شبکه مستند سیما برنامه‌ای به نام «به اضافه مستند» پخش می‌کند که در آن به مشکلات استان‌ها از دریچه‌های مختلف پرداخته می‌شود در یکی از عنوان‌های این برنامه استان کهگیلویه و بویراحمد در مستندی با عنوان «محروم روی گنج» روی آنتن رفت.

شبکه مستند سیما برنامه‌ای به نام «به اضافه مستند» پخش می‌کند که در آن به مشکلات استان‌ها از دریچه‌های مختلف پرداخته می‌شود در یکی از عنوان‌های این برنامه استان کهگیلویه و بویراحمد در مستندی با عنوان «محروم روی گنج» روی آنتن رفت که علاوه بر پخش مستندی تقریبا طولانی در ادامه با حضور یکی از فعالان اجتماعی استان به نام دکتر شایان نادری و همچنین یکی از نمایندگان استان در مجلس آقای غلام‌محمد زارعیمشکلات کهگیلویه و بویراحمد در یک دیالوگ تقریبا مناظره‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شایان نادری با بیان این که تمرکز مستند بیشتر روی دو شهرستان گچساران و باشت بود اظهار کرد: مناطق محروم‌تری در استان داریم که باید بیشتر مورد تحلیل و واکاوی این برنامه قرار می‌گرفتند.

این فعال حوزه عدالتخواهی ادامه داد: مناطقی در بهمئی و زیلایی و دیشموک و چاروسا و سایر نقاط داریم که محرومیت آن‌ها بسیار بیشتر از نقاطی بود که در این مستند به نمایش درآمد.

نادری گفت: کارها و اقدامات خوبی هم انجام شده که هیچ گاه منکر آن‌ها نیستیم به خصوص این که آسفالت به آن مناطق رسیده اما همه مشکلات مردم در مناطق محروم و روستایی استان ما آسفالت نیست بلکه سایر زیرساخت‌هاست که بسیاری از آن‌ها به مناطق محروم استان نرسیده است.

غلام‌محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنا در ادامه این بحث گفت: استان محرومیتی تاریخی داشته است و در گذشته قبل از انقلاب هیچ کاری در استان انجام نشده بود و هر چه اتفاق مثبت در استان افتاده مربوط به بعد از پیروزی انقلاب است.

این نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی افزود: در طول چهار سال گذشته استان که در رتبه 31 محرومیت‌ها در کشور یعنی در آخرین رتبه قرار داشت و نسبت به استان ماقبل خود محرومیت 2.5 برابری داشت الان به رتبه 26 کشور ارتقا پیدا کرده است.

زارعی به برخی از شاخص‌هایی که ارتقا پیدا کرده‌اند اشاره کرد و گفت: الان در گازرسانی به مرز 80 درصد رسیده‌ایم و گاز در آینده نزدیک به منطقه زیلایی خواهد رسید و برای عبور از محرومیت‌ها باید از سهم منابع ملی بیشتر استفاده کنیم  اما نگاه آمایشی مبتنی بر محرومیت‌زدایی در استان داریم.

در همین حال مجری برنامه از زارعی پرسید پس چرا در این مستند تصاویر زیادی از محرومیت‌های آن چنانی دیده می‌شود.

نماینده بویراحمد و دنا در مجلس در پاسخ به این سؤال گفت: در مستند شما کورترین نقاط استان و مناطقی با جمعیت کم مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در نگاه هر بیننده‌ای که کل استان را ندیده این گونه احساس می‌شود که در استان کاری انجام نشده است.

شایان نادری در ادامه همین بحث با بیان این که 4 دهه از عمر انقلاب گذشته و نمایندگان و مسؤولان زیادی آمده و رفته‌اند اظهار کرد: این عقب ماندگی در استان به علت عقب راندگی است چرا که اجازه بروز استعدادها داده نمی‌شود.

این فعال اجتماعی ادامه داد: استان سرشار از منابع انسانی با ظرفیت‌های بالاست اما حالا چرا این وضعیت استان است باید گفت که خدمات‌رسانی انجام شده اما کم، برای مثال شما به سرگذشت پیرزن دیشموکی(نه‌نه مخمل) توجه کنید که 2 دهه این وضعیت را داشت و اگر رسانه‌ها آن را مطرح نمی‌کردند همچنان در وضعیت بد باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه در استان با مدیران کت و شلواری مواجه هستیم افزود: آن‌ها مشکلات استان را با مسائل سیاسی هماهنگ می‌کنند و بدبختی این است که خیلی از کارهای استان در بازه زمانی مثل انتخابات انجام می‌شود!.

شایان نادری در توضیح گفته خود با ذکر مثالی گفت: برای مثال نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت به استان سفر می‌کند و او و کارشناسان می‌گویند که فلان کار توجیه اقتصادی ندارد اما حالا که نزدیک به انتخابات هستیم چند تا لودر و بولدوزر آن‌جا فعال می‌شوند و در این برهه که نزدیک به انتخابات است این کار صرفه اقتصادی پیدا می‌کند.!

این فعال اجتماعی در ادامه به برخی مشکلات دیگر که مانع توسعه و جلوگیری از محرومیت‌زدایی شده اشاره کرد و گفت: گاها بحث‌های منطقه‌ای و طایفه‌گری  موجب چنین وضعیتی در استان شده است.

غلام‌محمد زارعی نماینده بویراحمد و دما در مجلس به ادامه بحث پرداخت و گفت: همه چیز باید در کنار هم باشد و قضاوت عادلانه داشته باشیم و نگاه‌ها باید جامع باشند.

وی تصریح کرد: دو ظرفیت در کشور یکی منابع نفت و دیگری مالیات داریم که باید از آن به خوبی استفاده کرد تا به وسیله آن‌ها بتوانیم فاصله‌ها را کم کنیم.

 نماینده عضو مجمع نمایندگان استان از ضریب هوشی مردم کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بالاترین ضریب هوشی در کشور یاد کرد و گفت: باید از این ظرفیت در کنار سایر ظرفیت‌ها استفاده کرد.

وی به استفاده از سهم نفت برای توسعه مناطق نفت‌خیز اشاره کرد که طی آن توانسته‌‌اند در یک قلم تنها 40 میلیارد تومان به افزایش فضاهای ورزشی کمک کنند وی همچنین از استان به عنوان معدود استان‌هایی اشاره کرد که سند آمایش آن تمام شده که چند دانشگاه هم روی آن کار کرده‌اند و در کشور برنامه پنج ساله داریم که برش استانی آن اینجا آماده شده و طبق آن حرکت می‌شود.

شایان نادری به برخی از مشکلات استان و محرومیت ها در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: صادرات غیر نفتی استان 4 میلیون دلار و در همین حال صادرات غیر نفتی یزد 85 میلیون دلار است باید پرسید با دادن این همه وام اشتغال‌زایی چرا در تولید و اشتغال وضعیت خوبی نداریم.

این فعال اجتماعی به برخی از مشکلات استان که به دلیل ضعف مدیریت‌هاست اشاره کرد و گفت: وقتی که آقایان نماینده و مسؤولان استانی آقای امید معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری را به استان با آن همه برنامه پر زرق و برق دعوت کردند و جشن باشکوهی برای وی در سیلاب کلوار برگزار شد! در همان حال در منطقه زیلایی مناطقی بودند که مردم آن‌ها سه هفته آب آشامیدنی نداشتند.!!

وی در پاسخ به برخی از آمارهای نماینده بویراحمد به خصوص در حوزه زیلایی گفت: شاید این زیلایی که مد نظر ایشان است با زیلایی که ما می‌شناسیم تفاوت داشته باشد! و شاید زیلایی متعلق به استانی دیگری باشد.

نادری گفت: در چهار حوزه گردشگری و کشاورزی و معاون و نفت و گاز می‌توان کارهای بزرگی انجام داد اما در همین شهرستان بویراحمد و دنا که ظرفیت بالای کشاورزی دارد نگاه کنید که چند سردخانه و چند کارخانه صنایع تبدیلی وجود دارد.

وی ادامه داد: مشکلات استان را با آمارهای رسمی کشوری برای شما اعلام می‌کنم در سال 97 آخرین استان در صادرات غیر نفتی در کل کشور بودیم و چهارمحال و بختیاری استان هم اندازه و هم زبان ما حجم صادرات 20 برابری ما داشته است.

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواهی کشور گفت: آب‌های روان در محروم‌ترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد به سمت استان‌های دیگر سرازیر می‌شوند در حالی که کار چندانی برای مهار آب‌ها در راستای کمک به توسعه و رفع محرومیت استان انجام نداده‌ایم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا