یزدفردا"قشم- معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: «علیرضا امری کاظمی» مشاور ژئوپارک قشم به عنوان یکی از 12 عضو اصلی شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکو انتخاب شد.

فرزین حقدل روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: انتخاب مشاور ژئوپارک قشم در شورای یاد شده، گامی مهم در جهت ثبت جهانی ژئوپارک جزیره در فهرست جهانی یونسکو ارزیابی می شود.

وی اضافه کرد: به طور قطع با کسب امتیاز ثبت جهانی ژئوپارک قشم در فهرست جهانی ژئوپارک های یونسکو، ظرفیت های گردشگری این جزیره بیش از پیش در صنعت گردشگری جهان مطرح و از مزیت های آن جامعه محلی بهره مند می شوند.
حقدل با بیان اینکه پرونده ژئوپارک قشم در نوبت رای گیری برای بازگشت دوباره به فهرست جهانی ژئوپارک ها قرار دارد، تاکید کرد: به طور قطع براساس عملکرد مثبت سازمان منطقه آزاد قشم و نقش مهمی که مشاور ژئوپارک قشم ایفا می کند، به زودی در فهرست شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو جای می گیریم.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم یادآوری کرد: بسیاری از طرح های ژئوپارک قشم برای پیوستن به مجموعه ژئوپارک های جهانی یونسکو با مشاوره علیرضا امری کاظمی اجرا شده است.
حقدل با بیان اینکه ادامه این روند به توسعه پایدار در جزیره و بهره مندی جوامع محلی از این ظرفیت منجر می شود، گفت: از طرف دیگر تائید و تصویب ژئوپارک های نقاط مختلف جهان در فهرست ژئوپارک یونسکو بر عهده اعضای شورای عالی یاد شده است و از این پس ایران به عنوان یگانه نماینده غرب آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا، نقش مهمی در این حوزه ایفا می کند.
به گفته معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، 2 تن از ارزیابان شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو اواسط ماه آتی با هدف بازنگری نهایی وضعیت ژئوپارک قشم به این جزیره سفر می کنند.
حقدل اضافه کرد: نتایج این سفر و دیدگاه مثبت رئیس و معاون شبکه جهانی ژئوپارک ها که اسفند ماه 94 به این جزیره سفر کردند، در همایش شبکه بین المللی ژئوپارک ها یونسکو که در انگلیس برگزار می شود، مطرح و نتیجه نهایی برای ارایه کارت سبز یونسکو به ژئوپارک ایران صادر خواهد شد.
ژئوپارک براساس تعریف یونسکو، منطقه ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار گرفته باشد و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامونی خود نقش موثری ایفا کند. 
ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر نیز برخوردار باشد.
یونسکو طرح ژئوپارک را در پاسخ به نیاز احساس شده به وجود برنامه ای بین المللی برای بازشناسی مکان های دارای جاذبه های زمین شناختی به راه انداخت و هدف برنامه شبکه جهانی ژئوپارک ها تاکید بر ارزش چنین مکان هایی و همزمان ایجاد اشتغال و تقویت توسعه اقتصاد منطقه ای است.
یونسکو برای تحقق اهداف این برنامه یک عنوان به رسمیت شناخته از لحاظ بین المللی به نام «ژئوپارک یونسکو» را ایجاد کرد و درنظر دارد که این عنوان را به 500 ژئوپارک در سراسر جهان بدهد.
برنامه ژئوپارک یونسکو در هماهنگی با «مرکز میراث جهانی» یونسکو و «شبکه جهانی ذخیره گاه های زیست کره» یا «انسان و زیست کره» (MAB) عمل می کند.
ژئوپارک قشم برای نخستین بار با وسعتی افزون بر 300 هزار هکتار که محدوده غربی جزیره را در برمی گرفت، در سال 2006 به عنوان اولین و یگانه ژئوپارک خاورمیانه در فهرست شبکه جهانی ژئوپارک ها ثبت شد.
در آن زمان، فقط 19 کشور جهان ژئوپارک ثبت شده داشتند که ایران نیز به واسطه ژئوپارک قشم یکی از کشورهای دارای ژئوپارک در شبکه جهانی ژئوپارک ها بود.
پس از مدتی سازمان یونسکو مهلت 2 ساله ای برای ژئوپارک قشم در نظر گرفت و از مسوولان این منطقه خواست که برای رفع کمبودهای موجود در این محدوده از جمله تابلو و علائم راهنمایی، راه های دسترسی، توسعه مکان های اقامتی همچون هتل ها و گسترش مجموعه عوامل پشتیبانی برای حضور گردشگران در محدوده ژئوپارک اقدام کنند.
به دلیل برآورده نشدن درخواست های یونسکو، این سازمان پس از اتمام مهلت یاد شده، ژئو پارک قشم را از فهرست شبکه جهانی ژئو پارک های ملی تحت حمایت یونسکو خارج کرد.
براساس ضوابط یونسکو، پیوستن دوباره ژئوپارک قشم به شبکه جهانی ژئوپارک ها فقط در صورت تامین زیرساخت ها و شرایط تعیین شده از سوی این سازمان امکان پذیر می شد.
تلاش جدی برای بازگشت این ژئوپارک به شبکه جهانی ژئوپارک های یونسکو در سال های پس از روی کار آمدن دولت یازدهم آغاز و پس از ایجاد زیرساخت های لازم در منطقه، پرونده آن در آذر سال گذشته به یونسکو ارسال شد.
در این مدت، تعدادی از کارشناسان و اعضای اصلی شبکه ژئوپارک های یونسکو با سفر به جزیره قشم، وضعیت ژئوپارک قشم را از نزدیک بررسی کردند و بررسی این پرونده همچنان ادامه دارد.
به گفته مسئولان ژئوپارک قشم و کمیسیون ملی یونسکو، روند بررسی پرونده این مجموعه ارزشمند طبیعی نشان می دهد که ژئوپارک قشم تا پایان تابستان امسال به فهرست 112 ژئوپارک جهانی یونسکو می پیوند و نخستین ژئوپارک در خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد بود که ثبت جهانی می شود.
هم اینک ژئوپارک قشم با وسعتی بیش از 36 هزار و 662 هکتار در غرب جزیره قرار دارد و دارای محدوده ای طولی است که شرق آن روستای طبل - سلخ، غرب آن به روستای گوری - کانی، از شمال به ساحل شمالی و از جنوب به ساحل جنوبی منتهی می شود.
مجموعه طبیعی ژئوپارک قشم به دلیل موقعیت راهبردی آن در خلیج فارس و به عنوان نمونه منطقه ای که در میان ژئوپارک های منطقه ی آسیای شرقی و ژئوپارک های اروپایی قرار گرفته، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
ژئوپارک قشم تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت های مختلف را ارائه می کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.
این ژئوپارک دارای سایت های متنوع اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل های حرا واقع شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.ایرنا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا