1

گرد آوری: احمد طحانی

 

بخش اول:1: نماز:

 

 

 

در اهمیت نماز همین بس که معیار قبول و رد دیگر اعمال معرفی شده است. براين اساس است كه حسين بن على (ع) با پيام و شعارش، پيروانش را بر اهميت نماز متوجه ساخته است و از ياران و اصحابش كه در حساسترين شرايط از نماز حمايت كرده و حتى براى اقامه تنها يك نماز، جانشان را فدا كرده اند، تقدير به عمل آورد است:

 

 

 

_ابوالفضل! به سوى آنان بر گرد و اگر توانستى همين امشب را مهلت بگير و جنگ را تا فردا صبح به تاخير بينداز اميد است تا ما امشب به نماز، دعا و استغفار با پروردگار مان بپردازيم.

 

_آرى اينك اول وقت نماز است، از دشمن بخواهيد دست از جنگ بردارد تا نماز خود را به جاى آوريم.

 

_ابوثمامه! نماز را به ياد آورى ، خدا تو را از نماز گزارانى كه به ياد خدا هستند، قرار بدهد.

 

 

 

2: امر به معروف و نهی از منکر:

 

 

 

_امام حسین (ع) خطاب به سپاهیان حر: مردم! پيامبر خدا فرمود هر كس سلطان جائر و زور گويى را ببيند كه حرام خدا را حلال نموده و پيمان او را در هم شكسته ، با سنت پيامبر، مخالفت مى ورزد، در ميان بندگان خدا راه گناه و مخالفت با قانون الهى را در پيش مى گيرد و با چنين فردى با عمل و گفتارش مخالفت نكند، بر خداوند است كه چنين فرد (ساكت) را به محل همان طغيانگر (آتش جهنم) داخل كند.

 

_امام حسین (ع) در خطبه تاریخی خود دو سال قبل از مرگ معاویه، در سرزمین منی: اى مردم! از پندى كه خدا به اوليا و دوستانش به صورت نكوهش از علماى يهود داده، عبرت بگيريد، آنجا كه مى فرمايد: چرا دانشمندان نصارى علماى يهود، آنان را از سخنان گناه آميز و خوردن مال حرام، نهى نمى كنند. و باز مى فرمايد: از بنى اسرائيل آن عده كه كافر شدند، مورد لعن و نفرين قرار گرفتند؛ زيرا آنان همديگر را از اعمال زشتى كه انجام مى دادند، نهى نمى كردند و چه بدكارى كه مرتكب مى شدند.

 

_در حقيقت خدا سكوت آنان را از اين جهت عيب مى شمارد كه آنان با چشم خود مى ديدند كه ستمكاران به زشتكارى و فساد پرداخته اند و باز منعشان نمى كردند و اين سكوت به خاطر علاقه به چيزهايى بود كه از آن دريافت مى كردند و به خاطر ترسى بود كه از آزار و تعقيب آنان به دل راه مى دادند، در حالى كه خداوند مى فرمايد:از مردم نترسيد و از من بترسيد. و مى فرمايد:مردان و زنان مومن ، ولى (يار و ياور) يكديگرند، همديگر را امر به معروف و نهى از منكر مى كنند

 

 

 

3: مقاومت

 

 

 

اصل واژه «امام» از قران کریم گرفته شده است، به معنای رهبر، پیشوا، الگو و سرمشق است. الگو و سرمشق در همه فضایل معنوی و اخلاقی، در علم و دانش، در تواضع و فروتنی، در کرامت و عزت نفس، در عبادت و شجاعت، در کرم و سخاوت و بالاخره در صبر و شکیبایی به هنگام مقابله با دشمن. این است معنای امام؛ استقامت و پایداری در دفاع از اسلام و قران که بهترین نمود آن در حرکت حماسی و درس آموز امام حسین (ع) در صحنه کربلا جلوه می کند.

 

 

 

4: صبر و پایداری

 

 

 

الف) شش سخن از امام حسین (ع) در مورد صبر و پایداری:

 

 

 

_خواهرم! با استمداد از خداوند، صبر و شكيبايى در پيش بگير و بدانكه همه مردم دنيا مى ميرند و كسى از اهل آسمان باقى نمى ماند. (امام حسین (ع) خطاب به زینب کبری سلام الله)

 

_خواهرم ام كلثوم ! (دخترم ) فاطمه ! (همسرم ) رباب ! پس از مرگ من گريبان چاك نكنيد، سيلى به صورت نزنيد و سخنى كه از شما شايسته نيست بر زبان نرانيد.

 

_براى سختيها آماده باشيد و بدانيد خداوند پشتيبان و حافظ شما است و در آينده نزديك ، شما را از دست دشمنان نجات خواهد داد و فرجام كار شما را نيكو قرار مى دهد. و دشمن را به عذابهاى گوناگون معذب و براى شما در مقابل اين گرفتارى ، نعمتها و عزتهاى فراوان ارزانى خواهد داشت ، پس شكوه نكنيد و آنچه ارزش شما را كم مى كند، بر زبان نياوريد.

 

_خداوند اجازه داده كه من و شما در اين روز كشته شويم ؛ (حكم جهاد، شامل حال ما گرديده است) بر شما است كه صبر و شكيبايى كنيد و با دشمن بجنگيد.

 

_اى بزرگ زادگان! صبر و شكيبايى كنيد كه مرگ جز پلى نيست كه شما را از سختيها و رنجها عبور داده به بهشت پهناور و نعمتهاى هميشگى مى رساند و چه كسى از شما است كه نخواهد از زندان به قصر انتقال يابد و همين مرگ براى دشمنان شما مانند آن است كه آنان را از كاخى به زندان و شكنجه گاه ، منتقل كنند.

 

_پدرم از رسول خدا نقل نمود اينكه دنيا زندان مؤمن و بهشت كافر است و مرگ پل آنان (مسلمانان) است براى بهشتشان و پل اينان (كافران) است براى دوزخشان ، نه به من دروغ گفته اند و نه من دروغ مى گويم.

 

 

 

ب) چهار فراز از خطبه امام حسین (ع) که در روز عاشورا پس از اقامه نماز صبح خطاب به یارانش ایراد نمود:

 

 

 

_اى بزرگواران برخيزيد به سوى مرگ كه راه گريزى از آن نيست و اين تيرها پيكهاى مرگ است كه از اين مردم به سوى شما پرتاب مى شود.

 

_اى عزيزان! اى بزرگ منشان! اينك درهاى بهشت (به روى شما باز شده) كه نهرهايش جارى و درختانش سرسبز و خرم است و اينك رسول خدا صل الله عليه و آله وسلم و شهيدان راه خدا منتظر شما هستند و ورود شما را به همديگر مژده مى دهند، پس بر شماست كه از دين خدا و رسولش حمايت و از حرم پيامبر صل الله عليه و آله وسلم ، دفاع كنيد.

 

_فرزند برادرم! صبور و شكيبا باش بر رنج و فشارى كه برتو وارد مى شود، زيرا خداوند تو را به نياكان پاك و صالحت رسول خدا، على، حمزه، جعفر و حسن ملحق خواهد نمود.

 

_عموزادگان من! اهل بيت من! (در مقابل مرگ )، صبور و شكيبا باشيد كه پس از اين جنگ و بعد از شهادت ، روى خوارى نخواهيد ديد.

 

 

 

بخش دوم:

 

 

 

برخی از تاثیرات حماسه عاشورا:

 

 

 

_قطع نفوذ دينى بنى اميّه بر افكار مردم

 

_احساس گناه وشرمسارى در جامعه، بخاطر يارى نكردن حق و كوتاهى در اداى تكليف

 

_فرو ريختن ترسها و رعبها از اقدام و قيام بر ضدّ ستم

 

_رسوايى يزيديان و حزب حاكم اموى

 

_بيدارى روح مبارزه در مردم

 

_تقويت و رشد انگيزه هاى مبارزاتى انقلابيّون

 

_پديد آمدن مكتب جديد اخلاقى و انسانى (ارزشهاى نوين عاشورايى و حسينى)

 

_پديد آمدن انقلابهاى متعدّد با الهام از حماسه كربلا (انقلاب توابین. انقلاب مدینه. قیام مختار. قیام زید و...)

 

_الهام بخشى عاشورا به همه نهضتهاى رهايى بخش و حركتهاى انقلابى تاريخ

 

_تبديل شدن ((كربلا)) به دانشگاه عشق و ايمان و جهاد و شهادت، براى نسلهاى انقلابى شيعه

 

_به وجود آمدن پايگاه نيرومند و عميق و گسترده تبليغى و سازندگى در طول تاريخ ، بر محور شخصيّت و شهادت سيدالشهدا عليه السّلام

 

 

 

برخی از نتایج نهضت عاشورا:

 

 

 

_پيروزى مساءله اسلام و حفظ آن از نابودى

 

_هزيمت امويان از عرصه فكرى مسلمين

 

_شناخت اهل بيت بعنوان نمونه هاى پيشوايى امّت

 

_تمركز شيعه از بُعد اعتقادى بر محور امامت

 

_وحدت صفوف شيعه در جبهه مبارزه

 

_ايجاد حسّ اجتماعى در مردم

 

_شكوفايى موهبتهاى ادبى و پديد آمدن ادبيات عاشورايى

 

_منابر وعظ و ارشاد، به عنوان وسيله آگاهی دادن به مردم

 

_تداوم انقلاب بصورت زمينه سازى نهضتهاى پس از عاشورا

 

 

 

 

 

منبع بخش اول: کتاب پیام عاشورا. حاوی بیش از 160 پیام از حسین بن علی (ع). تالیف محمد صادق نجمی. چاپ دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

 

 

 

منبع بخش دوم: کتاب فرهنگ عاشورا. تالیف جواد محدّثی. انتشارات «نشر معروف».

 

 

 

توضیح: هر دو کتاب به صورت اینترنتی و در سایت مرکز اطلاع رسانی غدیر به راحتی در دسترس است.

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا