یزدفردا -کریمی "نمایندگی زارچ:مسجد تاریخی امیرالمومنین زارچ از ابنیه تاریخی این شهر مربوط به دوره قاجاریه است.بادگیر این مسجد که به شکل چهار گوش طراحی شده است بعنوان بلندترین بادگیر چهارگوش مساجد جهان نام گرفته است.

بادگیر مسجدامیرالمومنین (ع)با ارتفاع 23 متر از سطح زمین با مصالح سنتی و بانقش گل طاووسی در کنار بلوار شهید صدوقی و میدان امام حسین(ع) زارچ جلوه ای زیبا و ابهت خاص ، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

این مسجد که در بافت قدیمی و پرجمعیت در زمان خود(سرده) قرار دارد نقشه ساختمان آن کاملا" مانند ساختمان سابق مسجد جامع این منطقه می باشد و شامل دو صحن مجزا به صورت شبستان گرمخانه وسردخانه و همچنین گنبد و یک بادگیر می باشد که بادگیر آن در محراب مسجد بنا شده است. و در قدیم آب قنات زارچ هم از زیر این مسجد راه داشته است .
در سال گذشته از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بادگیر آن بازسازی شده است. این مسجد از جمله آثاری می باشد که در ایام نوروز می تواند مهمانان زیادی به خود جلب نماید و مورد توجه مهمانان قرار گیرد.

با توجه به مستندات تاریخی پس از میبد، منطقه زارچ دومین شهر قدیمی یزد می‌باشد که اکنون قریب 17 هزار جمعیت به عنوان بخش شهرستان یزد به شمار می‌رود.
در این منطقه آثار تاریخی مهم و قابل توجهی وجود داشته که تاکنون بعضی از آن آثار با توجه به نبود متولی خاصی در این منطقه مورد تخریب واقع شده است که در آخرین اقدام صورت گرفته، "باغ گودرزی" که متعلق به دوره قاجاریه و در فهرست آثار ملی به شمار می‌رفت، در دو سال گذشته تخریب شد. قنات زارچ طولانی‌ترین قنات جهان، مسجد جامع ، حمام، آتشکده زرتتشتیان، خانه‌ای منسوب به حسن صباح، مدرسه گودرزی، چندین آب انبار و بادگیر در مناطق مختلف منطقه، دخمه زردتشتیان، آسیاب آبی و غیره از جمله آثاری است که حتی بعضی از این آثار مردم منطقه از آن بی اطلاع هستند.

با فرا رسیدن نوروز و سفر مهمانان نوروزی از اقصی نقاط کشور به یزد و با توجه به اینکه زارچ نزدیک‌ترین منطقه به شهر یزد می‌باشد و مهمانان زیادی جهت اسکان به این منطقه مراجعه می‌کنند، انتظار می‌رود تا براي از بین نرفتن این آثار مهم و ارزشمند این منطقه که اکثریت آن ها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است مسئولین منطقه و استان بویژه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به مرمت و حفظ این آثار بیش از پیش اقدامات لازم را صورت دهند.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا