رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در سال 1357 امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در سخنراني‌‌ها و مصاحبه‌ها با روزنامه نگاران و خبرنگاران راديو و تلويزيون كشورهاي مختلف كه در نجف و پاريس با ايشان مصاحبه مي‌كردند درباره حكومت بعد از رژيم پهلوي مكرراً به جمهوري اسلامي كه متكي بر آراي عمومي خواهد بود اشاره نمودند و از دموكراسي و تعيين نمايندگان با راي مردم سخن مي‌گفتند و اعلام مي‌نمودند عموم ملت از همه طبقات آگاهانه و آزادانه مي‌توانند دولت و مقامات مسئول را انتخاب كنند و اين نشانگر اين معني است كه امام (ره) از آغاز اعتقاد به راي مردم و جمهوري اسلامي داشته‌اند.
جهت اطلاع خوانندگان فرازهايي به نقل از صفحات 30 تا 327 كتاب «طليعه انقلاب اسلامي» كه درسال 1363 توسط مركز نشر دانشگاهي به چاپ رسيده به نوع حكومتي كه خواست امام خميني (ره) بود اشاره مي‌شود:
«اين حكومت در همه مراتب خود متكي به‌آراي مردم و تحت نظارت و ارزيابي و انتقاد عمومي خواهد بود.
ما خواهان استقرار يك جمهوري اسلامي هستيم و آن حكومتي است متكي به آراي عمومي. شكل نهايي حكومت با توجه به شرايط و مقتضيات كنوني جامعه ما توسط خود مردم تعيين خواهد شد.
در جمهوري اسلامي زمامداران مردم نمي‌توانند با سوء استفاده از مقام، ثروت اندوزي كنند و يا در زندگي روزانه امتيازي براي خود قائل شوند. بايد ضوابط اسلامي را در جامعه و در همه سطوح بدقت رعايت كنند و حتي پاسدار آن باشند. دقيقاً بايد به آراي عمومي در همه جا احترام بگذارند.
ممكن است دموكراسي مطلوب ما با دموكراسي هايي كه در غرب هست مشابه باشد، اما آن دموكراسيي كه ما مي‌خواهيم به وجود آوريم در غرب وجود ندارد. دموكراسي اسلام، كامل تر از دموكراسي غربي است.
حكومت جمهوري اسلامي مورد نظر ما از رويه پيامبر اكرم (ص)و امام علي (ع) الهام خواهد گرفت و متكي به آراي عمومي ملت خواهد بود و شكل حكومت با مراجعه به آراء ملت تعيين خواهد گرديد.
تعيين نظام سياسي با آراي خود مردم خواهد بود. ما طرح جمهوري اسلامي را به آراي عمومي مي‌گذاريم.
با طرحي كه تدارك ديده‌ايم، ‌تلاش مي‌كنيم كه عموم ملت از همه طبقات، ‌آگاهانه و آزادانه نمايندگان خود را انتخاب كنند و سپس نمايندگان دولت را و مسئولين هر مقامي را انتخاب مي‌كنند.
دولت اسلامي يك دولت دموكراتيك به معناي واقعي است و براي همه اقليت‌هاي مذهبي، آزادي به طور كامل هست و هر كس مي‌تواند اظهارعقيده خودش را بكند. و اسلام جواب همه عقايد را به عهده دارد و دولت اسلامي تمام منطق‌ها را با منطق جواب خواهد داد.
من اميدوارم كه حكومت اسلامي در ايران تشكيل بشود و مزايايي كه در حكومت اسلام هست، بر بشر روشن گردد تا بشريت بفهمد كه اولاً اسلام چگونه است، و روابط بين حكومت و ملتها چه روابطي است و طرز اجراي عدالت به چه صورت است و شخص اول مملكت در زندگي با رعيت هيچ فرقي ندارد. اگر چنانچه بعضي از مزاياي اسلام را مردم بفهمند اميد اين است كه همه به اسلام رو بياورند. در حكومت اسلام، شخص اول كه خليفه مسلمين است، زندگي عاديش در عرض فقيرترين افراد و يا پايين تر از آن است و عدالت اجتماعي و برنامه‌هايي را كه اسلام اجرا مي‌كند به مصلحت تمام طبقات است ‌اين نوع حكومت سابقه ندارد.
ما مي‌خواهيم اسلام را لااقل حكومتش را به يك نحوي كه با حكومت اسلام در صدر اسلام شباهت داشته باشد اجرا بكنيم تا شما هم معني درست دموكراسي را به آن حدي كه هست بفهميد و بشر بداند كه آن دموكراسي كه در اسلام است با اين دموكراسي معروف اصطلاحي كه دولت‌ها و روساي جمهور و سلاطين ادعا مي‌كنند بسيار فرق دارد.
من جمهوري اسلامي را به ملت ايران پيشنهاد كرده‌ام كه بعد از سقوط شاه به آراء عمومي مي‌گذاريم.
ماهيت جمهوري اسلامي اين است كه با شرايطي كه اسلام براي حكومت قرار داده است، با اتكا به آراي عمومي ملت، حكومت تشكيل شده و مجري احكام اسلام باشد.
يك جمهوري اسلامي متكي به قوانين اسلام و آراي مردم كه اكثريت قريب به اتفاق مسلم هستند در ايران مستقر بشود و احكام اسلام آن طور كه هست اجرا گردد و همه مطالب ايران و نظام آن بر طبق خواسته‌هاي اسلامي جريان پيدا كند.
لكن اين جمهوري بر يك قانون اساسي متكي است كه قانون اسلام است.
اگر شاه برود و حكومت جمهوري اسلامي كه حكومت دموكراسي واقعي است به جاي آن بيايد اين ناآرامي‌ها از بين مي‌رود و در ايران ثبات برقرار خواهد شد.
ملت ايران خواستار حكومت اسلامي است و من جمهوري اسلامي متكي به آراي مردم را پيشنهاد كرده‌ام.
حكومت اسلامي يعني يك حكومت مبتني بر عدل و دموكراسي و متكي بر قواعد و قوانين اسلام.
اولاً اين مردم هستند كه بايد افراد كاردان و قابل اعتماد خود راانتخاب كنند و مسئوليت امور را به دست انان بسپارند.
ما شكل رژيم را كه جمهوري اسلامي است به آراي عمومي مي‌گذاريم.
ما نظام جمهوري را به آراي عمومي مي‌گذاريم و ايران چون همه شان مسلمان هستند راي به اين قضيه خواهند داد.
حكومت جمهوري متكي بر آراي عموي و اسلامي، ‌متكي به قانون اسلام، اين را جمهوري اسلامي مي‌گوييم و اين مورد نظر ماست.
يك حكومت جمهوري اسلامي اما جمهوري است براي اينكه به آراي اكثريت مردم متكي است.
اما شكل حكومت ما جمهوري اسلامي است. جمهوري به معناي اينكه متكي بر آراء اكثريت است.
فرم حكومت اسلامي جمهوري است. به اين معني كه متكي بر آراء عمومي است.
من جمهوري اسلامي را به آراء عمومي مي‌گذارم.
ما به حسب آن طوري كه تاكنون گفتيم رجوع به آراء مردم مي‌كنيم.
حكومتي كه كوچكترين فرد ايراني بتواند آزادانه و بدون وجود كمترين خطر به بالاترين مقام حكومتي انتقاد كند و از او در مورد اعمالش توضيح بخواهد.
در اسلام دموكراسي مندرج است و مردم آزادند در اسلام، هم با بيان عقايد و هم در اعمال، مادامي كه توطئه در كار نباشد و مسائلي را عنوان نكنند كه نسل ايران را منحرف كنند. »
نمايندگان مجلس، رييس قوه مجريه، ‌نمايندگان مجلس خبرگان اعضاي شوراهاي شهرو روستا با راي مستقيم مردم انتخاب مي‌شوند مقام رهبري نيز با راي خبرگان و اعضاي دولت با معرفي رييس‌جمهور و تاييد مجلس شوراي اسلامي تعيين مي‌گردند و برابر با اصول قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران با اختياراتي كه به مقامات عالي رتبه محول گرديده امور مربوط به كشور اداره مي‌شود.
همه كساني كه از هاله نور سخن مي‌گفتند، نامه احمدي‌نژاد به رييس جمهور آمريكا را از الهامات خداوند مي‌دانستند، و يا همانند نامه پيامبر گرامي اسلام (ص) به خسرو پرويز تشبيه مي‌كردند، دولت احمدي نژاد را بهترين دولت از زمان مشروطه تاكنون به حساب مي‌آوردند، از قول فردي در سوريه مي‌گفتند اگر بنا بود پيغمبري بعد از خاتم الانبياء بيايد همانا احمدي‌نژاد بود و او را در همه حوزه‌ها كارشناس و از معجزات و كرامات قرن مي‌دانستند و همه اظهارات مبالغه آميزي كه در 8 ساله گذشته بيان كردند كه البته اين سخنان پيامدهاي ناگوار و بعضاً خسارت بار برجاي گذاشت بدان جهت بود كه به مخاطبان خود بگويند با راي دادن به احمدي‌نژاد فرد مناسبي را انتخاب كرده‌ايد يا در سال 1388 هم در انتخابات شركت كنيد و وي را انتخاب نمائيد.
« ديشب‌ يكي‌ از دوستان‌ حاضر در جلسه‌ نقل‌ كرد؛ قبل‌ از برگزاري‌ مرحله‌ اول‌ انتخابات‌ به‌ محضر يكي‌ از علماي‌ اهواز رسيدم‌. ايشان‌ گفت‌: نگران‌ نباشيد، احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور مي‌شود. ايشان‌ گفته‌ بود كه‌ شخصي‌ شب‌ بيست‌ و سوم‌ ماه‌ رمضان‌ در حال‌ احياء پيش‌ از نيمه‌ شب‌ به‌ خواب‌ مي‌رود. در خواب‌ به‌ او ندا مي‌شود كه‌ بلند شو براي‌ احمدي‌نژاد دعا كن‌، وجود مقدس‌ ولي‌عصر (عج‌) دارند براي‌ احمدي‌نژاد دعا مي‌كنند. مي‌گويد من‌ حتي‌ اسم‌ احمدي‌نژاد را نشنيده‌ بودم‌ و اصلاً او را نمي‌شناختم‌! خود ايشان‌ نيز در تاريخ‌ دهم دي‌ماه‌ قاطعانه‌ گفته‌ بود كه‌ من‌ رئيس‌‌جمهور خواهم‌ شد. كساني‌ با او شوخي‌ مي‌كردند كه‌ اين‌ چه‌ حرفي‌ است‌ مي‌زني‌؟ چه‌ كسي‌ به‌ تو رأي‌ مي‌دهد؟ چه‌ كسي‌ تو را مي‌شناسد؟ گفته‌ است‌ اين‌ قول‌ يادتان‌ باشد، امروز 10/10/83 است‌، من‌ رئيس‌‌جمهور خواهم‌ شد! حالا خواب‌ ديده‌ يا كسي‌ به‌ او گفته‌ است‌ من‌ نمي‌دانم‌!»1
ايشان- آيت‌ا... مصباح يزدي- در اولين‌ ديدار خود با احمدي‌نژاد پس‌ از انتخابات‌ رياست‌‌جمهوري‌ خطاب به وي:
«خداي‌ متعال‌ را شاكريم‌ كه‌ زمينه‌ انتخاب‌ چنين‌ شخصيتي‌ براي‌ اين‌ دوره‌ خاص‌ از انقلاب‌ را فراهم‌ كرد و آيندگان‌ به‌ اين‌ نتيجه‌ خواهند رسيد كه‌ انتخاب‌، مشحون‌ به‌ كرامات‌ و معجزات‌ بود و از اين‌ رو توفيق‌ شكر اين‌ نعمت‌ را از خداوند خواستاريم‌. عنايات‌ حضرت‌ ولي‌عصر(عج‌) يار ملت‌ ايران‌ بود كه‌ به‌ چنين‌ موفقيتي‌ دست‌ يافت‌ و تلقي‌ ما اين‌ است‌ كه‌ اين‌ نفخه‌ الهي‌ كه‌ در اين‌ زمان‌ در جامعه‌ ما دميده‌ شده‌ و آثارش‌ در علاقه‌ بيشتر مردم‌ به‌ دين‌ و انديشه‌هاي‌ اسلامي‌ ظهور يافته‌، مرتبه‌اي‌ از مراتب‌ چيزي‌ است‌ كه‌ در زمان‌ پيامبر اسلام(ص) تحقق‌ پيدا كرد و ان‌شاءالله مرتبه‌ كاملش‌ در زمان‌ ظهور حضرت‌ ولي‌عصر(عج‌) تحقق‌ خواهد يافت‌.»2
گرچه موارد فوق نشانگر تشويق مردم به راي دادن و انتخاب رييس قوه مجريه مي‌باشد اما عدم رعايت قانون، رشد فساد اقتصادي و رانت خواري، ارائه آمارهاي غير واقعي، مجلس را در راس امور ندانستن و گاه به سخره گرفتن نمايندگان، ‌بي توجهي به امر توليد، هزينه نمودن ميلياردها دلار در امر واردات غيرضروري‌، به كار بردن كلمات و ادبيات تحريك آميز در سياست خارجي، ستاره‌دار نمودن عده‌اي از دانشجويان و اخراج و بركناري تعدادي از اساتيد دانشگاه و... سبب شد در خرداد ماه سال جاري مردم در انتخابات شركت كنند و با راي خود خواستار اعتدال و ميانه روي و تغيير در سياست داخلي و خارجي باشند و اين يعني اداره مملكت با اتكاء به راي مردم پس چگونه مي‌توان حكومتي با اين قانون اساسي را كه همه اركان آن مبتني ‌بر راي مردم است جمهوري ندانيم؟

مدير مسئول

پي نوشت ها:
1- گفتمان مصباح، رضا صنعتي، مركز اسناد انقلاب اسلامي، ص883، نقل از سايت انتخاب
2- همان، ص881

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا