مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان:در سال‌های گذشته، استان همجوار توانست با اجازه رییس جمهور، طرح تشکیل مدیریت آب به صورت منطقه‌ای را مصوب و به مرحله اجرا در آورد، بدین ترتیب برداشت‌های بی رویه در بالادست بدون توجه به کاهش بارندگی‌ها در حوزه آبریز زاینده رود آغاز شد و به همراه عملیاتی شدن طرح‌های تامین آب سایر استان‌های همجوار از زاینده رود، وضعیت فعلی برای این رودخانه تاریخی پیش آمد.

 در هفته اخیر حضور اعضای ستاد خشکسالی اصفهان در ستاد خشکسالی کشور با اخبار خوشی همراه بود . مسوولان استانی بستههای پیشنهادی خود را درخصوص وضعیت زاینده رود و میزان منابع آبی استان ارایه دادند که نتیجه آن مصوباتی بود که به طور حتم برای استانهای همجوار اصفهان خوشایند نخواهد بود.

 
موظف شدن وزارت نیرو توسط معاون اول رییس جمهور برای پیگیری مدیریت یکپارچه زاینده رود که چند سال قبل با پافشاری استان همجوار به مدیریت منطقه‌ای تغییر نمود و به همراه خشکسالی، وضعیت زاینده رود را بحرانی کرد، از جمله مهمترین دستاورد این سفر بود که در صورت تحقق می‌تواند زنده رود را دوباره زنده کند.
 
میزان برداشت‌ها از زاینده رود کنترل می‌شود
 
مدیرکل ستاد بحران استان اصفهان، با اشاره به مصوبه‌های ستاد خشکسالی کشور در خصوص حوزه آبریز زاینده رود گفت: با ابلاغ این مصوبه از این پس میزان برداشت‌ها از زاینده رود کنترل شده و در زمان خشکسالی تمام بخش‌ها اعم از شرب، کشاورزی، صنعت و استان‌های همجوار که از زاینده رود آب برداشت می‌کنند به یک اندازه از آب بهره مند خواهند شد.
 
منصور شیشه فروش ادامه داد: این مصوبه ابلاغ شده و وزارت نیرو بر حسن اجرای آن نظارت خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه بار گذاری جدید بر زاینده رود نیز ممنوع شده است، اظهار کرد: مطابق مصوبه دوم ستاد خشکسالی کشور هرگونه بار گذاری جدید بر روی حوزه زاینده رود ممنوع است و وزارت نیرو نیز متعهد شد که این مصوبه را اجرایی کند.
 
شیشه فروش ادامه داد: استان اصفهان با توجه به وضعیت موجود خشکسالی و کاهش بارش، بسته‌های عملیاتی خود را در خصوص حفظ آب موجود در اصفهان به ستاد خشکسالی کشور ارایه داده است.
 
آب پشت سد زاینده رود افزایش می‌یابد
 
مدیر کل ستاد بحران اصفهان هم‌چنین از اجرای طرح جدید یونیزه کردن بخار آب بر روی دریاچه سدزاینده رود برای افزایش ذخیره پشت سد خبر داد و گفت: معاون اول رییس جمهور ضمن موافقت با این طرح، اعتباری معادل 10 میلیارد تومان به این کار اختصاص داده است.
 
وی افزود: با هماهنگی آب منطقه‌ای اصفهان، یک شرکت خصوصی روند اجرای این کار را برعهده گرفته است.
 
شیشه فروش تصریح کرد: در طول سال آبی جاری با انجام چهار پرواز در بالادست جو، طرح باروری ابرها در استان انجام گرفته است.
 
مدیریت یکپارچه زاینده رود روی میز وزارت نیرو
 

در سال‌های گذشته، استان همجوار توانست با اجازه رییس جمهور، طرح تشکیل مدیریت آب به صورت منطقه‌ای را مصوب و به مرحله اجرا در آورد، بدین ترتیب برداشت‌های بی رویه در بالادست بدون توجه به کاهش بارندگی‌ها در حوزه آبریز زاینده رود آغاز شد و به همراه عملیاتی شدن طرح‌های تامین آب سایر استان‌های همجوار از زاینده رود، وضعیت فعلی برای این رودخانه تاریخی پیش آمد.
 
 مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه چنانچه رودخانه با چند مدیریت مواجه شود، برداشت‌ها به صورت رقابتی می‌شود، به خبرنگار ایسنا گفت: مطابق برنامه پنجم توسعه، وزارت نیرو باید مدیریت یکپارچه را در حوزه‌های آبریز ابقا و فعال کند که این مساله توسط استان اصفهان به صورت جدی در حال پیگیری است.
 
محمدعلی طرفه با اشاره به حضور یک تیم آلمانی در اصفهان در چند سال اخیر اظهار کرد: این تیم با تجربه به همراه دستگاه‌های ذی‌ربط استانی، فعالیت خود را بر ایجاد چگونگی مدیریت یک پارچه زاینده رود متمرکز کرده اند.
 
جاری شدن زاینده رود در دستان وزارت نیرو
 
طرفه بازشدن زاینده رود را منوط به اعلام برنامه توزیع آب توسط وزارت نیرو دانست و اظهار کرد: با وضعیت موجود ذخایرآبی، باز شدن آب زاینده رود با معاون اول رییس جمهور در جلسه اخیر مطرح شد و هرگونه تصمیم در این خصوص به ابلاغ برنامه توزیع آب توسط وزارت نیرو در اواسط اسفند ماه منوط شد.
 
وی ادامه داد: پس از ابلاغ این مصوبه در مورد جاری شدن زاینده رود، مسوولان استانی براساس برنامه ابلاغی تصمیم گیری خواهند کرد.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر چگونگی تاثیر تونل خدنگستان بر آوردهای زاینده رود گفت: این تونل به صورت آزمایشی سال گذشته به بهره‌برداری رسید و در سال جاری به طور کامل راه اندازی شد.
 
طرفه ادامه داد: در سال آبی جاری به دلیل کاهش بارندگی در سر شاخه‌ها این تونل عملکرد چندانی نداشت، اما در بهار و با رشد بارندگی‌ها امید است که این تونل بتواند انتقال 70 میلیون متر مکعب آب در سال را به زاینده رود منتقل کند.
 
مدیر عامل آب منطقه‌ای اصفهان، در مورد وضعیت تونل کوهرنگ نیز اظهار کرد: از تونل کوهرنگ حدود 33 متر باقی مانده که در بهار به بهره برداری می‌رسد .
 
وی با تاکید بر وجود مشکلات و مخالفت‌های بسیار بر سر راه تونل بهشت آباد گفت: با این وجود اقدامات لازم برای رفع موانع و پیشرفت عملیات اجرایی این تونل با جدیت توسط مدیریت استان دنبال می‌شود.
 
طرفه از کاهش شدید میزان آب پشت سد اظهار نگرانی کرد و گفت: در حال حاضر حجم آب پشت سد 190 میلیون متر مکعب است که در مقایسه با متوسط دراز مدت این میزان باید بیش از 700 میلیون متر مکعب باشد.
 
وی ادامه داد: مطابق آمار موجود حجم مصرف آب در بخش شرب در 20 سال اخیر از کمتر از100 میلیون مترمکعب به بیش از 470 میلیون مترمکعب رسیده ولی در کنار این منابع آبی متناسب با آن افزایش نیافته است.


طرفه افزود: افزایش برداشت‌ها در بخش صنعت، کشاورزی و بالادست به همراه کاهش چشمگیر منابع آبی در سال‌های اخیر به دلیل تداوم کاهش بارش‌ها از جمله مهمترین دلایل ایجاد وضعیت موجود است.
 
وی با بیان اینکه ورودی سد زاینده رود در دهه اخیر کاهش یافته است گفت: در دهه 65 تا 75 متوسط ورودی سد یک میلیارد و750 میلیون متر مکعب بوده ولی در سال‌های اخیر این ورودی به یک میلیارد و100 میلیون مترمکعب کاهش یافته، ضمن اینکه از سال 86 تا کنون، اصفهان، سه دوره خشکسالی را پشت سر گذاشته و امسال وارد ششمین سال خشکسالی می‌شود.
 
مدیر عامل آب منطقه‌ای اصفهان به کاهش منابع آبی زیر زمین اصفهان اشاره کرد وادامه داد: از سال 76 تا کنون دو میلیارد متر مکعب از پتانسیل چهار میلیارد متر مکعبی ذخایر زیر زمینی آب استان اصفهان کاسته شده که آثار آن بر زاینده رود و کشاورزی استان ظاهر شده است.
 
وی تصریح کرد: برای کاهش آثار خشکسالی و و ضعیت موجود، این شرکت به همراه مدیریت استان برنامه‌های کوتاه مدت، بلند مدت و برنامه‌ریزی برای مدیریت خشکسالی به صورت بسته‌ای متعدد تدوین و پس از تصویب وزارت نیرو در استان اجرایی شده است.
 
طرفه با بیان اینکه مدیریت تامین منابع آبی استان با جدیت دنبال می‌شود، گفت: ایجاد تونل و سایر طرح‌های انتقال آب زمان بر و هزینه بر بوده و در حال اجراست.
 
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: متاسفانه در طول سال‌های اخیر باوجود افزایش مصرف اما در مدیریت تقاضا کار موثری انجام نداده‌ایم.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا