وحید شیخ احمدصفاری(فرهمند)

اسم و طرح جلد

 مرحوم آذريزدي، نه مدرسه رفته بود و نه در کلاس هاي نويسندگي خلاق شرکت کرده بود! اما مجموعه «قصه هاي خوب براي بچه هاي خوب» ايشان را کمتر ايراني است که نخوانده باشد. در محفلي که با هم بوديم، خيلي ساده و با صميمت بي رياي معمول خودش گفت؛ " اسم کتابم باعث شده تا خوب بفروشد وگرنه کي به کارهاي من بي سواد توجهي مي کرد"! جقيقتاً راست مي گفت. خود من سال ها جلوتر وقتي که بچه بودم، به خاطر اين اسم، کتاب را خريدم. چرا که فکر مي کردم منم بچه خوبي هستم و اين کتاب براي من است.

 آن هايي که مي گويند اسم رمان و يا طرح جلد آن، هيچ اهميتي ندارد، کاملاً اشتباه مي کنند و با اين نظرها فقط شما را گمراه مي کنند. اسم و طرح جلد، اتفاقاً رابطه اي اوليه بسيار مناسبي با فروش دارد. خريدار بايد از بين انبوه کتب موجود در يک نمايشگاه و يا کتاب فروشي، جذب چيزي بشود تا دست خريدارانه به سوي آن پيش ببرد. خريدار در ابتدا، کتاب را نخوانده است تا از محتواي آن آگاه باشد و لذا محتوا باعث جلب توجه وي نشده است بلکه اين عنوان و جدابيت اسم و يا حتي طرح جلد بوده است که خريدار را به سوي خود کشانده است و چنانچه اين اثر نام نويسنده اي شناخته شده اي را بر خود داشته باشد، اثر يقيناً خريداري مي شود. پس زياد به گفته ديگران که مي گويند اسم ارزش مهمي ندارد، توجه نکنيد و براي پيدا کردن عنواني مناسب وقت و انرژي بگذاريد و حتي نام رمان را هم مانند خود رمان بارها و بارها اصلاح و تغيير دهيد و از هزينه کردن براي طراحي جلد هم هراسي به خود راه ندهيد. اما اين هزينه هم نبايد به طور غير واقعي باعث افزايش بهاي کتاب شود.

 نکته مهم آن که کتاب يک نويسنده مبتدعي و يک نويسنده مشهور در بين هزاران کتاب پشت ويترين در مرحله اول هيچ تفاوتي با هم ندارند و بالاخص نويسندگان تازه شروع بايد که براي جلب توجه خريداران از اين گزينه ها نهايت استفاده را بنمايند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا