احمد طحانی
یزدفردا "احمد طحانی:همین چند وقت پیش بود که در خبرها اعلام شد یزدی ها با سوادترین مردم کشورند. البته جای تعجب ندارد. مردمی که سالها جزو پیشتازان کنکور سراسری بوده اند، و طی 17 سال رتبه های نخست کنکور کشور را به دست آورده اند، باید هم باسوادترین مردم کشور باشند. شهری که بزرگانی چون آیت الله العظمی حائری یزدی، بنیان گذار حوزه علمیه قم و آیت الله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، صاحب عروه الوثقی را در دامان خود داشته، باید هم مردمش باسوادترین باشند. و بالاخره دیاری که بزرگانی چون وحشی بافقی را در دامن خود پرورانده، البته که مردمش در سواد سرآمدند. اما نکته ای که تعجب انسان را بر می انگیزد، آمار دیگری است که اعلام شده است: کسب رتبه آخر مطالعه روزنامه توسط یزدی ها در کشور! و البته رتبه سی ام استانمان در مطالعه کتب غیر درسی! در این خصوص هم باید گفت به همان نسبت که خبر اول عادی بود، این خبر غیر عادی است، و باور نکردنی. چطور مردمی که در صدر جدول با سوادان کشور قرار دارند، همزمان قعر نشین مطالعه روزنامه اند؟ چرا اینگونه است؟ و چرا همین مردم با سواد، مطالعه کتب غیر درسی را آنطور که باید و شاید در برنامه زندگی خود جای نداده اند؟

 

از یک طرف رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور، در گزارشی اعلام کرده است:« 9 میلیون و 719 هزار بی سواد در گروه سنی بالای شش سال در کشور وجود دارد که از این میان یزد به لحاظ تعداد افراد با سواد در رتبه ششم کشور قرار دارد، که اگر آمار اتباع بیگانه بی سواد را در نظر نگیریم، یزدی ها رتبه نخست با سوادی در ایران را از آن خود می کنند»، و از طرف دیگر «مقدار مطالعه کتب غیر درسی در استان یزد، برای هر فرد 74 دقیقه است که اگر تلاوت قران و ادعیه را از این عدد کم کنیم، میزان مطالعه خالص یزدی ها 24 دقیقه در روز خواهد بود. همچنین در بخش دیگری از این آمار که از نظر سنجی سال 89 به دست آمده و به نظر نمی رسد تا کنون تغییر چشمگیری پیدا کرده باشد، میزان مطالعه روزنامه در استان یزد، از میان همه استانهای کشور، رتبه آخر است».

 

حال این سوال پیش می آید که چرا باسوادترین مردم کشور، یا روزنامه و مجله نمی خوانند و یا وقت خیلی کمی را به آن اختصاص می دهند؟

 

شاید جواب این سوال را بتوان از یکی از مسیرهای زیر به دست آورد:

 

1. مشکلات اقتصادی: قطعا مشکلات ریز و درشت اقتصادی که متاسفانه بر کل کشور حاکم است، بر مردم قانع و نجیب یزد نیز اثر گذاشته است، و این بدان معنا نیست که این مشکلات بر مردم نقاط دیگر کشورمان اثر نمی گذارد، بلکه به این معناست که یزدی ها، به دلیل دو ویژگی مهمی که ذکر شد، یعنی قناعت و نجابت، ضربه بیشتری از مشکلات اقتصادی می خورند. به عنوان مثال اگر هر یزدی برای مطالعه روزنامه و مجله، در هر ماه رقم تقریبی 30000 تومان را در نظر گرفته باشد، و برای موارد دیگر هم به همین ترتیب بخشی از درآمدش را اختصاص داده باشد، قطعا وقتی به مشکل می خورد، اولین قسمتی که از برنامه اش حذف می شود، آن برنامه ای است که تنها به خودش بر می گردد و از نظر سایرین کمتر ضروری محسوب می شود. با این حساب، مبلغی که باید برای خرید روزنامه و مجله صرف شود، به راحتی حذف می شود.

 

2. پایین بودن کیفیت نشریات: دلیل دیگری که به نظر می رسد می تواند در آمار روزنامه خوانی مردم استان اثر گذار باشد، کیفیت پایین نشریات است. هرچند، بی انصافی است با توجه به تنوع عجیب نشریات کشور که تعدادشان هر روز بیشتر می شود، نسبت به زحماتی که کشیده می شود بی توجه باشیم، ولی به هر روی بدیهی است که کیفیت روزنامه ها و مجلاتی که منتشر می شود، با سطح ایده آل خود فاصله زیادی دارند. با این حال اگر یک نگاه کلی به وضع چاپ نشریات کشور بیاندازیم، از تعداد زیاد و تنوع نشریات در حوزه های مختلف ورزشی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گرفته تا حوزه های تخصصی و علمی، به قدری تنوع و تکثر وجود دارد که می توان از ضعف های موجود چشم پوشی کرد. و بنابراین بهانه کیفیت پایین نشریات، دلیل مناسبی برای مطالعه نکردن آنها نیست.

 

3. عدم وجود فرهنگ سازی و تبلیغات مناسب: از آنجا که در کشور ما و به خصوص در رسانه ملی، چه در بخش تلوزیونی و چه در بخش رادیویی، انواع و اقسام کالاهای غیر ضروری و حتی مضر، از قبیل انواع نوشابه تبلیغ می شود، این سوال بوجود می آید که چرا نباید نسبت به تبلیغ نشریات کشور که جزو تولیدات فرهنگی هستند و غذای روح جامعه را باید تامین کنند اقدام شود؟ متاسفانه در تلویزیون، تبلیغ انواع چیپس و پفک را می بینیم، اما دریغ از حتی یک تبلیغ کوتاه برای نشریات.

 

و کلام آخر اینکه یک جامعه وقتی می تواند ادعای پیشرفت داشته باشد که در همه زمینه ها رشد کند. همانطور که خوشبختانه در سواد آموزی، استانمان در صدر استان های کشور قرار گرفته، باید در زمینه های دیگر نیز تلاش کنیم تا انشاء الله روزی برسد که در جمیع جوانب جزو اولین ها باشیم.

 

 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا