بادگیر


سازه ای برای تمام فصول سال


یزدفردا "گروه فرهنگ و ادب :
معرفی کتابی تازه "
رضا بردستانی :در ادامه ی معرفی تازه های نشر، این بار کتابی دیگر در حوزه ی یزد و یزد شناسی که به همّت والای «انتشارات یزدا» روانه ی بازار نشر گردیده است را به دوست داران کتاب و کتابخوانی معرفی می نماییم.

«معماری بر جای مانده از نسل های گذشته، حاکی از تأثیر نیروهای اقلیمی در شکل دادن به فضاهای سکونتی است و بیانگر این مطلب است که به اقلیم به مثابه یک موضوع اساسی ساختمانی ـ محیطی نگریسته شده است... بادگیر به عنوان یکی از عناصر معمارانه ای که اکنون کارکرد خود در معماری معاصر را از دست داده است، در سیمای شهر های قدیمی به صورت المانی عمودی جلوه گر است. منافذ رأس بادگیر باد مطلوب را به فضاهای داخلی هدایت کرده و با پیوند معماری با محیط اطرافش و وارد کردن جریانی پویا و برگرفته از محیط از انرژی پایدار محیط بهره مند گردیده است».

کتاب مورد نظر برای معرفی در بخش تازه های کتاب «یزدفردا» با عنوان کامل ؛ «بادگیر نماد معماری ایران»، حاصل تحقیق و پژوهش سه ساله ی دکتر مهناز محمودی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد قزوین می باشد که توسط «انتشارات یزدا»در 276 صفحه به صورت مصور و در قطع خشتی روانه بازار کتاب گردیده است.

از آن جایی که بادگیر یکی از شاخص ترین نماد های معماری سرزمین زیبای یزد می باشد و به ادعای نویسنده این دوّمین کتابی است که در این زمینه به صورت آکادمیک و علمی پس از اثر محقق برجسته ی انگلیسی خانم «سوزان روف»به رشته ی تحریر در آمده است می تواند کتابی خواندنی و مورد توجّه باشد. این اثر اگر چه کاملترین اثر در کنکاش علمی بادگیر این اثر بزرگ معماری ایرانی نیست امّا حاصل تلاشی است که می تواند برای تحقیقات گسترده ی تکمیلی مورد نظر و توجّه قرار گیرد و امّا در این کتاب می خوانیم:

1- بادگیر در نگاه کلی.


2- تاریخچه بادگیر در جهان.

3- انواع بادگیر.

4- اجزا کالبدی بادگیر.

5- فضاهای در ارتباط با بادگیر در خانه ایرانی.

6- عملکرد بادگیر.

7- بادگیرهای یزد.

8- ویژگی های کالبدی بادگیرهای یزد.

9- جهت گیری بادگیرهای یزد.

10- گونه شناسی بادگیرهای یزد.

11- بادگیرهای بندر لنگه.

12- ویژگی های بادگیرهای بندر لنگه.

13- شیت های اطلاعات یزد و بندر لنگه.

14- تصاویر

از نکته های بارز این کتاب همراهی تصاویر متنوع در کنار مطالب دقیق و علمی است که کار را برای خواننده آسان می نماید همراهی اطلاعات فنی، تصاویر و متن زیبای کتاب از نکات حائز اهمیت در این کتاب می باشد.

خواندن این کتاب و مجموعه کتاب هایی که به نوعی معرّف معماری بی نظیر یزد می باشد علاوه بر دریافت اطلاعات و کسب معلومات به خواننده بینش و نگرش دقیق و تیز می دهد که در تغییر نوع نگاه به محیط اطراف او بسیار تأثیر گذار می باشد.

در هفته های آتی دیگر آثار منتشره توسط بنگاه نشر یزدا را پیش روی شما علاقمندان قرار خواهیم داد.

دوستداران و علاقمندان به تهیه این کتاب

و دیگر کتاب های منتشره توسط انتشارات یزدا می توانند به آدرس :

یزد - چهاراه فرهنگیان – ابتدای بلوار شهید پاکنژاد – نمایشگاه و فروشگاه بزرگ کتاب یزدا تلفن ۷۴-7265273مراجعه نمایند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا