به ازای صادرات طلا از معادن باید شمش طلای استاندارد یا ارز معادل وارد شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در مورد صدور مجوز صادرات طلای خام از معادن داخلی توضیح داد و گفت: به ازای صادرات طلا از معادن باید شمش طلای استاندارد یا ارز معادل وارد شود.

محمد ولی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با نامه سازمان توسعه تجارت به دفتر صادرات گمرک ایران مبنی بر بلامانع بودن صادرات طلا، نقره و پلاتین تولید معادن داخل پس از تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت و داشتن مجوز بانک مرکزی، اظهار کرد: براساس این نامه از این به بعد صادرات طلا، نقره و پلاتین تولید معادن داخل بلامانع است در حالی که پیش ازاین چنین اقدامی ممکن نبود و اجازه صادرات وجود نداشت.

وی ادامه داد: با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز مجوز بانک مرکزی امکان صادرات طلاهای استخراجی از معادن امکان‌پذیر شده است، اما باید در مقابل این اقدام به همان میزان که طلا از معادن صادر می‌شود شمش طلای استاندارد یا ارز معادل وارد شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر با اشاره به این‌که این نامه فرصتی را به معادن می‌دهد تا در بازار رقابتی صادرات طلا وارد شوند، گفت: موظف هستیم که آسیب‌های موجود در رابطه با صادرات طلا را برطرف کنیم و باید بتوانیم با بازارهای رقابتی در این خصوص رقابت داشته باشیم و در آینده‌ای نزدیک به بازارهای جهانی وارد شویم. در گذشته امکان صادرات طلای خام را نداشتیم و تنها می‌توانستیم مصنوعات طلا را با ارزش افزوده صادر کنیم، اما پس از این می‌توانیم محصولات خام را نیز صادر کرده و در بازارهای جهانی رقابت کنیم.

ولی در باره اینکه این اقدام موجب خام‌فروشی طلا می‌شود، بیان کرد: به دلیل برخی مسائل این تصمیم‌ اتخاذ شده است. علاوه بر این باید همان میزان که طلای خام صادر می‌کنیم معادل آن شمش طلا یا ارز معادل وارد کشور شود.

وی در پاسخ به این‌که ممکن است در ازای طلای خام صادر شده ارز وارد کشور شود و در زمینه‌های دیگری به منظور سرمایه‌گذاری مدنظر قرار گیرد که کمکی به صنعت طلا نکند، خاطر نشان کرد: به‌طور برآورد شده معادن داخلی پنج تا ۱۰ تن تولیدات طلا دارند، در حالی که گردش طلا در کشور حدود ۳۰۰ تن است و تولیدات معادن داخلی به نسبت گردش طلا در داخل ناچیز است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا