یزدفردا"سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد: هیچ شکی نیست که دیپلماسی ایجاد شده با ایران پس از توافق هسته‌ای باعث آزادی تفنگداران آمریکایی در کم‌تر از 24 ساعت شد.

 
به گزارش ایسنا، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: نباید یک موضوع مهم را فراموش کرد چرا که دفعه قبل که چنین موقعیتی برای ملوانان انگلیسی رخ داد، آزادی آن‌ها چند ماه طول کشید.
 
او ادامه داد: حتی اگر با توافق هسته‌ای موافق نباشید و می‌دانم کسانی هستند که به شدت با این توافق مخالف هستند و حتی اگر با حضور ایران بر روی میز مذاکرات صلح سوریه برای خروج این کشور از بحران کنونی مخالف باشید، هیچ شکی نیست که یک کانال گفت‌وگو و مذاکره با ایران ایجاد شده است و نیز رابطه دیپلماتیک جان کری با محمدجواد ظریف،‌ همتای ایرانی خود باعث ایجاد یک کانال مستقیم برای پیگیری وضعیت تفنگداران آمریکایی و بازگرداندن آنان به پایگاه دریایی خود کم‌تر از 24 ساعت شد و من فکر می‌کنم ما هرگز نباید این موضوع را فراموش کنیم.
 
جان کربی هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره انتشار لحظه دستگیری تفنگداران آمریکایی از تلویزیون ایران، گفت: دیدن این ویدئو بسیار برای من سخت بود و در این‌باره هیچ شکی نیست و هیچ کس دوست ندارد تفنگداران ما را در آن وضعیت ببیند.
 
کری افزود: من نمی‌دانم که دلیل آن‌ها برای انتشار این تصاویر چه بوده است اما اگر مطمئن بودیم که ایران در راستای دستیابی به اهدفی این تصاویر را منتشر کرده نگرانی خود را قطعاً اعلام می‌کردیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: البته این اقدام جدیدی از سوی ایران نیست چرا که آن‌ها با تفنگداران انگلیسی نیز همین کار را انجام دادند.
 
او در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر این که آیا این گونه رفتار ایران نقض کنوانسیون ژنو در رفتار با اسرای جنگی نیست؟ اظهار کرد: نه چنین نیست چرا که این کنوانسیون در مورد زمان جنگ است و ما با ایران در جنگ نیستیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا