نگاهی به تاریخچه بازی های المپیك   اولین دوره بازی های المپیک، 1896 آتن (یونان)

پيدايش بازيهای نوين

رنسانس



یزدفردا -علی آبادی :رنسانس از پايان قرن 15 و نيمه قرن 16 اوج گرفت. نهضت علمی، ادبی و هنری رنسانس در اروپا و به خصوص ايتاليا آغاز شد و کشورهای اروپايی را در بر گرفت. بازگشت به تاريخ هنر و دانش های يونانی از عمده کارها بود.

پوستر رسمی نخستين دوره المپيک نوين در آتن 1896



بار ديگر اروپا به سراغ يونان رفت و ادبيات يونان را ترجمه کرد. در اين را موضوع بازيهای المپيک مطرح شد. دانشمندان و معماران فرانسوی، آلمانی و يونانی در عمل به جستجوی آثار دهکده المپ پرداختند، ميدان و بناهای مخروبه تاسيسات را پيدا کرده و تصوير مناسبی را از آنها نقاشی کردند.

از سال 394 كه بازی های المپیك بدستور تئودوسیوس تعطیل شد تا سال 1896 كه بازیهای المپیك نوین آغاز شد، جمعاً     1502 سال بازیهای المپیك فراموش شده بود. در این مدت تلاشهای زیادی برای احیای المپیا كه در زیر خاك مدفون شده بود انجام گرفت (وقوع دو زلزله منطقه المپیا را كاملاً از بین برده بود) تا اینكه تلاشهای دولت یونان و فرانسه بالاخره در سال 1892 مؤثر واقع شد. 

 
 
 
در اواخر قرن نوزدهم با زحمات و كاردانی آقای بارون پیر دو كوبرتن فرانسوی مسابقه های المپیك دوره نوین خود را آغاز كرد. در سال 1892 پس از آنكه از دولت خواست تا وی را در اجرا و احیای بازی های المپیك یاری كند برنامه و آئین نامه عظیمی را در این مورد به اتحادیه ورزشی پاریس ارسال کرد و بلافاصله خود از طرف دولت فرانسه به ریاست اتحادیه بر گزیده شد و برای بدست آوردن پشتیبان به كشورهای اروپائی مسافرت كرد. 
بارون پیردو كوبرتن، پایه گذار المپیزم نوین، كنگره و كمیته بین المللی المپیك را در ژوئن 1894 در پاریس بنا نهاد و در سال 1896 نخستین كنگره المپیك تشكیل جلسه داد.  
تاریخچه المپیک نوین

در آن نشست كوبرتن مورد حمایت كشورهای شركت كننده قرار گرفت. وی هدف از المپیزم را به خدمت گرفتن ورزش جهت تعالی موزون انسان به منظور ایجاد جامعه صلح آمیز قرارداد كه در آن شأن و مقام انسان حفظ شود. 

بارون دو کوبرتن الهام بخش المپيک مدرن 

 
ضمن اینکه در این كنگره قرار شد كه بازی ها هر چهار سال یكبار در یكی از كشورهای بزرگ برگزار شود و كمیته ای بنام كمیته بین المللی المپیك كه نظارت كامل و دقیقی بر بازی ها داشته باشد، تشكیل شود. 

بالاخره بازی های المپیك در سال 1896 دو باره در آتن شروع شد. این بازیها با مشكلات فراوانی همراه بود. در پایان بازی ها به پیشنهاد آمریكائی ها قرار شد كه مسابقه ها هر چهار سال یكبار در آتن برگزار شود ولی در جلسه بعدی كه در پاریس و به ریاست رئیس جمهور فرانسه برگزار شد، یونانیها بعلت جنگ با تركیه به بین المللی بودن بازیها رأی دادند.

 البته عدم درک مفهوم و اهداف کار بزرگ کوبرتن ازسوی برخی از دولتمردان فرانسوی و تنشهای سیاسی موجود، موجب شد کمیته بین المللی المپیک در10 آوریل 1915 به شهرلوزان سوئیس انتقال یابد. قلب کوبرتن هم درمقبره ای در المپیا قرارداده شد.  
اولین دوره بازی های المپیک، 1896 آتن (یونان)
 


زمان برگزاری:6 - 15 آوریل 1896

تعداد کشورهای شرکت ‌کننده:13 کشور
تعداد ورزشکاران:311 نفر
تعداد رشته‌های ورزشی:9 رشته
تعداد رویدادها:43 رویداد
رشته‌های ورزشی:دو و میدانی، دوچرخه ‌سواری، شمشیربازی، ژیمناستیک، تیراندازی، شنا، تنیس، وزنه‌ برداری و کشتی.

.


بازیهای المپیک نوین از جایی آغاز شد که 15 قرن پیش از آن تعطیل شده بود. پاریسی‌ها از میزبانی اولین دوره المپیک ترسیدند و شانه خالی کردند تایونانی ها با شوقی فراوان میزبان شوند.
 
الهام‌بخش این بازیها، بارون پیردوکوبرتن فرانسوی بود و بیشتر هزینه آن را جورجیوس اورف معمار یونانی تأمین کرد. با تلاش آنها المپیک مدرن در استادیوم پاناتنیک آتن که به آن شکل مدرنی بخشیده بودند افتتاح گردید. فروش تمبر، مدال‌های یادبود، بلیط ورودی برای دیدن پیکارها قسمتی از هزینه‌ها را تأمین کرد.

  پیست ورزشگاه خاکی بود و برای ورزشکاران چندان مناسب نبود، به علت تندی پیچ‌ها دوندگان مجبور بودند برای گذشتن از آنها سرعت خود را کم کنند. 311 ورزشکار از 13 کشور جهان در این دوره حضور داشتند که اغلب از کشورهای اروپایی بودند. ورزشکاران آن سوی اقیانوس به علت دوری مسافت، دیر به آتن رسیدند. با مقیاس‌های امروزی، این دوره از بازی‌ها نوعی سرهم‌بندی به حساب می‌آمد. یونانی‌ ها با 181 ورزشکار بیشترین شرکت‌کننده را داشتند.
    بازیها در روز ششم آوریل 1896 با حضور پادشاه یونان و بیش از 50 هزار تماشاگر افتتاح شد. اولین قهرمان المپیک مدرن، یک دانشجوی 27 ساله از دانشگاه‌ هاروارد ایالات متحده بود که بدون اجازه دانشگاه و با هزینه شخصی به آتن آمد و در پرش جفت (دوگام دورخیز چیزی شبیه پرش سه گام) با ثبت رکورد 71/13 متر به مقام قهرمانی رسید. معروفترین قهرمان اولین دوره المپیک، یک چوپان یونانی به نام اسپیریدون لوئیس بود که در دو ماراتن به مقام قهرمانی رسید. لوئیس که کارش دنبال کردن گاری آب‌کش بود و هر روز چهار بار فاصله آتن تا دهکده‌ای را که آب خنک داشت به دنبال اسب می‌دوید. اولین قهرمان دو 100 متر المپیک یک آمریکایی به نام توماس بورک بود که این مسافت را در 12 ثانیه دوید. ورزشکاران ایالات متحده در دوومیدانی بیشتر مقام‌ها را بدست آوردند. در ژیمناستیک آلمانیها 4 مدال طلا از 5 مدال طلا را به دست آوردند. شومان از آلمان در مسابقات کشتی که در رشته فرنگی و بصورت بی‌وزن انجام می‌شد به قهرمانی رسید، در حالیکه آن زمان از تشک کشتی خبری نبود و ورزشکاران روی خاک کشتی می‌گرفتند. شومان یک مدال طلا هم در رشته ژیمناستیک به دست آورد. مشعل نخستین دوره بازیهای المپیک نوین در روز 15 آوریل با قهرمانی ایالات متحده خاموش شد
رده بندی توزیع مدال های اولین دوره بازی های المپیک 1896 آتن
نام کشور
طلا نقره برنز جمع
1- آمریکا 11 6 2 19
2- یونان 10 19 18 47
3- آلمان 7 5 3 15
4- فرانسه 5 4 2 11
5- انگلستان 3 3 1 7
6- مجارستان 2 1 3 6
7- اتریش 2 - 3 5
8- استرالیا 2 - - 2
9- دانمارک 1 2 4 7
10- سوئیس 1 2 - 3
مجموع 44 42 36 122
منابع :
ورزش پارس-
بی بی سی
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا