلافات درون جريان اصولگرا يا حداقل اطرافيان رئيسي است.

يكي از دلايل اين اختلاف، احتمالا به ردصلاحيت احمدي‌نژاد مربوط است. برخي معتقدند انتخاب نيكزاد دقيقا مرتبط با جذب بدنه رأي حاميان احمدي‌نژاد بوده است؛ جماعتي كه حالا بين گزينه‌هاي مختلف از رأي‌ندادن يا رفتن سراغ نامزد نزديك به اصلاح‌طلبان يا اصولگرايان، سرگردانند و اين سرگرداني را از خلال متن‌هاي منتشرشده در كانال‌ها و گروه‌هاي تلگرامي يا ديگر شبكه‌هاي اجتماعي آنها مي‌توان دريافت.
 

انتخاب نيكزاد از‌اين‌رو شایان توجه است كه برخي گمانه‌زني‌هاي سال ٩١، حاكي از اين بود كه او هم يكي از گزينه‌های احتمالي جريان حامي احمدي‌نژاد براي انتخابات رياست‌جمهوري است. او درباره شايعه نامزدي‌اش در سال ٩٢، گفته است: «عین جمله آقای دکتر یادم هست که گفتند نه تکذیب کنید و نه تأيید کنید. ما می‌خواهیم این دولت را عبور دهیم. تا روزهای آخر این موضوع پابرجا بود و در افکار عمومی تعدادی شایعه برای کاندیداتوری بود تا اینکه آقای دکتر به یک کاندیدای مدنظر خود رسید و من تقریبا یقین داشتم که این از فیلتر شورای نگهبان عبور نخواهد‌کرد».

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا