نوروز در بین کردهای ایزدی

ایزدی ها به فرشته ای به نام ملک طاووس باور دارند که به زندگی و حیات آن ها در روی زمین نظارت می کند و گاهی نیز از آسمان به زمین می آید .

مردم کرد زبان که در کشورهای ترکیه ، عراق ، ایران و سوریه زندگی می کنند ، جشن نوروز را باشکوه تمام برگزار می کنند ، کردها از نظر زبان و مذهب به گروه های مختلفی تقسیم می شوند ولی همه آن ها نوروز را جشن می گیرند و به آن نوروزمی گویند .

در روستاهای کردنشین مردمدر شب نوروزی روی کوه ها آتش روشن می کنند و به جشن وپایکوبی می پردازند . اصلان خان ، خواننده کرد از شهر ترکیه درباره این مراسم در شهر زادگاهش می گوید :

کردهای مروین مثل همه کردهای دیگر ، نوروز را باشکوه تمام جشن میگیرند . مراسم آن ها در خانه ، روی کوه ها ، در ورزشگاه ها یا روی بام خانه ها انجام میگرد . آن ها گاهی نیز از روی آتش می پرند .

برای کردها روز نوروز نه تن ها روز ثروت و برکت ، بلکه نماد صلح و آشتی است .

مردم مروین صبح نوروز لباس نو می پوشندو به دیدارهمدیگر می روند . بعد همه درمیدان بزرگی جمع می شوندو رقص و شادمانی می کنند . در این رقص ها مانند آنچه در کاروناوال های اروپایی معمول است – بعضی هم از نقاب استفاده می کنند .

مردم کرد زبان دیگری در ترکیه زندگی می کنند که کردهای زازا خوانده می شوند . این مردم بیشتر در آناتولی شرقی ساکنند و زبانشان کردی زازاکی است . آنها شاخه ای از شیعه های علوی هستند ، تقویم کردی ها زازا تقویم قدیمی است که به تقویم امروز میلادی شبیه است . کرهای زازا می گویند که احتمال دارد نام آن ها از کامه ساسان یا ساسانیان گرفته باشد .

زینل ارسلان که یکی ازپیشوایان زازا و ساکن آلمان است ، درباره نوروز در میان علوی ها می گوید : " 21 مارس راعلوی ها جشن می گیرد و اهمیت آن بیش از همه در این است که این روز را به عنوان تولد حضرت علی جشن می گیرند و آئینی برگزار می کنند که جمی نام دارد .

زینل ارسلان این مراسم را در شهر کلن ، اما به زبان ترکی رهبری و اجرا می کند ، او توضیح می دهد که جمی از کجا می آید و به چه معنی است : " در بین علوی ها جمی به معنی آئینی است که شرکت کنندگان در آن عبادت و ستایش گرد می آیند . در این مراسم همه خانواده از زن و مرد یکجا جمع می شوند و آن همیشه با موسیقی همراه است موسیقی بخش مهمی از مراسم آئینی علوی هاست .

در مراسم جمی 12 نفر از برگزدیگان که در بین آناه زنان نیزدیده می شوند هر یک چیز خاصی مانند آب ، حوله یا شمع در دست دارند و به پیشوا که در حال اجرا مراسم است نزدیک می شوند و سجده می کنند ، گویی آن چیز به این وسیله تقدیس می شود .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا