احمد طحانی

بدون شک، رای قابل توجه و اعتماد نمایندگان مردم در خانه ملت به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم، یکی از اتفاقات به یادماندنی سال 92 خواهد بود. آیندگان در تاریخ انقلاب خواهند خواند که رئیس جمهوری که با رای اکثریت مردم انتخاب شده بود، توانست با بصیرت نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی، رای با شکوهی برای اعتماد به وزرایش بگیرد...

 
1. مقام معظم رهبری سال 1392 را سال «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی نامگذاری» کردند:
«سال ۹۲ را به عنوان «سال حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی» نامگذاری می كنیم و امیدواریم به فضل پروردگار، حماسه‌ی اقتصادی و حماسه‌ی سیاسی در این سال به دست مردم عزیزمان و مسئولان دلسوز كشور تحقق پیدا كند.»
 
2. مردم عزیز ایران اسلامی، در بیست و چهارم خرداد ماه، با حضور گسترده و با شکوه خود پای صندوق های رای، حماسه ماندگاری را رقم زدند:
« به هر حال انتخابات حقيقتاً يك پديده‌ى برجسته و مهم بود؛ و اين فضل الهى بود، لطف پروردگار بود كه دلهاى ملت را هدايت كرد و نيروهاى عظيم مردم وارد صحنه شدند و اين حماسه را به وجود آوردند. انتخابات حقيقتاً حماسه شد؛ مردم همان چيزى را كه آرزوى خيرخواهان بود كه يك حماسه‌ى سياسى به وجود بيايد، تحقق دادند.»
 
3. با رای مردم، فردی بر مسند امور نشست که سالهاست در سنگرهای مختلف مشغول خدمترسانی است:
«جناب آقاى روحانى - همان‌طور كه اشاره كردند - جزو عناصر خدمتگزار قديمى به نظام اسلامى در بخشهاى مختلف هستند؛ يك فرد آزموده شده‌اى در نظام جمهورى اسلامى هستند؛ چه در دوره‌ى دفاع مقدس، چه در مجلس شوراى اسلامى، چه در شوراى عالى امنيت ملى، كارهاى فراوانى  بر دوش ايشان بوده است، كه آن خدمات بزرگ را انجام دادند؛ امروز هم به عنوان رئيس جمهور بحمدالله مفتخرند به اين كه آراء مردم ايشان را به اين سِمت منصوب كرده است. اميدواريم ان‌شاءالله خداى متعال به ايشان كمك كند، از ايشان دستگيرى كند، هدايت كند.»
 
4. از همان آغاز، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، با حمایت قاطع و بی نظیر خود، برگ دیگری از حماسه سیاسی را رقم زدند:
«من به همه‌ى مسئولين محترم توصيه ميكنم كه ان‌شاءالله همكارى‌هاى خودشان را در زمينه‌ى برطرف كردن مشكلات كشور بيش از پيش كنند؛ قواى مجريه، مقننه و قضائيه حداكثر همكارى را بكنند.»
 
رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای دولت یازدهم، نسبت به دوره های قبل، چند ویژگی منحصر به فرد داشت که به آنها اشاره می شود:
 
الف) بالاترین رای اعتماد مجلس به یک وزیر معرفی شده را در همه ادوار رای اعتماد مجالس به دولت های پیشین را، وزیر اقتصاد به دست آورد. دکتر علی طیب نیا بالاترین رای اعتماد را از مجلس گرفت.
 
ب) پنج وزیر معرفی شده، توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی، موفق شدند بالاترین رای اعتماد را در همه ادوار گذشته به خود اختصاص دهند. به غیر از وزیر اقتصاد، آقای علی طیب نیا، که رکورد دار بالاترین رای اعتماد بود، وزرای نیرو، دفاع، بهداشت و درمان و کشور، یعنی به ترتیب آقایان حمید چیت چیان، حسین دهفان، حسن قاضی زاده هاشمی و عبدالرضا رحمانی فضلی بالاترین رای اعتماد در همه ادوار را بدست آوردند.
 
پ) از مجموع 18 وزیر معرفی شده، 15 وزیر رای اعتماد مجلس را بدست آوردند، و از این تعداد، 8 وزیر رای اعتماد بالای 80 درصدی گرفتند که این اتفاق نیز رکورد قابل توجهی بود.
 
ت) میانگین رای اعتماد مجلس شورای اسلامی، به وزرای پیشنهادی دکتر حسن روحانی، عدد قابل توجه 204 بود.
 
و اینکه رای بی سابقه نمایندگان مردم در خانه ملت، به 8 وزیری که به طور مستقیم و غیر مستقیم با اقتصاد کشور سر و کار دارند، اهمیت این حوزه را نشان می دهد. بی شک، مردم هم بعد از حضور با شکوه در انتخابات، اکنون از منتخبان خود، چه در دولت و چه در مجلس، توقع دارند تا با همکاری و مساعدت هم، هرچه سریعتر مشکلات ریز و درشت اقتصادی کشور را حل کرده و نظام اسلامی را به سمت پیشرفت و آبادانی هر چه بیشتر سوق دهند...
 
والسلام
 
منابع:
1. پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت آغاز سال 92
2. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسولان و کارکنان قوه قضائیه
3. بیانات مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری
4. بیانات مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری
5. روزنامه همشهری، شماره 6044

احمد طحانی

برقرار باشید
یاحق
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا