مهندس عاقلی مدیر عامل پیشگامان امن افزار در گفتگو با یزدفردا :

اگرملاکهای واگذاری پروژه های آی تی در کشور توسط دولت متحول شود  کمک بزرگی به رشد و توسعه فراگیر این صنعت خواهدشد


یزدفردا"پیشگامان کلمه ای است که شاید تا چند سال قبل تنها برای تعداد معدودی از یزدی ها شناخته شده بود و البته خیلی از یزدی ها اینترنت پرسرعت (ADSL)را با نام پیشگامان همراه می دانندو

خیلی از ایرانیان زمانی متوجه پیشگامان کویر یزد شدند که یکی از دو خریدار واجد شرایط بزرگترین خرید و فروش تاریخ ایران (مخابرات) پیشگامان کویر یزد معرفی شد .

خیلی ها هنوز هم پیشگامان کویر را به عنوان یک شرکت ارائه دهنده اینترنت می شناسند و خیلی ها تنها می دانند که پیشگامان کویر تنها متقاضی خصوصی خرید شرکت مخابرات ایران بوده است .اما پیشگامان کویر نه یک کلمه است و نه یک شرکت بلکه یک گروه از شرکت های تعاونی اقماری است که با صرف کردن فعل خواستن ،توانستن را عملی نموده و توانسته به همت کویر نشینان پرتلاش و مشارکت کویریان سرمایه های اندک را در قالب یک گروه از شرکت های تعاونی گردآوری نماید و ضمن سرمایه گذاری در بخش های مختلف از ارائه اینترنت گرفته تا موسسه مالی اعتباری،از تبلیغات گرفته تا بخش های تخصصی امنیت فن آوری اطلاعات، محلی باشد برای ارائه توانمندی های جوانان متخصص ایران زمین .

یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه پیشگامان کویر شرکت پیشگامان امن افزار است که در زمینه امنیت اطلاعات ورود یافته و توانسته به عنوان یک شرکت متولد شهرستان در سطح ملی خودنمایی نماید .

فرصتی یافتیم تا در مجتمع اداری پیشگامان کویر واقع در خیابان تیمسار فلاحی صفائیه یزد حضور یابیم و از نزدیک با فعالیت های این شرکت تخصصی (آی تی) آشنا شویم .


حاصل این تجربه گزارشی است که تقدیم مخاطبان همیشه همراه سایت خبری تحلیلی یزدفردا می شود .

مدیر عامل پیشگامان امن افزار کیست؟


از پیشگامان امن افزارو توانمندی هایش به صورت کلی از قبل اطلاعاتی را خوانده و یا شنیده بودیم و می دانستیم که محمد علی عاقلی جوان متخصص و خوش برخورد یزدی مدیر عامل این شرکت کاملا تخصصی است .

هر چند که از مهرماه 1387 تاکنون او را می شناختیم ،اما شناخت ما خلاصه شده بود به ارتباط تلفنی و رایانامه ای که در مواقعی که یزدفردا نیاز به حمایت داشته شکل گرفته بود.

اما او کیست و تخصصش چیست که سکاندار یکی از معتبر ترین شرکت های امنیت اطلاعات ایران شده است ؟

مهندس محمدعلی عاقلی را برای اولین بار بعد از چهارسال متوالی ارتباط مستمر کاری در دفتر کارش در مجتمع پیشگامان کویر دیدیم .

جوانی خوش برخورد و پرکار همانگونه که در طول سالها ی گذشته در ارتباطاتی که با او داشتیم مهربان و دوست داشتنی .

او متولد 1357 ،شهر تاریخی یزد است .هر چند او بیشتر تمایل به شروع گفتگو پیرامون فعالیت های امن افزار داشت از معرفی خود طفره می رفت اما آنچه که توانستیم از او و سوابقش پرس و جو کردیم و بر این اعتقادیم که موفقیت هر مجموعه حاصل تلاشی گروهی است که با درایت یک مدیر موفق به ثمر نشسته است و پیشگامان امن افزار هم از این قاعده مستثنی نیست .

مهندس عاقلی سال 1380 در رشته مهندسی کامپیوتر-نرم افزار از دانشگاه آزاد میبد فارغ التحصیل شده است و در سال 1389 کارشناسی ارشدش را در رشته «مهندسی فناوری اطلاعات و مدیریت» از دانشگاه صنعتی امیرکبیر اخذ نموده است.



فعالیت کاری اش را در رشته فناوری اطلاعات، از سال 1379 آغاز کرده و از همان سال تا سال 1384 در شرکت های جهان واصل، موسسه اطلاع رسانی علیم و مرکز تجارت الکترونیک یزد مشغول به کار بوده است .


در سال 1384 به عنوان مدیر فنی، وارد شرکت پیشگامان امن افزار شد و در همان سال از طرف هیئت مدیره شرکت امن افزار، به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شد و تاکنون برای چهار دوره متوالی، در این سمت، به گروه پیشگامان کویر و شرکت پیشگامان امن افزار خدمت نموده است


اما اصل مطلب شرکت پیشگامان امن افزار


شرکت پیشگامان امن افزار در حال حاضر یکی از شرکتهای مطرح در زمینه مشاوره و پیاده سازی استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات و همچنین انجام پروژه های امنیت اطلاعات در سطح کشور مطرح میباشد.

یزدفردا :امن افزار از کجا شروع کرد ؟

مهندس عاقلی مدیر عامل امن افزار :امن افزار با هدف فعالیت در بخش امنیت و اطلاعات از سال 84 شروع به کار کرد و هفت سال است که با فعالیت تخصصی در بحث امنیت و اطلاعات و مراکز داده (دیتا سنتر) فعالیت می کند .

یزدفردا: صحبت از امنیت که می شود ابتدائی ترین چیزی که به ذهن مخاطب می آید امنیت کامپیوترها و ویروس کش ها مطرح می شود و اگر مخاطب تخصصی تر به امنیت نگاه کند امنیت سرور ها از سرور ادارات دولتی و شرکتها گرفته تا بانک ها که امنیت اطلاعات و داده هایشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به ویژه با گسترش روز افزون تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک قطعا جایگاه شرکت های تخصصی که امنیت ارتباطات الکترونیک را تظمین می کنند

جایگاه ویژه ای خواهد بود. امن افزار در زمینه امنیت از کجا آغاز ، تا کنون چه کرده و در آینده چه خواهد کرد ؟

مدیر عامل امن افزار :امن افزار در شاخه های مختلف امنیتی ورود داشته است .

سیستم ها و نرم افزار های امنیتی:ما ابتدای راه را با توجه به نوپا بودن اینگونه شرکت ها درایران و نبود تجربه کافی در این زمینه با سیستم ها و نرم افزار های امنیتی شروع کردیم مثل آنتی ویروس ها و فایروال ها ،چیز هایی که در هر حال" نرم "بود و نیاز جامعه و نیاز جدی بازار .

ارائه خدمات - کم کم به این سمت حرکت کردیم که بحث های خدماتی را هم به بحث های امنیت و اطلاعات و محصولات امنیتی اضافه کنیم و ورود به ارائه خدمات در دستور کار امن افزار قرار گرفت .

استاندارد های امنیتی - مشاوره پیاده سازی و ممیزی استاندار ایزو 27001:در سال دوم حضور( دراواخر سال 85 ) نیاز جدی عرصه فن آوری و اطلاعات و بازار امنیت ،این بود که در زمینه استاندارد های امنیتی وارد شویم و به عنوان قوی ترین و تنها استاندار امنیت اطلاعات، حرکت امن افزار به سمت مشاوره، پیاده سازی و ممیزی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) یا استاندار ایزو 27001 بود و موفق شدیم نمایندگی دفتر شرکت" ال ال سی" کشور چک در ایران را اخذ کنیم در حال حاضر رسما پیشگامان به عنوان نماینده رسمی این شرکت در ایران است و البته شرکت" ال ال سی "یکی از مراکز صدور گواهینامه های بین المللی در دنیا است که یک بخش آن گواهینامه های امنیتی است .

تست های نفوذ پذیری و بررسی میزان امنیت شبکه -بعد از آن به بحث تست های نفوذ پذیری و بررسی میزان امنیت شبکه های کامپیوتری و یا کامپوتر های خاص وارد شدیم که اصطلاحا از آن به عنوان تست نفوذ پذیری نام می برند و امن افزار در حال حاضر این خدمات خدمات را انجام میدهد.



بحث مراکز داده و ارائه خدمات سرور های مجازی :در ادامه گسترش فعالیت های تخصصی امن افزار، در بحث مراکز داده و ارائه خدمات سرور های مجازی وارد شدیم که این کار علاوه بر کاهش هزینه هایی که برای مشتریان می توانست داشته باشد ،( از این بابت که نیازی نیست که یک سازمان خود سرور خریداری و یک متخصص استخدام نماید و برای ساپورت نرم افزار لازم رانصب کند ومرتب باید بک آپ گرفته شود و هزینه های مانند برق اینترنت و فضا را داشته باشد )ما همه اینها را به صورت متمرکز در مرکز داده های پیشگامان به صورت مجتمع در یزد ایجاد کردیم و با توجه به تمرکز و سرشکن شدن هزینه ها و ارائه مجازی این سرور ها به سازمان ها و شرکت ها، هزینه ها را کاهش دادیم و در نتیجه سازمانها توانستند با هزینه هایی بسیار پایین تر از هزینه هایی که برای هر کدام از این سازمانها تمام می شد از این خدمات استفاده نمایند .

یزدفردا"استقبال چگونه بود، استفاده بیشتر در چه زمینه های صورت گرفت؟

مهندس محمدعلی عاقلی:در حال حاضر شرکت پیشگامان امن افزار در حال ارائه خدمات سرورهای مجازی یا (VPS) به چهل سازمان و شرکت می باشد که توسط مجتمع مستقر در یزد سرویس دهی می شود و مشترکان مرکز داده پیشگامان امن افزار از اقصی نقاط ایران می باشند و محدودیتی در ارائه خدمات به متقاضیان در سرار کشور پهناور ایران نداریم و به صورت شبانه روزی پاسخگوی نیاز های درخواستی متقاضیان هستیم .

مشتریانی که با پیشگامان امن افزار قرارداد استفاده از خدمات سرورهای اختصاصی مجازی منعقد نموده اند در زمینه های مختلف همانند سیستم های اتوماسیون اداری ،گیم نت و هاستینگ خدمت میگیرند. به عنوان مثال در زمینه هاستینگ، چند شرکت خارج از استان که در داخل ایران اقدام به واگذاری هاستینگ می نمایند از سرورهای مجازی ما استفاده میکنند که در حال حاضر حدود 400 سایت را میزبانی میکنند.

به هر حال سرور های پیشگامان قابلیت استفاده های مختلف را داشته و طرف قرار داد می تواند با توجه به نیاز های خود از آن استفاده کند و بسته به نیاز هر سیستم عامل نظیر ویندوز یا لینوکس و هر برنامه کاربردی را بر روی آنها راه اندازی کرده و استفاده نماید

بحث ارائه خدمات جانبی پشتیبانی شبانه روزی ،امنیت این سرور ها تا ورودی سرور و بحث تهیه نسخه پشتیبان که به عهده امن افزار است و داخل سرور نیز با توجه به قرار دادها در اختیار مشتریان می باشد که براساس نیاز های خود از آن استفاده می کند .

یزدفردا "فعالیت های جدیدی در زمینه گسترش فعالیت های امن افزار آغاز کرده اید؟



مهندس محمدعلی عاقلی:پیشگامان امن افزار جدیدا وارد بحث مشاوره مراکز داده شده است مشاوره طراحی و پیاده سازی مراکز داده یا دیتا سنتر. و البته در این راستا یک قرار داد با شرکت ریتال آلمان منعقد نمودیم که در حقیقت ما با شریک تجاری شرکت ریتال در ایران، همکار می شویم.

در ایران این مجوز را داریم که براساس استاندارد ها و تجهیزاتی که این شرکت بین المللی آلمانی در اختیارمان قرار می دهد فعالیت نماییم که اولین پروژه در این زمینه را نیز در حال حاضر در دست اجرا داریم و شش ماه است که استارت خورده است و انشالله تا یکسال و نیم دیگر تمام خواهد شد با توجه به اینکه این پروژه دوساله است

مرکز داده پیشگامان کویر در یزد است که این مرکز داده قرار است یکی ازاولین مراکز مهم دیتا سنتر در خاور میانه باشد که با استاندارد های بین المللی تجهیز خواهد شد که با همکاری شرکت بین المللی ریتال آلمان در حال انجام است .

یزدفردا"در مورد ریتال می شه بیشتر توضیح بدهید؟

مهندس محمدعلی عاقلی:در مورد ریتال : دومین شرکت بزرگ دنیا (RITTAL)بعد از (APC)آمریکا در زمینه تجهیزات مراکز داده است که تقریبا کل اروپا در زمینه دیتا سنتر از تجهیزات این شرکت استفاده می کنند

یزدفردا:بیشترین مانور امن افزار در چه موضوعی است؟

مهندس محمدعلی عاقلی:در حال حاضر بیشترین مانور پیشگامان امن افزار جدای از انتی ویروس (NOD32) که نمایندگی انحصاری در استان یزد را داریم و استفاده کنندگان آن نیز از آن رضایت کامل داشته و مورد استقبال هم قرار گرفته است روی بحث (ISMS) یا همان استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات فعالیت ویژه ای داریم و سه پروژه انجام شده در این زمینه داریم که یکی از این پروژه ها منجر به صدور گواهینامه شده است با عنایت به اینکه صدور گواهینامه استانداردهایی مانند "آی اس ام اس" خیلی حائز اهمیت است و از جمله کارهایی است که گرفتن گواهینامه استانداردش کار دشواری است .

در این رابطه سه پروژه در دست اقدام داریم که قرار دادهای آن منعقد شده است و در حال انجام است و پنج پروژه نیز که مناقصه آن در حال برگزاری است و نتایج آن هنوز اعلام نشده است و منتظر اعلام نتایج مناقصا ت هستیم.

یزدفردا:در زمینه (VPS)هم فعالیت دارید ؟

مهندس محمدعلی عاقلی:از دیگر پروژه های تعریف شده در برنامه های امسال پیشگامان امن افزار(VPS)است که همان سرور های مجازی است که در یزد با موفقیت انجام شده است و در فازهای بعدی این خدمات به صورت محلی در شهرهای تهران، اصفهان و بندرعباس نیز ارائه خواهد شد /.

کار بعدی که بیشتر وقتمان را به خود اختصاص داده است بحث مراکز طراحی و پیاده سازی مراکز داده است در حال حاضر یک قرارداد در حال انجام برای پیشگامان دریزد داریم و با توجه به مشارکت ریتال آلمان در حال مذاکره برای انعقاد قرار داد دیگری نیز هستیم .

یزدفردا :دولت چه حمایت های ویژه ای می تواند از شرکتهایی مانند پیشگامان امن افزار( فارغ از این نگاه که پیشگامان یکی از دو شرکت خریدار مخابرات ایران بوده) داشته باشد و البته با نگاهی حمایتی از اموری که به نوعی کارهای جدید و نوبنیاد در ایران است داشته باشد که ضمن ایجاد اشتغال جوانان تحصیل کرده در این بخش ها زمینه خودکفائی و بی نیازی از کشور های توسعه یافته را فراهم کنیم ؟



مهندس محمدعلی عاقلی::ما متاسفانه تا زمانی فعالیت های خود را تنها محدود به استان یزد نموده بودیم حدود دو ،سه سال قبل "آنچنان که بایست موفق نبودیم و در گسترش فعالیت های شرکت با مشکلات عدیده ای دست به گریبان بودیم و علی رغم این تفکر که می گویند ایران تهران نیست ،ما به این نتیجه رسیدیم که ایران تنها تهران است .!!

و واقعیات همیشه خلاف آن را ثابت می کند چون عمده پروژه های ملی و بودجه هایی که صرف(IT) می شود در تهران متمرکز است متاسفانه کل بودجه آی تی استان یزد را اگر از متولیان امرسئوال نمایید متوجه خواهید شد که در مقایسه با تهران و کشور بودجه ای بسیار بسیار ناچیز است (البته این مطلب به معنای نادیده گرفتن تلاش های صادقانه متولیان امر در استان نبوده و نیست)و اگر فرض کنید پنج پروژ (آی اس ام اس) بخواهد در استان یزد برای چهار سازمان بزرگ اجرا شود کل بودجه استان در زمینه (آی تی) صرف آن خواهد شدو بقیه برنامه های تعریف شده در زمینه آی تی روی زمین خواهد ماند و استان قادر به ورود در آنها نخواهد بود .

واقعیت چیزی جز شعارها و ایده آل هایی است که در برنامه ها پیش بینی می شود واقعیت این است که تهران پایتخت است و مرکز ایران و این محدودیت هایی که در استان یزد و دیگر استانها وجود دارد ،وجود ندارد و باز هم متاسفانه شرکت های تهرانی هم دید خوبی نسبت به توانمندی های شرکت های مستقر در استانها ندارند علی رغم اینکه واقعیت چیز دیگری است و عملا در سالهای گذشته ثابت شده است که یکسری شرکتهای مستقر در استانها ،تکیه و استنادم تنها شرکت پیشگامان نیست بلکه شرکتهای زیادی از همکاران ما در استانهای مختلف همانند اصفهان ،مشهد مقیم هستند که دارای توانمندی های گسترده و پتانسیل های ویژه ای در زمینه آی تی هستند ومتاسفانه چون با عینک شهرستانی توسط تهرانی ها دیده می شوند پروژه های بزرگی را نمی توانند به خود اختصاص دهند .و در مقابل شاهدیم که شرکتهایی که توانمندی های کمتری دارند و به زیر پله ای معروفند پروژه های چند صد میلیونی را به خود اختصاص می دهند و در رقابت با شرکت های معظم شهرستانی تنها به دلیل تهرانی بودن نه به دلیل شایستگی ها و توانمندی ها برنده رقابت ها هستند .

اگر این دید عوض شود و ملاکهای واگذاری پروژه های آی تی در کشور توسط دولت متحول شود ،به هر حال عمده مشتریان شرکت های فعال در" آی تی " دولتی هستند و اگر دولت بتواند در این راستا حرکت کند و این دید و فرهنگ را عوض کند قطعا کمک بزرگی به رشد و توسعه فراگیر این صنعت خواهدکرد و بودجه های هزینه شده در این بخش باعث تقویت بیشتر و گسترش این صنعت در کل کشور می شود .

امن افزار با توجه به شرایط فوق که حاکم بر بازار آی تی کشور است مجبور به انتقال بخش عمده ای از فعالیت های خود به تهران شد و از زمانی که پیشگامان امن افزار تمرکز فعالیت های خود را از استان یزد به تهران منتقل نمود توانست با تلاش گسترده جوانان مستعد و توانمند فنی خود در تهران خودنمائی کند و از آن به بعد توانستیم امن افزار را در سطح ملی معرفی و به لطف خداوند متعال و اتکا به توانمندی های فنی متخصصین این شرکت، پروژه هایی را که توانمندی هایمان را اثبات نماییم بدست بیاوریم .

و البته با شرایط حاکم بربازار علاوه بر توانمندی های فنی یکی از شرایط لازم برای حضور در رقابت های بزرگ توانمندی های مالی شرکت هاست که بتوانند هزینه های مضاعف حضورفیزیکی اشان در شهرهای دیگر را تحمل کنند.

و پیشگامان امن افزار نیز با اتکا به سرمایه گذاران خود که به حق مالکان اصلی این شرکت هستند توانست به شکل قوی در تهران حضور فیزیکی داشته و طرف قرار داد معاملات بزرگ باشد .

یکی از شرایط موفقیت در بخش آی تی پشتیبانی مناسب از تولیدات است که امن افزار سعی کرده با تحمل هزینه های سنگین این بخش در جهت اعتماد سازی به پشتیبانی فنی تولیدات و خدمات ارائه شده گام بردارد وبه حمدالله توانسته ایم در کلیه های پروژه های انجام شده رضایت کامل طرف های قرار داد را تامین نماییم .

یزدفردا :اخیرا خبری بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت که حاکی از موفقیت دیگر ی توسط گروه پیشگامان کویر بود و آنگونه که از خبر برداشت کردیم این موفقیت به پیشگامان امن افزار مربوط می شد می تونیم در این رابطه اطلاعاتی داشته باشیم تا به مخاطبان منتقل کنیم ؟

مهندس محمدعلی عاقلی::اخیرا شرکت پیشگامان کویر یزد قرار دادی را با شرکت EXTOL مالزی منعقد نمود که طی این قرار داد ،تنها مرکز (SOC) یا مرکز عملیات امنیت در خاورمیانه ،توسط شرکت پیشگامان کویر با همکاری شرکت EXTOL و متولی گری شرکت پیشگامان امن افزار در یزد و در مرکز داده شرکت پیشگامان کویر پیاده سازی خواهد شد .

لازم به ذکر است شرکت EXTOL بیش از 20سال است که در رابطه با ارائه خدمات SOC فعالیت می کند .

یزدفردا:میشه برای ما و مخاطبانمان بفرمائید SOC چیست و امن افزار در این زمینه چه اقداماتی را انجام داده است؟

مهندس محمدعلی عاقلی:SOC یا مرکز عملیات امنیت ،مرکزی است که مونیتورینگ امنیتی سرورهای حساس مشترکین خود از جمله بانکها ،سرورهای دولتی و شرکت های خصوصی را انجام می دهد و هرگونه اقدام به حمله ،ورود ویروس یا انجام فعالیت های مشکوک به خرابکاری را شناسایی کرده و اقدام به مقابله با آنها می کند .

متولی اجرا و راهبری این پروژه در گروه پیشگامان کویر ،شرکت پیشگامان امن افزار می باشد .

با توکل به خداوند متعال این پروژه همزمان با پروژه مرکز داده پیشگامان کویر که متولی اجرای آن نیز شرکت پیشگامان امن افزار است افتتاح شده و به بهره برداری خواهد رسید .

یزدفردا:امن افزار در کدام استان ها و کشورها دفتر ایجاد کرده است؟


مهندس محمدعلی عاقلی:دفتر مرکزی شرکت امن افزار در یزد مستقر و دفاتر دیگر این شرکت در داخل کشور در شهرهای تهران، اصفهان و کرمان مستقر است.

همچنین این شرکت در اوایل سال جاری (1390) دفاتر خود در دوبی" امارات" و کوالالامپور "مالزی" را به ثبت رساند و در نظر دارد تا فعالیتهای مشابهی را در این دو کشور آغاز نماید.

کمااینکه همانطور که گفته شد، قرارداد همکاری طراحی و پیاده سازی مرکز عملیات امنیت بین دو شرکت پیشگامان کویر یزد و اکستول مالزی، اولین پروژه مربوط به شرکت تازه تاسیس گروه پیشگامان کویر در کوالالامپور میباشد که متولی اجرا و پشتیبانی آن شرکت پیشگامان امن افزار خواهد بود.

همچنین شرکت پیشگامان امن افزار در حال مذاکره با یک شرکت کانادایی برای مشارکت بر سر تولید یه محصول امنیتی جدید بر اساس استانداردهای روز آمریکا و اروپا میباشد که چنانچه مذاکرات ما به نتیجه برسد، انشالله در همین سال، دفتر این شرکت در ونکوور کانادا تاسیس خواهد شد

یزدفردا:در پایان از اینکه وقتتان را در اختیار یزدفردا قرار دادید تشکر می کنیم و امیدواریم که شاهد موفقیتها جنابعالی و همکارانتان در عرصه های مختلف باشیم

گفتنی است :سایت خبری تحلیلی یزدفردا در راستای اثبات توانمندی های ایرانیان سرور محل استقرار سایت را از روز گذشته به سرور پیشگامان امن افزار منتقل نموده و البته ناگفته پیداست که از نتایج اولیه این انتقال افزایش سرعت لود سایت است که طی روز گذشته کابران یزدفردا با تماس های خود این تغییر را گوشزد نموده و رضایت خود را اعلام نموده اند که جا دارد از زحمات و حمایت های مهندس عاقلی مدیر عامل محترم پیشگامان امن افزار وهمکارانشان مهندس حق شناس و صدارالساداتی که در جهت تحقق این ایده از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند تشکر نماییم .


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا