یزدفردا " انجمن دوستداران و حافظان خشت خام  با صدور بیانیه ای بمناسبت  نوروز 88: از تمامي بازديدكنندگان  این پیام- نويسندگان- فعالان اجتماعي- نخبگان- فعالان دنياي مجازي و تمام ساكنان اولين شهر خشت خام جهان دعوت جهت ثبت نظرات خود در حمایت با خواست های به حق این انجمن در مورد ثبت نوروز در فهرست آثار  جهانی شد

ای آفريدگار پاک، تو را ستايش می‌‌كنيم و از تو ياری می‌جوييم برای پايداری و سرافرازی ميهن پر افتخار خود؛ برای پايندگی سرزمينی كه نخستين جايگاه شناسایی تو و گهواره‌ی پرورش آزادگانِ توست؛ و برای كام‌يابی ملت بزرگوارمان و همه‌ی آنانی كه وفادار به تو، و راه راستی بوده‌اند.
1- سرزمین ایران در گذشته‌هاي تاريخ، سرزمین شادی‌ها بوده است و این شادی‌ها همانا نشانی بودند از ستایش خداوندی که شادی را برای انسان آفریده است. از این رو از سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خواستار رسیدگی و به جریان انداختن پرونده های ثبت ملی شاد روزهای باستانی هستیم. جشن هایی هم‌چون تیرگان، مهرگان، سده، اسفندگان و.... که اهمیت یافتن‌شان، هم از منظر اتحاد ملی مهم است و هم از زاویه‌ی پاسداشت فرهنگ ملی در برابر فرهنگ‌هایی که با سنت‌های ما در تضاد هستند.
2- نوروز یکی از جشن های بزرگ ایرانی است که هر چند در طول تاریخ بی مهری هایی دیده اما همواره با همت مردمان این سرزمین ،گسترده و با شکوه برگزار گردیده است لذا ضمن تشکر از «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» برای ثبت این گنجینه گرانبهای ایرانیان در فهرست آثار ملی ؛ برای سومین سال متوالی به عنوان نهادی برآمده از مردم، در کنار دیگر انجمن های مردم‌نهاد از نمایندگان یونسکو خواستار ثبت جهانی نوروز در فهرست آثار جهانی هستیم و مصراً از «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» به عنوان قلب تپنده میراثی که خواستگاه آن کشور ایران می باشد خواهانیم با هم‌یاری دیگر کشورهایی که در آن‌ها نوروز، جشنی ملی به شمار می‌آید نسبت به ثبت حوزه‌ی فرهنگی جشن نوروز به عنوان پدیده‌ای تاریخی و دارای هویت و سرگذشتی مشترک اقدام نماید تا آن‌گاه همه‌ی بزرگی‌های این سرزمین، از آنِ همه‌ی فرزندانش باشد، و ثبت دیگر شاخص‌های فرهنگی در قالب این گستره‌ی پهناور صورت گیرد. شاید این حرکت، نقطه‌شروعی سازنده برای برگشت فرزندانی - که مهر مادر را از یاد برده‌اند - به گِرد اُجاق هزاران ساله‌ی خانواده‌ی بزرگ ایرانیان شود.
۵- انجمن دوستداران و حافظان خشت خام به خواسته ها و دلنگرانی های فرهنگي خود را بار دیگر ابراز مي نمايد:
الف) اعتراض به بي دقتي نمايندگان يونسكو در ثبت جهاني شخصيت مولانا در فهرست آثار كشور تركيه و پیشنهاد برای بازگرداندن این پرونده و مطالعه بیشتر برای ثبت این اثر به عنوان یک اثر مشترک در حوزه ایران فرهنگی .
ب) ثبت ملي نشان كاملا ملي و نه سياسي و سلطنتي شير و خورشيد كه در برهه اي از تاريخ نماد ايستادگي شيعيان در برابر تجاوزها و يورش‌هاي عثمانيان در زير نشان هلال – بوده است. نشاني كه با وجود تلاش هاي كشورهايي چون آمريكا و اسرائيل مبنی بر حذف آن از گروه‌های امداد رسانی، خوشبختانه هنوز دارای اعتبار جهاني است.
پ) جلوگیری از قطع درختان کهنسال به بهانه خرافه پرستی
ت) نگرانی شدید از ورود متروی اصفهان به حریم محوطه های میراث فرهنگی این شهر و تخریب روزافزون ميراث فرهنگی و ورود برخي نهادها به حریم مناطق حفاظت‌شده‌ و پارك‌هاي ملي سراسر کشور
بدیهی است انجمن دوستداران و حافظان خشت خام و دیگر انجمن های مردم نهاد برای رسیدن به این اهداف همواره در کنار سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خواهد بود.
در آغاز با نام تو آغاز كرديم و در پايان براي سرفرازي ملت و ميهن پر افتخار خود كسي را جز تو نشناخته و نخواهيم شناخت، اي نگهدارنده مرز و بوم ايران كهن.
سوگند ياد ميكنیم تا جان در بدن داریم، از انديشه تو و نيكي در راه سرزمين وفاداران‌ تو، ايران با فر شكوه، هيچ گاه روي نتابیم.
روابط عمومي انجمن دوستداران و حافظان خشت خام
با ثبت نظر این پيام نوروزي را تائید و در گسترش آن ما را یاری کنید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا