یزدفردا" ۱۳۹۴/۸/۳۰/یک موسسه مالی و اعتباری دیگر در آستانه تبدیل شدن به موسسه میزان است که ماه هاست تسمه از گرده سپرده گذارانش کشیده و پول آنها را پس نمی دهد.

عصر بانک؛ موسسات مالی و اعتباری سالهای اخیر مانند قارچ از هر جا سر بر آوردند و با گرفتن مجوز از برخی نهادها، آغاز به کار کردند. گفته می شود بین ۵ تا ۶ هزار موسسه مالی و صندوق اعتباری در گوشه و کنار ایران در ۱۰ سال گذشته، مجوز گرفته اند که حالا یکی یکی مشخص می شود در براوردن تعهدات خود یا به عبارت ساده تر در پس دادن پول مردمی که به آنها اعتماد کرده اند، ناتوانند.

 

پس از ماجرای کشدار و اعتراضات چند ماهه سپرده گذاران موسسه مالی و اعتباری میزان در مشهد، برخی از موسسات دیگر نیز اندک اندک به سمت ورشکستگی رفتند. موسسه ثامن الحجج نیز یکی از این موسسات است که از گوشه و کنار خبر می رسد در پس دادن پول مردم به مشکل برخورده.
یکی از سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج که خود را به همین نامه معرفی کرده، در سرویس مشکلات مردم کامنت گذاشته و نوشته: من در موسسه ثامن الحجج حساب دارم و مدت یک ماه است که پول مردم را نمیدهند . بانک مرکزی هم خودش رو راحت کرده میگه غیر مجازه و گفته بودیم که سپرده گذاری نکنید . در حالی که وقتی ما سپرده گذاری کردیم که این موسسه از معدود موسساتی بود که در سایت بانک مرکزی به عنوان در حال اخذ مجوز معرفی شده بود . بعد از اینکه اسمش رو از سایت برداشتند برای بستن حساب باید کلی جریمه پرداخت میکردیم . ما چوب بانک مرکزی و تغییر دولت رو داریم میخوریم . خواهشاً پیگیری کنید . زندگی خیلیا داره نابود میشه . خود مسئولین موسسه میگن اسناد حسابرسی به بانک مرکزی رفته و بانک مرکزی برای ضربه زدن به اونا در بررسی تعلل میکنه .


این مسایل در حالی مطرح می شود که پیش از این، رئیس کل بانک مرکزی، سیف به اخطارهای داده شده به موسسه‌های مالی و اعتباری که از اسامی ائمه معصومین(ع) استفاده می‌کردند، اشاره کرده و گفته: هم‌اکنون به غیر از دو موسسه هیچ مرکز مالی و اعتباری با چنین اسامی وجود ندارد.
او به صراحت گفته: موسسه «ثامن‌الحجج» مجوز ندارد.

 

معاون نظارتی بانک مرکزی هم درباره این موسسه گفته بود: بانک مرکزی پس از بررسی گزارش حسابرسان، در مورد چگونگی ادامه فعالیت تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج تصمیم‌گیری خواهد کرد.

 

به گفته حمید تهرانفر تعاونی اعتباری ثامن الحجج در حال حاضر تحت حسابرسی یک موسسه حسابرسی معتبر قرار دارد که نهایتا این گزارش حسابرسی می تواند به شفافیت و ارائه تصویر دقیق از وضعیت مالی این تعاونی کمک کند.به عبارت دیگر تا حسابرسی این موسسه تمام نشود، احتمال اینکه سپرده های مردم به آنها پرداخت نشود، زیاد است.


جستجویی کوتاه در اینترنت، نشان می دهد این موسسه، سایت به روزی دارد که در آن، نام و شماره تلفن برخی از سرپرستی های این موسسه در استانها عنوان شده است.


جالب اینجاست وقتی به شماره تلفنی که در سایت این موسسه داده شده، تماس گرفتیم، خانمی جواب داد که این شماره مسکونی است و احتمالا قبلا در اختیار موسسه بوده است!

 


با این حال در صفحه افتخارات این موسسه، با کسی که اصلا واضح نیست، عنوان شده که موسسه ثامن الحجج تقدیر نامه ای از رئیس کل و معاونت محترم بانک مرکزی اخذ کرده که خطاب به ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج(ع) سید ابوالفضل میرعلی نوشته شده و به خاطر ساماندهی تعاونی های اعتبار آزاد و صندوق های قرض الحسنه داده شده است.

 

مشخص نیست بانک مرکزی که برای این موسسه، وجاهت قانونی قائل نیست، چگونه به آن، تقدیر نامه داده یا اصل نامه ای که در این سایت به صورت کاملا غیرقابل خواندن بارگزاری شده، چیست.


آیا موسسه ثامن الحجج نیز به سرنوشت عبرت آموز موسسه مالی و اعتباری میزان مبتلا می شود که تاکنون ۸ مدیر آن بازداشت شده اند؟

 

/خبرآنلاین

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا