یک متخصص پزشکی اجتماعی و استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با تاکید بر تکریم سالمندان گفت: آموزههاي دینی ما عزت نفس و حفظ کرامت سالمندان را مورد تائید قرار داده است و از نظر علمی ثابت شده است که تکریم سالمندان در شیوه زندگی و سلامت روحی و روانی آنها بسیار موثر است.

دکتر محمود وکیلی متخصص پزشکی اجتماعی اظهارنمود: سلامت و کرامت انسانی و اجتماعی سالمندان مهم است چرا که هم آموزههاي دینی ما عزت نفس و حفظ کرامت سالمندان را مورد تائید قرار داده است و هم از نظر علمی ثابت شده است که تکریم سالمندان در شیوه زندگی و سلامت روحی و روانی آنها بسیار موثر است.

وی ضمن اشاره به اصل كرامت انساني و تاكيد بركرامت سالمندان تصریح کرد: اصل کرامت انسانی مهم ترین اصل مبنایی و پایه گذار نظام بین المللی حقوق بشر است که بر اساس آن حق‌های بشری که در نظام بین المللی حقوق بشر شناسایی شده‌اند، توجیه پذیر می‌باشد.

وکیلی افزود: مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطع نامه ای اصول زیر را با عنوان «اصول ملل متحد برای سالمندان»  برای حمایت از سالمندان مقرر نموده و از دولت‌ها درخواست کرده تا آنها را در برنامه‌های ملی خود بگنجانند. در مقدمه این سند، با تصدیق و تأیید مجدد، اصل کرامت و برابری آحاد  بشر و برابری حقوق زن و مرد و ملت‌های کوچک و بزرگ که در منشور سازمان ملل متحد شناسایی شده و نقشی که این اصول در توسعه و ارتقای استانداردهای بهتر برای زندگی ایفا می‌نمایند و همچنین به منظور دستیابی رفاه بیشتر برای افراد به ویژه سالمندان و فراهم آوردن زمینه مشارکت آنها در جامعه و توان بخشی و آماده سازی آنان برای همکاری در فعالیت‌های اجتماعی و... اصول زیر را به منظور گنجاندن آنها در برنامه‌های ملی دولت‌ها تشویق می‌نماید.

‌أ. استقلال

‌ب. مشارکت

‌ج.  مراقبت

‌د.  خودسازی

‌ه.  کرامت

 

این متخصص پزشکی اجتماعی خاطرنشان کرد: جهت تحقق اصل کرامت سالمندان که مهمترین اصل حقوق بشری نیز محسوب می‌شود و حقوق بشر از کرامت ذاتی شخص انسان ناشی می‌شود، قطع نامه فوق طی مواد هفده و هیجده، رعایت امور زیر را ضروری می‌داند:

1 – امکان زندگی در کرامت و امنیت و آزادی از بهره کشی و سوء استفاده‌های جسمی یا ذهنی (روحی) (ماده 17)؛

2 – رفتار منصفانه و عادلانه با سالمندان، بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، نژاد یا سوابق قومی، ناتوانی (معلولیت) یا دیگر وضعیت‌ها و ارزش گذاری صرف نظر از میزان مشارکت اقتصادی آنها.

این استادیار گروه پزشکی اجتماعی یاداورشد: اصل کرامت و عدم تبعیض به عنوان، مهمترین اصول حقوق بشری در مقدمه و مواد 1 و 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر (1948) و در مقدمه و بند 1 ماده 2 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی (1966) و مقدمه و بند 2 ماده 2 میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1966) مورد شناسایی قرار گرفته است. اعلامیه اسلامی حقوق بشر که در سال 1990 در اجلاس وزاری امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی در قاهره به امضا رسیده است، در موارد متعددی به کرامت، حیثیت وشخصیت انسان توجه داده است. در مقدمه اعلامیه بر این امر تأکید شده که کرامت و حیثیت انسان موهبتی الهی است، خداوند انسان را به بهترین وجه آفریده  به او کرامت بخشیده، او را خلیفه خود در زمین قرار داده، امانت خویش را به وی سپرده و آنچه در آسمان و زمین است. همه را مسخر و تحت تصرف وی قرار داده است.

دکتر وکیلی عنوان داشت: به تبع این رویکرد اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در بند 6 از اصل دوم، نظام جمهوری اسلامی ایران را نظامی بر پایه ایمان به اصل «کرامت و ارزش والای انسانی و آزادی توأم با مسئولیت او در برابر خدا»، در کنار اصول اعتقادی دین اسلام و مذهب شیعه قرار داده است.

وی همچنین افزود:  در بند 4 اصل بیست و یکم نیز به طور ویژه بر ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی سرپرست در جهت تضمین حقوق زن تأکید نموده است. در اصل بیست و هشتم نیز دولت را موظف نموده تا با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی برای احراز مشاغل ایجاد نماید.

وکیلی استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: همچنین در اصل بیست و نهم نیز، برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کار افتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه  غیره را حقی همگانی دانسته است که دولت موظف است آن را برای تمامی افراد کشور تأمین نماید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا