ارمنی‌ها بر حسب عادت سر میز غذا قبل از شروع غذا خوردن دعا می‌کنند و از خداوند به خاطر نعمت‌هایی که به آنها داده تشکر می‌کنند. اصولا این دعا دسته‌جمعی است، مثلا اگر پنج نفر سر میز غذا باشند هر پنج نفر با هم خدا را شکر می‌کنند و چند دقیقه دعا می‌کنند و بعد شروع به خوردن غذا می‌کنند. اگر مهمان خانه ارمنی‌ها بودید یا میزبان دوست ارامنه‌تان بودید بهتر است با او همراه شوید و دعا کنید.

«زاوراپلاف» برای پلوخورها

«زاوراپلاف» نوعی پلو ارمنی است که به جای برنج از بلغور استفاده می‌کنند. ارامنه این غذا را هنگامی که دوستان صمیمی، مهمانشان هستند سرو می‌کنند. اگر طرفدار پلو هستید «زاوراپلاف» سفارش دهید و با اطمینان در رستوران ارمنی بنشینید و حتم داشته باشید که این غذا را دوست خواهید داشت.

طرفداران گوشت سفید بفرمایید «ایشخان»

اگر مسافر ارمنستان بودید و مهمان یکی از رستوران‌هایش شدید حتما کباب ماهی «ایشخان» سفارش دهید. «ایشخان» نام نوعی غذاست که گوشت اصلی آن ماهی ایشخان است. این ماهی فقط از دریاچه «ثوان» در جنوب ارمنستان صید می‌شود. این روزها نژاد ماهی ایشخان در حال منقرض شدن است آن هم به دلیل صیدهای زیادی که انجام شد. این غذا پیشنهاد ما برای افرادی است که طرفدار گوشت سفید هستند.

قهوه ارمنی پیشکش شما

این قهوه در همه جای جهان طرفدار دارد. قهوه ارمنی معروف‌ترین نوشیدنی گرم در ارمنستان است. شاید خیلی اوقات وقتی به کافی شاپ می‌روید و مهمان دوستان هستید، میزبان، قهوه برایتان سرو می‌کند ولی طعم و عطر قهوه‌ای که در ارمنستان یا در خانه دوست ارمنی‌تان خورده‌اید را نمی‌دهد. اینجاست که فرق بین قهوه ارامنه با قهوه‌های دیگر را لمس می‌کنید.

جالب است بدانید ارمنی‌ها از قهوه ترک استفاده می‌کنند. نحوه درست کردن قهوه در ارمنستان خاص است. یک قاشق مرباخوری برای یک فنجان آب کافی است. آب و قهوه را روی گاز بگذارید زمانی که تقریبا جوش آمد سریع قهوه جوش را از روی شعله بردارید. کرم رویش را با قاشق در فنجان سفید بریزید و سپس از کناره فنجان قهوه را بریزید.

در ارمنستان بیشتر در فنجان سفید قهوه سرو می‌کنند و این به خاطر علاقه شدید به فال است. ارامنه به فال گرفتن علاقه دارند و این نه به خاطر خرافات بلکه به خاطر سرگرمی است. این فال گرفتن باعث می‌شود با افراد اطرافشان صمیمی‌تر شوند.

«بروک» با مربا

«بروک» را همانند نازوک، هم می‌توانید دسر بدانید هم شیرینی. این شیرینی با مربا درست می‌شود و طرفداران زیادی دارد. مخصوصا کودکان ارمنی طرفدار پروپاقرص «بروک» هستند. اگر به دنبال طعمی استثنایی در شیرینی‌های ارمنی می‌گردید بهتر است «بروک» را امتحان کنید. اگر هم با کودک دلبندتان به ارمنستان رفتید برایش این شیرینی را حتما بگیرید. برای هدیه دادن به دوستان نیز این شیرینی را هدیه بدهید.

«نازوک» دسری خوش‌طعم

یک نوع دسر که شیرینی سنتی ارمنستان نیز محسوب می‌شود نازوک است. یکی از تفاوت‌هایی که در پخت شیرینی‌های ایرانی و ارمنستانی می‌توانید پیدا کنید این است که شیرینی‌های ارمنی اکثرا با کره پخت می‌شود ولی شیرینی‌های ایرانی با روغن طبخ داده می‌شود.

«خاشو» یا عدسی؟سر میز ارامنه

در هفته چندین بار «خاشو» سرو می‌شود. این غذا گاهی حتی برای صبحانه نیز پخته می‌شود. «خاشو» همان عدسی خودمان است. حتی رنگ و تا حدی طعم «خاشو» شبیه به عدسی ایرانی‌هاست. این غذا طعم گوشت و عدسی می‌دهد اما فاقد گوشت است و به خاطر ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌هاست که طعم گوشت به خود می‌گیرد.

گاتا به همراه قهوه ارمنی

اگر مهمان کافی شاپی در ارمنستان بودید یا مهمان ارمنی داشتید گاتا و قهوه را فراموش نکنید. گاتا نوعی شیرینی سنتی ارمنی است که در بیشتر اوقات با قهوه سرو می‌شود. ارامنه اصولا در بین شیرینی‌ها برای سرو با قهوه گاتا را ترجیح می‌دهند. توجه داشته باشید این شیرینی معروف‌ترین شیرینی ارمنستان است و به راحتی در خانه هر ارمنی دیده می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا