وحید شیخ احمدصفاری (دانشجوی علوم سیاسی)

S 300 ، پیشرفته ترین سیستم موشکی دفاع هوایی با برد متوسط است که به منظور حفاظت از سایت ها و شرکتهای صنعتی، اداری و پایگاههای نظامی و مراکز کنترل و اماکن حساس، در مقابل هرگونه حمله هوایی و موشکی است. این نوع سیستم دفاعی حتی قادر به از بین بردن موشک های بالستیک می باشند و عمده ترین سیستم دفاعی روسیه به شمار می رود که ابتدا در اختیار کشورهای بلوک شرق گذاشته شد! اما پس از فروپاشی اوکراین که 49  گردان از S300 را در اختیار داشت، بخشی از آن به سایر کشورها و من جمله کشور آمریکا فروخته شد.

در ایران شاید اولین خبر از سال 88 عمومی شد که قرار است در اواخر 2007 میلادی روسیه 5 آتشبار از این سیستم های موشکی پدافند هوایی را به ارزش 800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد. اما این امر صورت نگرفت تا این که دیمیتری مدودف روز 4شنبه 22 سپتامبر 2010 با صدور فرمانی تحت عنوان " تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد مورخ 9 ژوئن سال 2010 میلادی" تحویل سیستم های S300 به ایران را در سپتامبر همان سال لغو کرد و ایران شکایتی 4 میلیارد دلاری علیه روسل آبارون اکسپورت (شرکت دولتی صادرات و واردات نظامی روسیه) به دادگاه بین المللی حکمیت تقدیم نمود.

اسرائیل در واکنش به احتمال انجام معامله خرید این 5 سامانه بیان کرده بود؛ اگر قرار حمله به ایران باشد، باید حمله قبل از نصب سامانه موشکی ضد هوایی S300 روسیه در ایران صورت گیرد.

پس از آن بود که ایران مصصم شد تا خود دست به کار تولید شود و البته هیچ سند رسمی تأیید شده ایی هم وجود ندارد ولی  برخی از کارشناسان بر این باورند که ایران اقدام به تولید این نوع موشک کرده است. سایت "ایراس" در اردیبهشت 89 به نقل از آقای وحیدی(وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) با اعلام جزئیات سامانه موشکی جایگزین S300 اعلام کرد ایران نیاز به ساخت موشک S300 ندارد.

در همین ارتباط، نظرهای تأیید نشده دیگری هم  حاکی از آن است که سایپا تمام قد، دست به کار شد تا پوزه ی هرچی چشم حسود و نتونم ببین هست را در بیاورد (احتمالا و محتملا منظور ایران خودرو نیست) و S300  را تولید و در "روز سایپا" رونمایی نمود.

ما به عنوان یک دانشجوی علوم سیاسی برای تحقیق بیشتر در مورد واحد " مسائل نظامی و استراتژیک معاصر" در یک جستجوی اولیه از اینترنت برای آگاهی از مشخصات S300 به مشخصات بارزی از آن دست یافتیم  که شامل؛ 6 ایربگ، ترمز ABS و EBD، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سان روف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، رایانه سفری و سنسور پارک دنده عقب است. وقتی بهت زده ادامه این جستجو را بررسی دقیق تر می کنیم در می یابیم که منظور از S300 آن S300  نیست بلکه آن S300 است که سایپا در راستای نامگذاری فراگسترده محصولاتی چون 232, 141, 132, 131, 111 دچار قحط النام شده و یک خودروی در اصل چینی با نام zotye Z300 را با نام S300  فراوری نموده و ما و دنیا را در یک ناباوری و گمراهی آشکار قرار داده است و لذا  ما در همین جا و در روزهای بعد از مبارک "روز سایپا" اعلام می داریم سایپا دوستت داریم.

پانوشت: اصطلاح بالستیک، مطالعه پرواز و حرکت هر نوع وسیله پرتابی را شامل می شود. بنابر این موشک بالستیک، موشکی است که از نقاطی در دریا یا خشکی علیه هدف هایی بر روی کره زمین پرتاب می شود. چنین موشکی ابتدا به بیشترین ارتفاع خود که خارج از جو کره قرار دارد، می رسد و آن گاه به کمک نیروی جاذبه زمین متوجه هدف خود بر روی زمین می شود.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا