در یکی از روزهای گرم سالهای دهه 50 خورشیدی پرنده ای مهاجر خسته از بیکران آسمان ها و هرم گرما ناگهان بهشتی کوچک و سرسبز را در زیر بالهای خود دید ، راه خودرا کج کرد و در باغ گلشن طبس فرود آمد،

باغی بس مفرح و به دور از هیاهوی شهرهای بزرگ و کوچکی که دیده بود ، در برابر خود دید با مردمانی خون گرم و مهمان نواز و غریب نواز ، همان جا را برای سکونت خود انتخاب کرد ، با مردم بی آلایش طبس زیست .

عليرغم آنكه پلیکان های زيادي در باغ گلشن زيسته اند به رغم مراقبت هايی که از آن ها می شود، تاكنون توليد نسل نداشته اند، اما اين بار در يك صبح بهاري پيرترين پليكان باغ گلشن طبس تخم گذاري كرد تا پس از 30 سال اولين ركورد را به نام خود رقم بزند.

مسئول و كارشناس واحد فضاي سبز شهرداري طبس در توضيح اين واقعه نادر كويري گفت:

پليكان كه در زيستگاه هايي مانند درياچه هاي اروميه و هامون زندگي مي كند، معمولا در ني زارها لانه مي سازد.

تيمور مقدس زاده تصريح كرد: پس از آنكه پليكان مهاجري كه خود در باغ زيبا و تاريخي گلشن طبس فرود آمده بود، در زلزله سال 57 كشته شد، حدود 30 سال پيش توسط شهرداري پليكان ديگري وارد طبس شد كه امروز پس از سالها در آشيانه خود تخم گذاري كرد.

وي افزود: اين پرنده كه در كنار جفت نر خود زندگي مي كند، زمان تخم گذاري با ايجاد كاكل مجعد در پشت سر شرايط خود را آشكار مي نمايد كه پليكان باغ گلشن طبس نيز چنين بود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا