سیدمحمد کاظم مدرسی و مقایسه موسوی و کروبی با «سامری»



رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

آیت‌ا... سید محمد کاظم مدرسی عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد می‌گوید: «امروز می‌بینیم آمریکائی‌ها رسماً از سران فتنه اعلام حمایت می‌کنند و به همین دلیل این افراد باید از این حمایت‌ها اعلام برائت کرده تا به جریان انقلاب بازگردند. مدرسی در خصوص حصر سران فتنه هم اظهار داشت: حصر به معنی طرد اجتماعی بوده و ریشه در فرهنگ قرآنی دارد چراکه در قرآن آمده زمانی که حضرت موسی(ع) مشاهده کرد «سامری» فتنه‌گری کرده و مردم را فریب داده است آن حضرت او را حصر کرد و انقلاب اسلامی نیز به تأسی از این فرهنگ قرآنی سامری‌های زمان خود را در حصر قرارداد.»(1)
در سوره مبارکه «طه» داستان گوساله‌پرستی قوم حضرت موسی(ع) که سخنان آن حضرت را فراموش کرده و با پیروی از «سامری» از اطاعت فرمان الهی سرپیچی نموده بودند علامه بزرگوار سید محمدحسین طباطبایی ذیل آیه 97 آن سوره در صفحه 303 جلد 13 تفسیرالمیزان می‌نویسد: «این آیه مجازات حضرت موسی(ع)، سامری را بیان می‌کند که موسی(ع) بعد از آنکه جرم او ثابت شد چگونه مجازاتش کرد جمله (اذهب...) حکم به طرد او از میانه اجتماع است او را از اینکه با کسی تماس بگیرد و یا کسی با او تماس بگیرد ممنوع کرد و... و این خود یکی از سخت‌ترین انواع شکنجه‌ها است...» و در تفسیر نمونه نقل گردیده «روشن است که پاسخ و عذر سامری در برابر سؤال حضرت موسی(ع) به هیچ وجه قابل قبول نبود، لذا موسی(ع) فرمان محکومیت او را در این دادگاه صادر کرد.»
مراجعه به تفاسیر قرآن کریم در مورد داستان حضرت موسی(ع) و سامری نشانگر این است که پس از محکومیت و اثبات جرم منجر به طرد سامری از اجتماع شد راقم این سطور با نادرست دانستن مقایسه میرحسین موسوی و مهدی کروبی با «سامری» در نظر دارد نکاتی را به اطلاع خوانندگان آیینه یزد برساند تا درباره محصوران و معترضان به نتیجه انتخابات 1388 و مقایسه آن با «سامری» زمان حضرت موسی(ع) قضاوت کنند. مردم دارالعباده دیده‌اند و شنیده‌اند هر کارشناس مذهبی که در برنامه‌های صداوسیمای یزد شرکت می‌نماید هرگاه بخواهد مثلاً تفاوت آب کروقلیل یا نحوه تطهیر گوشه صندلی و موکت و فرشی را که آلوده شده است بیان کند به ناچار باید براساس رسائل عملیه‌ای که مراجع عظام نوشته‌اند اظهارنظر نماید. گرچه هر فرد آزادانه می‌تواند نظر شخصی خود درباره مسائل سیاسی و اجتماعی و حوادثی از جمله حصر را اعلام نماید اما اگر بخواهد پرونده حوادث و پیش‌آمدها را با قرآن و با روش پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و یا ائمه اطهار صلوات‌ا... علیهم اجمعین تطبیق نماید گاه به مواردی برمی‌خورد که طرح و پاسخگویی آن دشوار است و حقیر در پی طرح آنها در این مقاله نیست. تنها معیار و ملاک سنجش در این‌گونه امور تمسّک به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی می‌باشد. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) روز دوم مهر ماه 1358 در شهر قم به «اوریانا فالاچی» خبرنگار و نویسنده ایتالیایی می‌فرماید: «پس نمی‌توانیم به خود اجازه دهیم که یک مفهوم چند پهلو را وارد قانون اساسی خود کنیم. حال با مثالی تاریخی مفهوم دموکراسی را که من می‌فهمم برایتان می‌گویم: زمانی که علی(ع) جانشین پیامبر و رهبر دولت اسلامی شد و حکومت او از عربستان تا مصر و قسمت اعظم آسیا و حتی اروپا گسترش یافته بود و بر این کنفدراسیون حکومت می‌راند، برای او اتفاقی افتاد که با یک یهودی اختلاف پیدا کند و یهودی از او پیش قاضی شکایت کرد، علی(ع) از طرف قاضی احضار شد. وقتی که قاضی دید که علی(ع) وارد می‌شود، به حالت احترام از جا برخاست، ولی علی(ع) با عصبانیت به قاضی گفت چرا وقتی که من وارد می‌شوم احترام می‌کنی و وقتی آن یهودی آمد احترام نکردی؟ قاضی باید با طرفین مخاصمه به یک شیوه رفتار کند و بعد علی(ع) حکم محکومیت خویش را قبول می‌کند. من از شما که سفرها کرده‌اید و هر نوع رژیمی و همچنین تاریخ را می‌شناسید، می‌پرسم، مثال بهتری از این برای بیان دموکراسی سراغ دارید؟»(2)
آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی صحابی صالح و صابر و صادق و معتمدترین یار امام(ره) و امین امت و نمونه کم‌نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم‌شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار و رفیق دیرین و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی «باتوصیه به دانشجویان برای ادامه شیوه اعتدال در مباحثات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی می‌گوید: دوری از تندروی و آرامش همراه با آزادی نوشتاری و گفتاری، بهترین راه برای جوانان دانشجو است. ایران با منابع عظیم و اساتید و دانشجویان جوان در ذات خود غنی است و باید با این غنای علمی به سوی توسعه همگانی گام بردارد. در پایان این دیدار دانشجویان خواستار رفع حصر موسوی و کروبی بودند که آیت‌ا... هاشمی در پاسخ به این خواسته آنها می‌گوید: انشاا... زیاد طول نخواهد کشید.»(3)
حبیب‌ا... عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در حاشیه همایش سراسری جبهه پیروان خط امام و رهبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موسوی و کروبی را به عنوان فتنه نمی‌شناسم، اما آنها از نظرات قبلی خود برنگشته‌اند گفت: «اما اهل فتنه دور اینها جمع شده‌اند و به حیثیت‌شان آسیب زده‌اند. وی تاکید کرد: من موسوی و کروبی را به عنوان فتنه نمی‌شناسم چون با هر دویشان کار کرده‌ام. یک سال و نیم وزیر موسوی بودم و با کروبی نیز در کمیته امداد و زندان بودم. خبرنگاری پرسید پس به نظر شما باید از این دو فرد رفع حصر شود که وی در پاسخ به این سوال گفت: من را وارد سیاست نکنید. این موضوعات کار امنیتی و قضایی است و دستگا‌های قضایی و امنیتی باید به این موضوع رسیدگی کنند.»(4)
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی استاد مشهور اخلاق، در پاسخ به پرسشی درباره حصر اظهار کرد: «این موضوع مربوط به مسئولان رده بالا می‌شود. با این حال، بنده از روز اول هم گفتم حصر هرچه ادامه پیدا کند به ضرر نظام است. البته تصمیم‌گیران دلایلی دارند که امیدوارم موفق باشند.»(5)
عباس سلیمی‌نمین با حضور در یک برنامه تلویزیونی، به شدت از احمدی‌نژاد و نقش او در وقایع سال 88 انتقاد کرد. سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا، در شبکه «افق» با اشاره به حوادث 88 گفت: «آیا تحریک صورت نگرفت؟ کسانی که ابهامات (مربوط به انتخابات) به آنها منتقل شد، کاری برای تحریک آنها صورت نگرفت؟ کاری که آقای سعید مرتضوی کرد واقعاً متعلق به نظام بود؟ بالاخره ما باید یک زمانی رابطه اینها را با نظام روشن کنیم، اینها آدم‌های فرصت‌طلبی هستند. وی با اشاره مجدد به عملکرد سعید مرتضوی افزود: کسانی که در واقع یک نوع نقش واسطه‌گری دارند و در هر جایی سرویس‌های واسطه‌گری انجام می‌دهند، فاجعه بوجود می‌آورند. اینها باید رابطه‌شان با نظام تبیین شود. درحالیکه این اتفاقاتی (که اینها رقم زدند) ربطی به نظام ندارد. سلیمی نمین ادامه داد: آیا موضع‌گیری‌های احمدی‌نژاد موضع‌گیری نظام بود یا خیر؟ در حالیکه رهبری سعی می‌کردند این پیام را به بسیاری از خواصی که معطل مانده بودند، بدهند که برگردند، پیام احمدی‌نژاد این بود که برگردند یا خیر؟ وی در ادامه تاکید کرد: کاری که آقای احمدی‌نژاد در مراسم رحلت حضرت امام (ره) در هنگام سخنرانی سیدحسن آقای خمینی انجام دادند و نگذاشتند ایشان سخنرانی کند، کار زشتی بود. در این هنگام، مجری صداوسیما به سرعت سخنان سلیمی نمین را قطع کرد و در دفاع از احمدی‌نژاد برآمد و گفت: نباید طوری سخن گفته شود که مردم فکر کنند دعوای شخصی دارید. سلیمی نمین افزود: نظام دنبال این بود که افراد را برگرداند، اما آقای احمدی‌نژاد اصرار داشت که آنها را به آنطرف‌تر سوق دهد. وی اضافه کرد: رهبری چندین‌بار به آقای احمدی‌نژاد تذکر دادند که به جلسه مجمع بروند، اما آقای احمدی‌نژاد می‌گفتند رئیس مجمع باید تغییر کند تا من بروم. خب آیا این تدبیر رهبری را تضعیف می‌کرد یا حرکتی در مقابل رهبری بود؟ رهبری می‌خواست افراد را داخل نظام برگرداند، این (احمدی‌نژاد) می‌خواست از نظام بیرون کند.»(6)
و اخیراً نایب رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به دادستان تهران اظهارات اخیر وی درباره حصر را خلاف اصل آزادی بیان دانسته و نوشته است: «جناب آقای جعفری دولت آبادی؛ دادستان محترم تهران با اهداء سلام، اخیراً فرموده‌اید: حصر یک تصمیم ملی است و بسیاری از دستگاه‌های ذی صلاح در این تصمیم دخالت داشته‌اند لذا برخی افراد نمی‌توانند بگویند که حصر را قبول ندارند و چنین اظهاراتی فاقد مبناست زیرا این مسئله مربوط به مصالح ملی و کلان کشور است. به عرض می‌رساند اولاً تصمیم ملی در جایی است که رای مستقیم مردم یا رای نمایندگان ملت در کار باشد؛ در حالی که چنین چیزی در میان نبوده است. ثانیاً تصمیم ملی نباید خلاف قانون اساسی باشد، حال آنکه حصر خانگی بدون حکم قضایی خلاف اصول سی و دوم تا سی و هفتم قانون اساسی است. ثالثا به فرض محال که حصر یک تصمیم ملی باشد؛ چرا برخی افراد نباید بگویند که حصر را قبول ندارند؟ مگر اظهار نظر ممنوع است؟ اگر ممنوع است، با فصل سوم و اصل 175 قانون اساسی که بر آزادی بیان تاکید کرده است چه می‌کنید؟ اگر بناست به نام مصالح ملی و کلان کشور افراد را بدون محاکمه و شنیدن دفاعیات آنها مجازات کنیم پس تکلیف عدالت که از آرمانهای اصلی انقلاب اسلامی است چه می‌شود؟ به جای این توجیهات، عدالت را اجرا کنید و انصاف بورزید. اگر قرار بر توبه و عذرخواهی است همه طرف‌های فتنه 88 باید چنین کنند و اگر قرار بر محاکمه است همه طرف‌ها باید به طور همزمان در دادگاه صالح علنی محاکمه شوند هرچند سنگینی اتهام‌های آنها یکسان نیست. برای شما آرزوی توفیق الهی دارم.»(7)
نکته آخر این‌که عده‌ای از نویسندگان و اداره‌کنندگان روزنامه‌ها و سایت‌ها که در هر فرصتی علیه بعضی از قوانین مصوب می‌گویند و می‌نویسند و در مخالفت با آن شعار می‌دهند در واقع به انحاء مختلف اعلام می‌کنند نه تنها اظهارنظر را غیرقانونی و ممنوع نمی‌دانند بلکه با تاسف بی‌حرمتی و گاه اهانت و افترا به کسانی که با آنها اختلاف سلیقه و خط‌مشی سیاسی دارند را جایز و ضروری می‌دانند!! گاه همین برداشت‌ها و دیدگاه‌ها عبور از قانون و دور زدن اصول قانونی و یا تفسیر غلط از قانون و در واقع تفسیر به رای بوده است باید متوجه باشیم که چه می‌گوییم و چه می‌نویسیم.

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1- یزدرسا، 28/11/95
2- صفحه 355 و 356 کتاب «طلیعة انقلاب اسلامی» (مصاحبه‌های امام خمینی(ره) در نجف، پاریس و قم)- مرکز نشر دانشگاهی- 1362
3- روزنو، 13/9/1392
4- خبرآنلاین، 7/10/1391
5- آفتاب، 25/8/1394
6- سایت انتخاب، 26/11/1395
7- ایسنا، 30/11/1395












کاربران آنلاین

نظرهای کاربران