به نظر می رسد با گذشت 7سال این سفرها ، اهمیت و کارایی آن در حال گمرنگ شدن است که مشخصه بارز آن تعویق مکرر و چندبار برنامه سفر دولت به چند استان و اجرا نشدن بسیاری از مصوبات و عدم حضور بعضا بیش از 10 نفر از وزرا در سفرها است

یزدفردا :در لابلای خبرهای امروز خبرهای خواندنی زیادی است که به خواندنش می ارزد و همکاران سرویس تامین خبر یزدفردا سعی خواهند کرد با بازنشر خبر های انتخابی تحت عنوان در لابلای اخبار فرداییان را از آنها مطلع نمایند

سرنوشت سفرهای استانی

بی انگیزگی دولت و پروژه های نیمه تمام؛ ارمغان سفرهای استانی

 

دولت نهم و پس از آن دولت دهم به برگزاری سفرهای استانی شهرت دارد. در واقع می توان گفت، سفرهای استانی و دوره ای هیات دولت شناخته ترین و مهمترین وجه تمایز دولت نهم و دهم با سایر دولت ها بعد از پیروزی انقلاب به شمار می رود اما به نظر می رسد با گذشت 7سال این سفرها ، اهمیت و کارایی آن در حال گمرنگ شدن است ...

دولت نهم و پس از آن دولت دهم به برگزاری سفرهای استانی شهرت دارد. در واقع می توان گفت، سفرهای استانی و دوره ای هیات دولت شناخته ترین و مهمترین وجه تمایز دولت نهم و دهم با سایر دولت ها بعد از پیروزی انقلاب به شمار می رود اما به نظر می رسد با گذشت 7سال این سفرها ، اهمیت و کارایی آن در حال گمرنگ شدن است که مشخصه بارز آن تعویق مکرر و چندبار برنامه سفر دولت به چند استان و اجرا نشدن بسیاری از مصوبات و عدم حضور بعضا بیش از 10 نفر از وزرا در سفرها است.

 

اجرا نشدن پروژه های عمرانی وعده داده شده در این سفرها نیز یکی از دلایل است که نشان می دهد این سفرها چندان موفقیت آمیز نبوده است.

 

در هر حال سفرهای استانی دولت لغو می شود و به نظر می رسد دولتی ها در ماه های پایانی حیات خود تمایلی به ادامه سفرهای استانی ندارند.

 

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس عدم تحقق وعده های دولت در سفرهای استانی را دلیل بی انگیزگی دولت در ادامه روند سفرهای استانی می داند.

 

سید هادی حسینی با بیان اینکه دولت نتوانست وعده های خود را در سفرهای استانی محقق کند، تاکید کرد: دولت در سفر های استانی اجرای پروژه های عمرانی مطالعه نشده ای را به تصویب رساند که گرچه ناشی از نیاز جامعه بود اما مطابق با توانمندی های دولت نبود.

 

وی ادامه داد: بنابراین حجم زیادی از نیازهای مردم در سفرهای استانی تبدیل به مصوبه شد که بسیاری از این پروژه ها عملیاتی نشد.

 

وی با بیان اینکه دولت انگیزه خود را برای سفرهای استانی از دست داده است تاکید کرد: در دولت دهم ادامه سفرهای استانی فایده ای نداشت چون پروژه های زیادی از دولت نهم باقی مانده که به دلیل کمبود اعتبارات هنوز اجرایی نشده است.

 

حسینی افزود: دولت دهم در ماه های پایانی پروژه های مهر ماندگار را برای به اتمام رساندن پروژه های نیمه تمام آغاز کرده است.

 

گفتنی است، در ماه های پایانی دولت دهم حجم پروژه های نیمه تمام عمرانی کارنامه سفرهای استانی را با چالش اساسی مواجه کرده است.

 

بر اساس وعده های دولت نهم و دهم باید به طور متوسط 473 طرح در هر سال تمام می شد، اما فقط 28 درصد از آنها محقق شده که هزینه‌ای حدود 600 هزار میلیارد ریال مازاد بر پیش بینی های قبلی بر بودجه کشور تحمیل کرده اند.

 

حالا کمتر از 9 ماه تا پایان دولت دهم باقی مانده که فرصت کوتاهی برای به پایان رساندن حجم انبوه وعده های عمرانی نیمه تمام دولت است. نگاهی به درصد پیشرفت پروژه‌ها، نشان می‌دهد دولت دهم با انبوهی از کارهای نیمه کاره مواجه است که باید برای اتمام آن حجم عظیمی از منابع مالی کشور را صرف کند.

 

حال در کنار این وضع با افزایش نرخ ارز، قیمت تمام شده پروژه‌های عمرانی رو به افزایش گذاشته است. طرح‌های نیمه تمام موضوعی است که سرنوشت آنها این روزها به گرانی ارز گره خورده است، همچنین کمبود اعتبارات عمرانی دولت به دلیل کاهش در آمدهای نفتی ناشی از تحریم ها نیز بر این مشکل افزوده است.

 

بر اساس آمارهای یک نهاد نظارتی در سال های 81 تا 90 به طور متوسط 473 طرح باید در هر سال تمام می شد، اما فقط 28 درصد از آن ها یعنی 134 طرح خاتمه یافته و 72 درصد آن نیمه تمام باقی مانده است.

 

به گزارش شفاف،این آمارها حکایت از این دارد که طرح های خاتمه نیافته تا سال 90 مجموعا هزینه ای معادل 597455 میلیارد ریال مازاد بر پیش بینی های قبلی بر بودجه کشور تحمیل کرده اندو با توجه به افزایش نرخ ارز و تورم در ماه های اخیر انتظار می رود این رقم تا کنون به میزان قابل توجهی افزایش یافته باشد.

 

به این ترتیب چندان هم عجیب نیست که بنا بر گفته مجلسی ها، دولتی ها انگیزه خود را برای سفرهای استانی از دست داده باشند چرا که با توجه به حجم مصوبات اجرا نشده، مردم در انتظار پاسخگویی دولت هستند

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا