یزدفردا:قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی گفت: امروز کانون جنگ اقتصادی حاضر بخش تولید کشور است

به گزارش یزدفردا به نقل از شاتا، حسین مدرس خیابانی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی که با حضور رییس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و برخی از معاونان و مدیران وزارت صمت در مشهد برگزار شد، افزود: امروز بهترین فرصت است که براساس سیاست ارزی و تجاری کشور، بخش تولید با بیشترین جهش ممکن مواجه شود.

مدرس خیابانی تصریح کرد: در شرایط فعلی واردات به سبب قیمت ارز توجیه پذیری کمتری داشته و با کاهش قابل توجهی مواجه شده است.

قائم مقام امور بازرگانی وزارت صمت اضافه کرد: یکی از دغدغه های همیشگی تولید کنندگان واردات کالا های مشابه ساخت داخل بود که در شرایط کنونی و با کاهش واردات این تهدید به فرصت صادرات تبدیل شده است.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، امروز عزم جدی در افزایش صادرات و البته کنترل و مدیریت واردات دارد و در حال حاضر حدود ۱۶۵۰ قلم کالا با ممنوعیت واردات مواجه شده است.

مدرس خیابانی اعلام کرد: با اعمال همین محدودیت ها و ممنوعیت ها در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶، واردات ۲۲ درصد کاهش یافته است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: سیر نزولی واردات در ۳ ماهه نخست امسال هم تداوم داشته و در مقایسه با سال گذشته بیش از ۹ درصد کاهش داشتیم.

وی افزود: در بخش صادرات در ۳ ماهه اول سال ۹۸ بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار با حجم ۴۰ میلیون تن بوده که در مقایسه با سال ۹۷ که ارزش صادرات بالغ ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به میزان ۲۷ میلیون تن وزن بوده، از لحاظ ارزشی حدود یک درصد با کاهش مواجه بودیم ولی در میزان وزنی به بیش از ۴۰ درصد افزایش دست یافتیم.

این مسئول گفت: در این خصوص باید توضیح داد که علی رغم تغییر نیافتن ترکیب صادراتی کشور به سبب اصلاح و واقعی تر شدن نرخ ارزش گذاری گمرک و با وجود افزایش وزنی صادرات، نرخ ارزی صادرات ثابت بوده است.

مدرس خیابانی ادامه داد: طبق مصوبه شورای عالی صادرات افزایش صادرات به ۱۵ کشور همسایه مورد توجه ویژه خواهد بود که البته با لحاظ ظرفیت های موجود می توانیم از جهش اساسی در مراودات تجاری خود با این کشورها برخوردار شویم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید به اولین نمایشگاه تقاضا محور کشور، گفت: در همین نمایشگاه شاهد عقد قرارداد هایی در بخش تولید قطعات خودرو بودیم که حدود ۸۵ میلیون دلار کاهش ارز بری را برای بخش تولید کشور به ارمغان آورد.

قائم مقام وزیر صمت افزود: نمایشگاه فرصت های ساخت داخل به صورت دائمی در محل شرکت های بزرگ و انجمن های تخصصی صنایع کشور دایر بوده و واحدهای توانمند می توانند با مشارکت در این طرح، در داخلی سازی نیازمندی های کشور سهیم شوند.

وی تاکید کرد: برای پیگیری اهداف نهضت ساخت داخل مرکز ساخت داخل در وزارت صنعت، معدن و تجارت فعال شده و به صورت مستمر در حال پایش اطلاعات و اقدامات مرتبط با این موضوع است.

مدرس خیابانی گفت: تولید کنندگان می توانند از فرصت کنونی برای افزایش تولیدات و صادرات خود بهترین بهره را ببرند.

این مسئول خاطر نشان کرد: ما دوره بحرانی تحریم ها را سپری کردیم و تهدیدات مورد طرح کنونی هم جز گزافه گویی دیگر اثر سختی روی صنعت و تجارت ما نخواهد داشت.

وی یادآور شد: علیرغم همه فشارها تولید ما در بخش هایی با جهش هم مواجه بوده است.


با محدودیت و ممنوعیت واردات، از ساخت داخل حمایت می کنیم

قائم مقام وزیر صمت در مورد حمایت های بخش تجاری کشور از ساخت داخل تصریح کرد: همسو با داخلی سازی هر قلم کالا و تجهیزات، با اعمال اصلاحات تعرفه ای واردات نمونه مشابه خارجی آن محدود و یا ممنوع خواهد شد که البته خوشبختانه این رویکرد به شکل قانونی هم به تصویب سران سه قوه رسیده است.

مدرس خیابانی ادامه داد: دو قطبی تولید تجارت یک نگاه معیوب به کارکرد همگرای این دو بخش مهم کشور است چرا که تجارت مکمل تولید است و بالعکس.

وی تصریح کرد: تجارت نیروی محرکه تولید است و بزرگترین شاخص عملکردی بخش تولید سهم بازار است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا