باورهایی غلط درباره اعتیاد

پایگاه خبری یزدفردا"مصرف مواد و اعتیاد یکی از مهم‌ترین آسیب‌های روانی- اجتماعی است که گریبانگیر خانواده‌ها و جوانان در سراسر جهان است. ابتدایی‌ترین موضوع در زمینه پیشگیری از این آسیب مهلک دسترسی به اطلاعات صحیح در زمینه سوءمصرف مواد و اعتیاد است.


به گزارش ایسنا، مطالب و دانسته‌های زیادی در مورد این بیماری وجود دارد و بسیاری از جنبه‌های مختلف آن به صورت دقیق شناخته شده است، ولی هنوز عده‌ای از مردم همچنان باورهای اشتباهی در مورد اعتیاد، مواد و نحوه درمان دارند. اما آشنایی با این باورهای اشتباه در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد بسیار موثر است.

«من معتاد نیستم» اولین طرز فکر معتادان است که باید عوض شود. انکار بیماری به معنای از دست دادن فرصت بهبود است. هیچکس در آغاز نمی‌پذیرد معتاد است؛ چراکه اگر بپذیرد باید مصرف را قطع کند که البته آن را دوست ندارد. معمولا چند سال طول می‌کشد تا یک معتاد قبول کند مشکل دارد و در این چند سال به مصرف ادامه می‌دهد.

خودم همه چیز را می‌دانم
بسیاری از معتادان چنین طرز فکری دارند؛ آنها واقعا معتقدند خودشان همه چیز را درباره اعتیاد می‌دانند و نیاز به کمک دیگران ندارند. همچنین بسیاری از معتادان بهترین راه خلاص شدن از ناراحتی‌ها را فکر نکردن به آنها می‌دانند و با مصرف مواد و الکل مغز خود را از کار می‌اندازند تا مجبور به فکر کردن راجع‌به مشکلات‌شان نشوند.

بسیاری از معتادان با این فکر شروع کرده‌اند که مصرف گاه به گاه و تدریجی مواد باعث اعتیاد نمی‌شود. این درحالیست که حتی یکبار مصرف مواد میل و کشش مصرف دوباره را ایجاد می‌کند. از دیگر باورهای غلط درباره اعتیاد می‌توان به این جمله اشاره کرد که با قدرت اراده‌ام می‌توانم هر وقت بخواهم مواد مصرف نکنم. باید گفت قدرت اراده ربطی به مصرف مواد ندارد. ترک مواد و ادامه آن جنبه جادویی ندارد و به کار و تلاش زیاد نیاز دارد و یکدفعه امکان پذیر نیست.

برخی تصور می‌کنند که مصرف تریاک باعث افزایش قوای جنسی می‌شود.هر چند در ابتدای مصرف ممکن است چنین حالتی ایجاد شود ولی پس از مدتی مصرف اختلال در قوای جنسی تشدید شده و فرد را دچار مشکل می‌کند. همچنین باوری وجود دارد که می‌گوید نشئگی و مستی آدم را سرحال می‌آورد اما اگر چه احساس خوب و خوشایند جزئی از مراحل اولیه اعتیاد است ولی این موضوع همیشگی نیست.

از طرفی برخی دیگر می‌گویند که مصرف مواد باعث خلاقیت می‌شود. در بعضی موارد و به خصوص در بعضی محافل هنری از مواد توهم‌زا مثل حشیش، گراس، ال اس دی و... برای ایجاد خلاقیت استفاده می‌کنند در حالی که این افراد به غلط توهم را نوعی خلاقیت می‌دانند. اما باید دانست که خلاقیت امری سالم و توهم ناشی از بیماری‌ست.

برخی هم بر این باورند که مصرف تریاک باعث جوان ماندن می‌شود؛ این نگرش مثبت نسبت به تریاک نسبتا رایج است، اما حقیقت آنست که مصرف تریاک نه تنها باعث جوانی و سلامتی نیست بلکه به شدت بدن را هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی تحلیل می‌برد. تریاک گیرنده‌های درد را از کار می‌اندازد و لذا فرد احساس درد و ناراحتی نمی‌کند و به نظرش می‌رسد که سالم است و تریاک به سلامت او کمک کرده است؛ در حالیکه اینچنین نیست.

بنابر اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی؛ یکی دیگر از باورهای غلط درباره اعتیاد این است که مصرف تریاک، حشیش و موادی که از گیاهان تولید می‌شوند چون جنبه شیمیایی ندارند، بی ضررند؛ عده‌ای به طب سنتی پایبندند و از داروهای گیاهی استفاده می‌کنند و معتقدند چون مواد شیمیایی نیستند و جنبه گیاهی دارند، پس مضر نیستند؛ حال آنکه مصرف برخی مواد صرف نظر از اینکه جنبه گیاهی داشته باشند یا صناعی، مضر و مهلک است و تریاک و حشیش و... از جمله این مواد مضر هستند.

عده‌ای می‌گویند حشیش اعتیادآور نیست؛ برخلاف تصور مردم حشیش هم وابستگی روانی و هم جسمانی ایجاد می‌کند و از ویژگی‌های مهم آن توهم‌زایی است. تنها تفاوت آن با مواد افیونی مانند تریاک، هرویین و... در آن است که در مصرف‌کنندگان حشیش ایجاد وابستگی روانی و جسمی کندتر است. به همین دلیل این باور غلط وجود دارد که حشیش اعتیاد آور نیست.

برخی نیز فکر می‌کنند مصرف مواد مخدر برای درمان بیماری‌ها مناسب است، حال آنکه هیچ تحقیقی نشان نداده که مصرف مواد و به خصوص تریاک جنبه درمانی داشته است.

برخی بر این باورند که نیکوتین از چاقی پیشگیری می‌کند. در این باره نیز باید گفت که آثار موقت نیکوتین در کاهش انسولین باعث کاهش اشتها می‌شود. از طرفی بیکاری دست و دهان در موقع ترک سیگار ممکن است به ریزه‌خواری و چاقی منجر شود و لذا این موضوع ربطی به اثرات نیکوتین در لاغری ندارد.

معتادان بر این باورند که بدون مواد نمی‌توانند از پس زندگی برآیند. واقعیت این است که مواد به طور موقت از افکار منفی جلوگیری و آرامش کاذب ایجاد می‌کند. حال آنکه اعتماد به نفسی که با مصرف مواد حاصل شود، توهمی بیش نیست.

 

(تصاویر) عجیب‌ترین رخدادهای پزشکی در سال گذشته/در سالی که گذشت اعمال جراحی شگفت انگیز و مهمی انجام شد که نه تنها جان انسان‌ها را نجات داد بلکه پیشرفت علم و تکنولوژی را نیز به دنبال داشت.

به گزارش  مهر، عصر حاضر به عنوان دنیای مدرنیته نام گرفته زیرا پیشرفت علم و پزشکی شتاب قابل توجهی به خود گرفته تا بتواند علاوه بر اینکه نیازهای انسان ها را برآورده کند، به راحتی و آسایش بیشتر آنها نیز بپردازد. در سالی که گذشت، اعمال جراحی عجیب و قابل توجهی انجام شدند که به آنها پرداخته می شود.

جراحی جنین در رحم مادر
پزشکان فرانسوی موفق به جراحی یک جنین در رحم مادر شدند تا جنین سالم و بدون هیچ ناهنجاری متولد شود. در آگوست سال جاری، پس از تشخیص اینکه جنین پنج ماهه مادر فرانسوی دچار اختلالی موسوم به  Spina bifida است، پزشکان فرانسوی جراحی داخل رحم مادر را آغاز کردند. مادر فرانسوی زمانی که در ماه پنجم دوران بارداری خود به سر می برد، تحت عمل جراحی قرار گرفت و توانست نوزاد خود را با عمل جراحی سزارین به دنیا بیاورد.



در این عمل جراحی که با حضور تیمی از متخصصان مغز و اعصاب تشکیل شده بود، نوزاد دختر توانست بدون هیچ گونه عارضه ای متولد شود. بیماری بیرون‌ زدگی نخاع جزو بیماری های نادری است که به طور معمول از هر هزار مادر یک نفر به چنین عارضه ای مبتلا می شود.

انجام اولین پیوند قلب از یک شخص مرده در دنیا

بیماران بسیاری در سراسر دنیا نیازمند پیوند قلب هستند اما این پیوند تنها در زمانی صورت می گیرد که شخصی دچار مرگ مغزی شده باشد و بتوان از اجزای بدن وی برای نجات سایرین بهره برد اما گاهی اوقات به دلیل اینکه پیوند به موقع صورت نمی گیرد، بسیاری از بیماران محکوم به مرگ می شوند.



در سالی که گذشت، جراحان استرالیایی برای اولین بار در دنیا و  در بیمارستان «سنت وینست» سیدنی موفق به انجام اولین پیوند قلب شدند. جراحان استرالیایی تاکنون سه قلب را که بیش از ۲۰ دقیقه از حرکت ایستاده بودند را به بیماران قلبی پیوند زده اند. این موضوع در حالی مطرح می شود که در گذشته، پیوند قلب تنها از اشخاص زنده به بیماران قلبی انجام می شد.

ترمیم جمجمه یک مرد چینی با پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی، یکی از فناوری های جدید و قابل توجهی است که در یک دهه اخیر با استقبال گسترده ای مواجه شده و در صنایع مختلف از جمله ساخت اجسام، اشیاء، ابزار آلات، خوراکی و اعضای بدن کاربرد داشته است.



در حال حاضر، پرینت سه بعدی اعضای بدن دیگر رویایی دست نیافتنی و باورنکردنی نیست و با توسعه این فناوری جدید می توان جان انسان های بسیاری را نجات داد. پرینت سه بعدی علاوه بر اینکه با بدن انسان سازگار است، می تواند سریعتر انجام شده و تبدیل به امید جدیدی برای جایگزینی پیوند اعضا باشد.

متخصصان بیمارستان Xijing در چین با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی موفق به ترمیم قسمت آسیب دیده جمجمه یک کشاورز چینی با نام «هو» شدند. کشاورز چینی به دلیل آسیب جمجمه اش با مشکلات متعددی از جمله اختلالات بینایی و تکلم دست به گریبان بود.

یک نابینای سوئیسی با چشم بیونیک بینا شد

محققان مرکز پزشکی لوزان سوئیس در یک عمل جراحی موفقیت آمیز توانستند بینایی یک زن سوئیسی را پس از گذشت ۱۵ سال به وی بازگردانند. این عمل جراحی می تواند امید به بینا شدن را در نابینایان زنده کرده و دنیای تاریک نابینایان را متحول کند.



در این عمل جراحی از پروتز شبکیه چشم کمک گرفته شد تا بیمار بتواند بینایی نسبی خود را بازیابد. بیمار بینایی کامل خود را به دست نیاورده اما با کمک این عمل جراحی توانست از دنیای تاریک نابینایان خارج شود.

چشم بیونیک به بیمار این اجازه را می دهد تا بتواند حاشیه و سایه اجسام روشن و تیره، تضاد رنگی، زیبایی یا تجسمی از اشیاء دور همانند تصاویری که با عینک دیده می شوند را داشته باشد.

کنترل دست روباتیک با کمک ذهن

با کاشت الکترودهای حسی در زیر پوست و ارتباط حسی بین اندام مصنوعی و اعصاب حرکتی، مغز قادر به کنترل اندام مصنوعی خواهد بود. این شیوه کنترل طبیعی یک دست روباتیک پیشرفته را مشابه حرکات دست طبیعی می کند.



سیستم ایمپلنت با نام  Opra و با ترکیب یک پروتز متکی به استخوان با الکترودهای کاشته شده در آن می تواند این مشکلات را حل کند. این عمل جراحی می تواند امید تازه ای را برای بیماران قطع عضوی به وجود آورد.

تاثیر ژنوم در پیش بینی تومورهای سرطانی

با استفاده از دانش ژن ها و همینطور تشخیص فعالیت و حرکت آنها می توان درمان های موثری را برای انواع سرطان ها یافت. تحقیقات جدید از نقش های مختلف ژن ها در رشد سلولی، سیستم ایمنی بدن و همچنین فعالیت هایی که منجر به سرطان می شود، حکایت می کند.



ساخت نخاع کامل در آزمایشگاه
محققان آلمانی با استفاده از سلول های بنیادی جنینی موفق به ساخت نخاع کامل در آزمایشگاه شدند. در سال های اخیر استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری های مختلف بسیار کاربرد داشته و درمان بسیاری از بیماری ها را میسر کرده است اکنون محققان آلمانی موفق به ساخت نخاع کامل در آزمایشگاه شده اند.



توقف خونریزی با کمک ژل
محققان امریکایی با استفاده از پلیمرهای گیاهی موفق به تولید و ساخت ژل منحصر به فردی شده اند که می تواند تنها در مدت کوتاهی مانع از خونریزی شود. این ژل می تواند در خونریزی های شدید یا اعمال جراحی کاربردهای بسیاری داشته و جان افراد بسیاری را نجات دهد.



ژل  VetiGel از مکانیسم های ترمیمی بدن برای توقف خونریزی بهره می برد. برای ساخت این ژل از پلیمر هموفیلیک مبتنی بر ساخت گیاهی استفاده شده که توسط خون جذب و باعث به هم رسیدن دو سوی زخم و در نتیجه عدم ادامه خونریزی می شود.

اکسو اسکلت، امیدی برای راه رفتن معلولان

اکسو اسکلت، روبات پوشیدنی است که معلولان با کمک پوشیدن این لباس می توانند قدرت راه رفتن خود را بازیابند. یکی از اولین اکسو اسکلت ها را در بازی های جام جهانی سال ۲۰۱۴ میلادی و در حین افتتاحیه بازی های جام جهانی در برزیل شاهد بودیم.



بازی ها در حالی با شوت یک معلول به توپ آغاز شد که وی این روبات پوشیدنی را به تن داشت و پیام راه رفتن دوباره را به تمام معلولان انتقال می داد.

رکورد زمان نگهداری ریه در خارج از بدن

تیمی از جراحان بلژیکی توانستند ریه های یک فرد اهدا کننده را به مدت 11 ساعت در خارج از بدن انسان نگه دارند که این مدت زمان طولانی ترین زمان ممکن در تاریخ پزشکی محسوب می شود.

 پایان خبر"


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا