سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه پایانی سفر پادشاه عربستان به کوالالامپور گفت: از دولت مالزی انتظار می‌رود از ورود به مسائلی که توسط محافل کاملا مشکوک و در راستای تضعیف جهان اسلام مطرح ‌و بازنشر می‌شود، خودداری کند.

به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان موضوع بند 15 مندرج در بیانیه پایانی سفر پادشاه عربستان به مالزی را شدیدا مورد نکوهش قرار داد و آن را رد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن رد اتهامات مطرح شده در بیانیه پایانی سفر پادشاه سعودی به کوالالامپور، آن را ادامه تلاش‌های نابجا و سراسر کذب و هدفمند آن کشور که با تلاش و انجام هزینه‌های بسیار صورت می‌پذیرد، دانست و ضمن رد این اتهام خیال پردازانه در مورد نفود ایران در سایر کشورهای منطقه گفت: نفوذ و حضور فرهنگی یک کشور به تاریخ، فرهنگ، غنا و قدمت تمدنی یک کشور باز می‌گردد و امری ذاتی، فرهنگی و کاملا طبیعی و مردمی است و اصولا با هیچ اهرم نظامی و اقتصادی و حتی سیاسی دست یافتنی نیست.

قاسمی تاکید کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری موثر و صلح‌جو، مبتنی بر احترام متقابل و عدم مداخله در امور سایر کشورها و پیروی از سیاست حُسن همجواری و همکاری با تمامی همسایگان و کشورهای منطقه و جهان به منظور تقویت ثبات، امنیت و صلح و مبارزه بی امان با تروریسم بوده و خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اظهار داشت: بی شک اقدام و رفتار غیر قابل قبول دولت مالزی در ورود به اینگونه موضوعات کذب، هدفمند و تولید و پردازش شده در  محافل صهیونیستی که وحدت جهان اسلام را نشانه رفته است، هیچ کمکی به روند رو به رشد روابط فیمابین نخواهد کرد.

قاسمی با یادآوری برگزاری اجلاس اخیر سازمان همکاری اسلامی که در کوالالامپور و با میزبانی آن کشور و همکاری وسیع جمهوری اسلامی ایران پیرامون کشتار بی رحمانه مسلمانان مظلوم میانمار تشکیل شد، افزود: اجلاس مالزی در جهت دهی به تلاشی برای تحقق اجماع پیرامون یک مشکل از بیشمار مشکل مسلمانان بود. اجلاس مالزی توانست تجربه نوینی در دوران معاصر تلقی شود. متاسفانه به نظر می‌رسد اقدام اخیر آن کشور دور شدن از آن مسیر و ورود به حوزه‌های خطرناکی است که امروز تمامی آسیا و جهان اسلام را هدف‌گذاری کرده و آن طرح تقویت گروه‌های تروریستی تکفیری، به ویژه داعش با کمک، حمایت و هدایت مادی و معنوی و صرف پول‌های کلان و در قالب همکاری‌های اقتصادی یا دیگر کمک‌ها توسط برخی کشور‌های مشخص می‌باشد.‌

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: توصیه مشفقانه ما به همه کشورهای اسلامی آن است که با هوشیاری و دقت بیشتری به تحلیل شرایط منطقه و جهان پرداخته و از ورود به این گونه مباحث که مغایر اصل دوستی و روابط مسالمت آمیز دو کشور نیز می‌باشد، خودداری کنند.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود دولت مالزی چون همیشه و دوران پیشین با درایت و خردمندی هر چه تمام‌تر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را مورد واکاوی و تحلیل قرار داده و با نگاهی عمیق و درازمدت از ورود به این گونه مسائل که توسط محافل کاملا مشکوک و در راستای تضعیف جهان اسلام مطرح ‌و بازنشر می‌شود، خودداری کند.

قاسمی افزود: بی تردید جایگاه و ظرفیت کشور مالزی می‌تواند بیش از آن باشد که در این گونه مسیر‌های تفرقه افکنانه سوق داده شود. مالزی می‌تواند با تیزبینی و دقت نظر در مسیر اتفاق و اتحاد هر چه بیشتر جهان اسلام و روابط بهتر کشورهای اسلامی نقش بسزایی ایفا کند.

در سفر چهار روزه ملک سلمان پادشاه عربستان به کوالالامپور بیانیه‌ای مشترک صادر شد که در بخشی از این بیانیه اتهاماتی بی‌اساس علیه کشورمان مطرح شد. دو طرف مدعی مداخله ایران در امور داخلی کشورهای منطقه شدند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا