با بودجه فعلي آموزش و پرورش پوشش تحصيلي ۶۰ درصدي امكان پذير است/مهم‌ترین مشکل آموزش ‌و پرورش بازنشستگی نیروی انسانی است/راه موقت برای برون‌رفت از مشکل کمبود نیروی انسانی طرح خرید خدمات آموزشی است

یزدفردا:سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل آموزش ‌و پرورش بازنشستگی ۲۵۵ هزار نفر از پرسنل طی سال‌های ٩٧ تا١۴٠٢ است که کاهش ۳۰ درصدی نیروی انسانی و افزایش ۱۷،۵ درصدی جمعیت دانش‌آموزی داریم، اظهارکرد: در حال حاضر٩٣٠ هزار نفر پرسنل داریم که از ٨٧٢ هزار نفر نیروی شاغل؛ ٣٩هزار نفر نیروی اداری، ۶۶ هزار نفر نیروی خدماتی، ۴٢هزار نفر نیروی کیفیت‌بخشی، ١٧۴ هزار نفر مدیران و ۵۴٢ هزار نفر معلمان هستند.

به گزارش یزدفردا، سید جواد حسینی در شورای آموزش ‌و پرورش استان خراسان رضوی که در ساختمان استانداری شهر مشهد برگزار شد، اظهارکرد: هرلحظه توفیق خدمت در نظام تعلیم و تربیت؛ نعمت است.

وی بابیان اینکه مدیریت در استان خراسان رضوی به ‌شدت سخت است، گفت: خراسان رضوی به‌ صورت پیوسته در حال برگزاری برنامه‌ها و همایش‌های کشوری و ملی است و بار اضافی در مدیریت و ارائه خدمات فرا سازمانی دارد که علاوه بر وظایف سازمانی، خدمات فرا سازمانی باید ارائه داد که در هیچ جا دیده نمی‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: خوشبختانه از زمانی که در هیئت دولت آمده‌ام، در هیئت دولت دو آیین‌نامه ٢۶ ماده‌ای با تمام مواد به تصویب رسیده است.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با اشاره به اینکه بند «پ» ماده ٩ قانون بودجه، قدرت بخشی به شوراهای آموزش و پرورش است، اظهار کرد: بارها تکرار کرده‌ام، آموزش‌ و پرورش یک لشکر اقتصادی خفته و بالقوه است و این آیین‌نامه در به فعلیت رساندن این لشکر بسیار کمک‌ کننده است چراکه معتقدیم شورای آموزش‌ و پرورش به‌مثابه پارلمان آموزش ‌و پرورش است.

حسینی تصریح کرد: این آیین‌نامه قدرت شورای آموزش ‌و پرورش را افزایش می‌دهد و باید بپذیریم در هیچ جای دنیا آموزش‌ و پرورش با تکیه‌بر منابع دولتی ارتقا پیدا نمی‌کند و چندان موفق نخواهد بود؛ هرچند سهم آموزش‌ و پرورش از بودجه عمومی از ٨ به١٣درصد رسیده است اما استاندارد جهانی آن ٢۵ درصد است.

با بودجه فعلي آموزش و پرورش پوشش تحصيلي ۶۰ درصدي امكان پذير است

حسینی با بیان اینکه باید به افزایش سهم آموزش‌وپرورش از GDP فکر کرد و در حال حاضر این سهم ۱،۵ درصد است که باید به ۶ تا٧ درصد برسد. همچنین پوشش تحصیلی در کشور ٩٢درصد است درحالی‌که با این بودجه تنها می‌توانستیم پوشش ۶٠درصدی داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش تصریح کرد: باید مشارکت‌ها را افزایش دهیم و در حال تدوین نظامنامه تعامل آموزش ‌و پرورش با سایر دستگاه‌ها هستیم و امیدواریم بتوانیم این نظامنامه را به تصویب برسانیم.

حسینی افزود: آموزش ‌و پرورش نباید با قوانین عام سایر دستگاه‌ها اداره شود بلکه باید قانون خاص خودش را داشته باشد و با قانون عام نمی‌توانیم ظرفیت‌های نهفته درونی آموزش ‌و پرورش را آزاد کنیم لذا گروهی در حال تدوین این قانون خاص هستند.

وی تأکید کرد: در استان خراسان رضوی هم باید ظرفیت‌ها را بشناسید و به فعل در بیاورید.

سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش صرفه‌جویی در آموزش ‌و پرورش را مهم دانست و گفت: هزینه زیادی با افزایش ساعت آموزشی در مدارس می‌کنیم اما کیفت آموزشی پایین می‌آید، درصورتی‌که دانش آموزان درس زندگی و مهارت یاد نمی‌گیرند اما به مهارت در زندگی نیاز دارند لذا به سمت مهارتی شدن حرکت کرده‌ایم.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه برای بازگشایی مدارس آماده می‌شویم و چندین کار را شروع کرده‌ایم، گفت: برای مهرماه قول داده‌ایم که کلاس بدون معلم نداشته باشیم، یک دانش‌آموز بدون کتاب نباشد و پایان مدارس خشتی و برچیده شدن ٢۴ هزار کلاس درس نفتی را جشن خواهیم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار شده است تا در طول برنامه ششم توسعه، تمام مدارس کشور هوشمند سازی شوند.

حسینی تأکید کرد: با تخصیص دو هزار میلیارد تومان، رتبه‌بندی معلمان را اجرایی خواهیم کرد و پاداش بازنشستگان در دو مرحله در پایان مرداد و شهریور پرداخت خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: برای سال تحصیلی آینده ٨٠ درصد معلمان آموزش ضمن خدمت دیده‌اند و١٢هزار مدیر مدرسه که در سامانه مدیریت ثبت‌نام کرده‌اند آماده آموزش ضمن خدمت هستند.

مهم‌ترین مشکل آموزش ‌و پرورش بازنشستگی نیروی انسانی است

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه توزیع نامناسب نیروی انسانی در آموزش ‌و پرورش داریم، گفت: در حال حاضر ٩٣٠ هزار نفر پرسنل داریم که از ٨٧٢ هزار نفر نیروی شاغل؛ ٣٩هزار نفر نیروی اداری، ۶۶ هزار نفر نیروی خدماتی، ۴٢هزار نفر نیروی کیفیت ‌بخشی،١٧۴ هزار نفر مدیران  و ۵۴٢ هزار نفر معلمان هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۶٨هزار نفر در سال٩٨ بازنشسته می‌شوند و تنها٢٠ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان، شهید رجایی و ماده ٢٨ وارد آموزش‌ و پرورش می‌شوند و ١٢هزار نفر هم نیروهای حق‌التدریسی و نهضت سوادآموزی خواهند بود که کسری نیرو را می‌توان با چند راهکار دیگر کاهش داد اما براي اول مهر انشالله هيچ مشكلي براي نيروي انساني نخواهيم داشت.

راه موقت برای برون‌رفت از مشکل کمبود نیروی انسانی طرح خرید خدمات آموزشی است

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش تأکید کرد: راه موقت برای برون‌رفت از مشکل کمبود نیروی انسانی در حال حاضر طرح خرید خدمات آموزشی است. این طرح به معنای خصوصی‌سازی آموزش ‌و پرورش نیست چرا که امنیت، سلامت و تعلیم و تربیت امری حاکمیتی است.

وی تصریح کرد: جمعیت حاشیه شهر مشهد از جمعیت شش استان کشور بیشتر است که به بخش زیادی از آن‌ها به دلایل قانونی نمی‌توان خدمات ارائه داد.

 سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با اشاره به اینکه هر پروژه‌ای را که ۳۰ درصد تأمین منابع آن را استان بر عهده بگیرد، ٧٠درصد منابع دیگر آن را آموزش ‌و پرورش تأمین خواهد کرد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین هتل فرهنگیان کشور در مشهد در حال احداث است که پيشرفت ٧٠درصدي داشته است و پیگیری خواهیم کرد تا حتماً به افتتاح برسد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا