یزدفردا: علی قمصری: مسئول حراست به من پاسخ داد که همین‌قدر هم که به شما مجوز اجرا دادیم، باید خدا را شکر کنید.

علی قمصری، آهنگساز و نوازنده جوان در آخرین کنسرت خود اعلام کرد که به‌دلیل برخی ممنوعیت‌ها، ممکن است از ایران برود.

به گزارش ایرنا، کنسرت گروه «همنوازان حصار» به سرپرستی علی قمصری، آهنگساز و نوازنده تار از ۱۴ مردادماه در فرهنگسرای ارسباران اجرای خود را آغاز کرد.علی قمصری تاکنون آهنگسازی آلبوم‌هایی مانند «نقش خیال»، «آب، نان، آواز»، «تنیده در خطوط موازی»، «چه آتش‌ها» و «عبور» را بر عهده داشته و با همایون شجریان، علیرضا قربانی و محمد معتمدی همکاری داشته است. اما او در این روزها با دلخوری از احتمال ترک ایران خبر داد و نوشت: «این کنسرت‌ها احتمالاً با خداحافظی تلخ من با ایران همراه خواهند شد. بغض دائمی تنها مونس این روزهای من است.»

اتفاقی که ۶ ماه قبل افتاد

قمصری درباره این ماجرا گفت: هفته گذشته مجوز اجرای کنسرت ما را دادند و در مجوز درج شده که «اجرای این برنامه بدون نوازندگی خانم بلامانع است». ما از ۶ ماه قبل با این نوازنده‌ها تمرین کرده بودیم. در مدت یک هفته امکان تغییر وجود نداشت و فکر نمی‌کردیم چیز جدی و غیرقابل‌حلی باشد. با توجه به اینکه این مسئله قانونی نیست و همه ارکسترها و گروه‌ها با نوازنده خانم اجرا می‌کنند، فکر می‌کردیم که موضوع با گفت‌وگو حل می‌شود. به نظرم رسید به خاطر ماجرای کنسرت قبلی و ممنوعیت ۶ ماهه من این یک حرکت تنبیهی است و حتی با مسئولان حراست و اداره ارشاد صحبت کردیم، ولی در روز آخر دیدیم که مسئله جدی است و نمی‌توانیم از خانم‌های نوازنده استفاده کنیم. مسئول حراست به من پاسخ داد که همین‌قدر هم که به شما مجوز اجرا دادیم، باید خدا را شکر کنید.

اشاره قمصری به اتفاقی است که در کنسرت قبلی او در سال ۹۷ افتاد. طبق ضوابط و شرایط، تک‌خوانی زن در حضور مردان ممنوع است و همه هنرمندان موظف هستند این موضوع را رعایت کنند. در آن کنسرت ظاهراً به دلیل برخی اختلافات بر سر شعری از فروغ فرخزاد، میکروفن همخوان زن قطع شد و بعد از آن، «هاله سیفی‌زاده» به‌تنهایی در بخشی از کنسرت خوانندگی کرد که همین باعث محرومیت ۶ ماهه علی قمصری شد.

قمصری در پاسخ به این سؤال که آیا دو نوازنده زن، خواننده هم بودند، گفت: خیر این‌ها فقط نوازنده بودند و خواننده نبودند.

مشکل، غیرقابل پیش‌بینی بودن خیلی چیزهاست

این آهنگساز جوان در ادامه با اشاره به حرف‌هایش مبنی بر خروج از کشور، توضیح داد: در کشور شرایط برای منِ موزیسین، شرایط بدی است و احساس می‌کنم با اتفاقاتی که می‌افتد، من به سمت افسردگی بروم و کسی هم مسئولیت قبول نمی‌کند و خودم باید جلوی اتفاقاتی را که ممکن است برایم بیفتد، بگیرم. مشکل، غیرقابل پیش‌بینی بودن خیلی چیزهاست. من اگر می‌خواستم هنجارگریزی کنم یا جنجال درست کنم، خواننده خانم می‌آوردم. در حالی که ارکستر ملی و همه کنسرت‌ها نوازنده خانم دارند، برای من مانع ایجاد کردند. اصلاً این اتفاق را پیش‌بینی نمی‌کردم. موسیقی من تنظیمی است و عدم حضور هر نوازنده به آن لطمه وارد می‌کند. به نظرم دیگر جای اعتراض هم نیست.

قمصری که تصویر نامه اداره ارشاد را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است، در ادامه افزود: جالب اینجاست که در نامه مجوز، جلوی اسم همنوازان حصار نوشته‌اند گروه پاپ. من با موسیقی پاپ مشکلی ندارم، ولی با این مشکل دارم که دیدگاه مسئولان نسبت به موسیقی من چه بوده و این ناراحت کننده است.

خودش بهتر می‌داند

احد جاودانی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران درباره ممنوعیت استفاده از نوازنده زن در این برنامه، با اشاره تلویحی به ماجرای کنسرت قبلی قمصری به خبرنگار ایرناپلاس گفت: مشکل خود آقای قمصری است. خودش بهتر می‌داند که چرا در مجوز قید شده که نوازنده خانم حضور نداشته باشد. او اگر موظف باشد به رعایت ضوابط، ما هم خودمان را موظف به حمایت از او و همه هنرمندان می‌دانیم. همین الان نوازنده زن و همخوان هم در گروه‌ها اجرا دارند و هنرمندان خودشان هم رعایت می‌کنند. اما اگر قرار باشد ما سن موسیقی را به صحنه زورآزمایی و لج‌بازی تبدیل کنیم، طبیعی است که حاکمیت نمی‌تواند به این مسائل تن بدهد؛ چون مردم از ما می‌خواهند برنامه‌های فرهنگی و هنری سالم ارائه کنیم.

تنبیه بود

مدیر کل ارشاد استان تهران با اشاره به تهدید علی قمصری به خروج از کشور، اعلام کرد: آقای قمصری هم می‌داند که در هر کشوری که بخواهد برنامه داشته باشد، باید تابع قوانین آنجا باشد. اتفاقاً هنرمندان ما عموماً رعایت می‌کنند و اگر ایشان هم رعایت کند، مورد حمایت ما خواهد بود. ولی اگر کسی بخواهد قهرمان‌بازی دربیاورد و نامه‌های اداری را در فضای مجازی پخش کند، طبیعی است ما بر اساس ضوابط برخورد می‌کنیم.

جاودانی در پاسخ به این سؤال که آیا ممنوعیت استفاده از نوازنده زن برای این هنرمند یک حرکت تنبیهی بوده است، گفت: بله؛ او مقید به قانون باشد، ما حامی‌اش هستیم، ولی اگر او و هر کس دیگری بخواهد برخلاف ضوابط و قوانین عمل کند، قطعاً ما نمی‌توانیم حمایت کنیم. ما می‌توانستیم اصلاً به این فرد مجوز اجرا ندهیم. همین که آقای قمصری نامه اداری ما را منتشر می‌کند، تخلف است و می‌توانیم دیگر به ایشان مجوز ندهیم، ولی تلاش ما این است که همه هنرمندان بتوانند برنامه داشته باشند و حوزه فرهنگ و هنر را پاک و تمیز نگه داریم و آلوده به لج‌بازی و مطالبات غیرفرهنگی نکنیم.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا