یزدفردا -وارده -علی آبادی :محمد مایلی کهن و فدراسیون فوتبال ایران یکی ازعجیب ترین رکوردهای جهان را از آن خود کردند. مربی مستعفی (یا استعفا شده) تیم ملی فوتبال ایران تنها 15 روز این سمت را در اختیار داشت. و فدراسیون فوتبال ایران بار دیگر ثابت نمود که در فوتبال جایی برای ثبت رکورد توسط اعراب خلیج فارس باقی نخواهد گذاشت والبته تفاوت اعراب با همتایان ایرانی در این است که ایرانی ها اگر چه قبلا برای نجات از پاسخگوئی به افکار عمومی مربیان را فدا می نمودند وغافل از آنکه خود آخرین قربانی خواهند بود و سناریوی قربانی شدن "دادکان" برای فرار از پاسخگوئی قطعا منتظر کفاشیان هم خواهد بود وهرچند که کفاشیان در حال حاضر بیشتر نقش از پیش نوشته شده ایی را که مافیای پنهان ورزش نگاشته اند را بازی می نماید .


و جالب است که ثبت کنندگان رکورد بایستی این رکورد شکنی را به صورت موقت ثبت نمایند بدلیل اینکه رقابت ایرانیان سالهاست که آغاز شده و و در چند سال اخیر تلاش بیشتری در این زمینه آغاز شده است واگر به بازیهای جام جهانی گذشته برگردیم قطعا به یاد خواهیم آورد زمانی را که گزارشگر معروف برنامه رکورد دار نود چگونه تیم ملی فوتبال را یک تنه به چالش کشید و به عنوان یار دوازدهم تیم ملی تکل های زیادی را روی گاپیتان تیم ملی علی دایی انجام داد و کاری کرد کارستان وهر چند که هم ایشان و هم تمامی علاقمندان فوتبال می دانستندبرای تیم ملی ایران افتخاری بالاتر از حضور در جام جهانی نمی توانستیم متصور شویم ودر همین رابطه یکی از دوستان همکار ایشان نیز اعتقادی موازی با نویسنده دارد :

بعد از بازی ایران و بوسنی قبل از جام جهانی آلمان  ارتباط مستقیمی با خبر ورزشی از دو معاون رئیس جمهور ( آقایان سعید لو و علی ابادی ) و آقای کاظمی وزیر وقت رفاه، دعوت شد در گفت و گوی زنده خبر شرکت کنند.سوال این بود تیم ملی در جام جهانی چه میکند ؟ پاسخ هر سه عزیز ما: " ایران با دو برد مقابل مکزیک و آنگولا و یک تساوی با پرتغال ، با هفت امتیاز صعود می کند " این پاسخ تقریبا فضای عمومی جامعه در آن روزها بود که رسانه ها از جمله رسانه ملی به آن دامن می زد و افکار عمومی و حتی بیشتر خبرنگاران را در چنان خوش خیالی فرو برده بود که واقعا تصور می کردندبا شرایط تیم ملی در آنزمان ،در جمع شانزده تیم دور دوم هستیم ، حتی در بازی نخست ایران در ورزشگاه شهر لایپزیک ، بعد از تساوی یک /یک نیمه نخست مقابل مکزیک ، چنان با هیجان و احساسات فوق العاده !  ولی نیمه دوم مکزیک و دو بازی دیگر با پرتغال و آنگولا ، واقعیتهای تیم ملی ایران را رو کرد و بعد هم دیدند، سناریوی امید بخشی زیاد توسط رسانه ها و دوری از هر گونه نقد به این علت که روحیه تیم ملی خراب می شود !؟ ، در نهایت منجر به سرخوردگی علاقمندان تیم ملی و کلی مسایل دیگر شد ، متاسفانه ادامه این روند احساسی رسانه ها ، بعد از حذف تیم ملی از جام جهانی هم دیده شد، یعنی نگاه سفد – سفید رسانه ها به تیم ملی فوتبال تا قبل از جام جهانی ، حالا در چرخشی 180 درجه ای ، سیاه - سیاه شد ! و شروع کردیم به نقد بی رحمانه مسئولان فدراسیون فوتبال ، مربیان و بازیکنان تیم ملی ( از جمله نقد معروف مایلی کهن به دایی که داستان آن تا به امروز هم ادامه دارد ) ،  اگر در همان زمان با نقدهای منصفانه و سازنده واقعیت های تیم ملی فوتبال ایران برای مردم گفته می شد بسیاری از هزینه های مادی و معنوی را هم به همراه نداشت ...و رکوردی هم برای فوتبال ایران به حساب نمی آمد!

علي رغم حضور تیم ملی در جام جهانی انتقادات شديد و پیاپی عادل خان و همفکران رسانه ای وی نسبت به بازي علی دایی كه برانكو اعتقادي عجيب به مديريت هدايتگر او در تيم ملي داشت و او را يك مربي در زمين بازي مي دانست و سخت از او حمايت مي‌كرد همچنان ادامه داشت .و عادل خان با ترسیم اگر و اما های فراوان در طول گزارش های خود سطح توقع مسئولین و مردم را آنگونه بالا برد تا کم کم همه باور کنند که حق فوتبال ایران حضور در جمع هشت تیم اول جام جهانی بوده والبته بعضی نشریات زنجیره ای و ...ورزشی هم همنوایان همیشگی او بودند ،دکتر دادکان رئیس وقت فدراسیون فوتبال و همکارانش مقصر اصلی و مربی و کاپیتان تیم ملی هم دستان وی در این جرم بوده اند . بله دادكان با تجربه فوتبال و درکنار او تيمسار نوآموز باتجربه دو بار رياست بر فدراسيون فوتبال ،محمد رضا پهلوان رئيس اسبق فدراسيون به عنوان دبير كل و ده‌ها فرد ديگر با تجربه فراوان وبرانکو ودائی مقصران اصلی عدم حضور در جمع هشت تیم اول بودند .

فدراسيون دادكان برای بعد از جام جهاني برنامه داشت كه رسانه ملی و90 عادل فردوسی پور و رسانه های ریزه خوار وی

و عدم تمکین دادکان از علی آبادی ،همه تجربيات را به باد هوا داد و امروز حاصل آن بي تدبيري را درو مي‌كنيم.

برکناری دادکان در هنگامی که تیم ملی هنوز در آلمان حضور داشت اشتباه بود زیرا جام جهانی در کانون خبرها قرارداشت و دستور شتابزده سازمان تربیت بدنی ۱۸ ماه هزینه های سنگین برای فوتبال ما در پی داشت وفیفا گفت فوتبال ایران را تعلیق می کند .

جالب است اظهار نظر مسئولین در همان اوایل از اقای هاشمی سوال کردندفیفا گفته فوتبال ایران را تعلیق می کند ایشان گفت مطمئن باشید این اتفاق نمی افتد! رئیس سازمان تربیت بدنی هم در فاصله چند ساعت مانده به تعلیق فوتبال ایران گفت من فکر کنم مسئولان فیفا عاقلتر از این باشند که چنین کاری را بکنند !! ضمن اینکه یاد مصطفوی عزیز هم بخیر که تکیه کلامش این بود خودم درستش میکنم ! و در نهایت فیفا هیچ غلطی نمی تواند بکند !؟

یک تصمیم شخصی ! فوتبال کشور را دچار بحران جدی کرد و کار را تا ورود همه بزرگان ان حتی رئیس جمهور پیش برد بطوریکه حضور تیم فوتبال ایران در بازیهای اسیایی دوحه نیازمند توصیه ایشان شد
فیفا با ورود صفایی فراهانی لیدر جبهه مشارکت فضای سنگینی را برای مسئولان دستگاه ورزش ایجاد کرد بطوریکه در همان ابتدا تا بلژیک و دیدار نماینده حقوقی فیفا هم رفتند تا او ( صفایی ) نباشد ولی نشد .

دادکان 6 تیرماه 85 موقع رفتن چنین گفت : علي آبادي از من خواست تا خيلي از اعضاي فدراسيون را حذف كنم. ابتدا خواستند كه تعدادي از اعضاي هيأت رئيسه را عوض كنم؛ اما زير بار نرفتم. پس از آن خواسته شد دانشور، درودگر و زمان آبادي را بركنار كنم؛ اما باز هم قبول نكردم. در پايان نوبت به عزل برانكو رسيد كه او را نيز بركنار كنم؛ اما باز هم پاسخ من منفي بود.
وي خاطرنشان كرد: دادكان رفت و حذف شد؛ اما اجازه ندهيد ورزش حذف شود. آدمهاي كوچك آمدند در ورزش و مي خواهند ورزش را كوچك كنند. احتمالاً فردي را مي آورند و مدتي مي توانند موفق عمل كنند؛ اما همه اينها موقتي است"

وي افزود: نمي دانم علي آبادي پيش از اين كجا بود كه امروز به ورزش آمده است. حضور وي در ورزش يك توطئه است. مي خواهند ورزش را خراب كنند. خوشحالم كه سازمان تربيت بدني، كميته ملي المپيك و مطبوعات عليه ما بسيج شده اند. اين اتحاد خوب است و اميدوارم دوام داشته باشد.

دادکان در ادامه افزود "مسؤولان اين سازمان در پي شكست تيم ملي در جام جهاني بودند كه به جاي ما از مردم عذرخواهي كردند. آنها بهتر است به خاطر عملكرد خود از مردم عذر بخواهند. دادكان در خصوص بدهي باشگاههاي استقلال و پرسپوليس به فدراسيون گفت: باشگاه پرسپوليس 496 ميليون تومان به ما بدهكار است. استقلال نيز رقمي در حدود يكصد ميليون تومان به فدراسيون بايد پرداخت كند. در صورت عدم پرداخت اين مبالغ از حضور اين دو تيم در فصل ليگ برتر جلوگيري به عمل مي آيد!
وي تصريح كرد: در پي صعود تيم ملي به جام جهاني 5 ميليارد تومان پول به فدراسيون رسيد كه از اين مبلغ، دو ميليارد صرف آماده سازي تيم براي حضور در جام جهاني شد. سه ميليارد و دويست ميليون تومان مانده است. اين سرمايه فوتبال است اميدوارم هر فردي بعد از من به فدراسيون آمد اين رقم را صرف خدمت به اين رشته ورزشي كند.

درودگر پاداش فيفا را در جام‌جهاني 2006 آلمان شش ميليون فرانك سوييس عنوان مي‌كند كه به حساب دلاري مي‌شود مبلغي حدود 5/4 ميليون دلار كه طبق قانون فيفا اين پول مي‌بايست ميان بازيكنان، كادرفني و فدراسيون فوتبال هر كشور تقسيم مي‌شد. در همان زمان صعود تيم ملي به جام‌جهاني آلمان، هيات رييسه فدراسيون فوتبال طي نامه‌اي به دكتر دادكان ليستي دو ميليارد توماني از پاداش‌ها را ارايه داد كه طي آن برانكو 50 ميليون تومان، فركي 37 ميليون تومان و بازيكنان اصلي تيم ملي هر كدام 60 ميليون تومان و... از پاداش جام‌جهاني سهم مي‌بردند كه اسناد آن در فدراسيون فوتبال موجود است؛ هيچ يك از اين ارقام پس از بركناري دادكان پرداخت نشد و تنها برانكو شكايت كرد و سايرين نیز باجوسازی ایجاد شده قیدش را زدند وشاید راز جوسازی ها را درهمین پاداش ها باید جست؟کار به جايي رسيده كه اخیرا علي كفاشيان اعتراف كرده در صورت نرفتن تيم ملي به جام جهاني، فدراسيون فوتبال ورشكست خواهد شد.

بالاخره دادکان به ایران نیامده برکنار و جو سنگین رسانه ای به گونه ای بود که برانکو هم به ایران برنگشت و داريوش مصطفوي، دبيركل موقت آن زمان فدراسيون فوتبال شد.

و به دنبال این جریانات انتخابات فدراسیون هم خود حدیث مفصلی بود که گویای واقعیات پشت پرده فوتبال شد و توجه به بعضی مطالب جهت ثبت کنندگان رکورد ها ضروری و خود رکوردی قابل تامل برای فوتبال ایران و جهان است :

انتخابات فدراسیون فوتبال و برهم خوردن برخی حساب وکتابها ! با وارد شدن نامزد نزدیک به محمد باقر قالیباف شهردار تهران به فهرست نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال ، انتخابات این فدراسیون وارد فاز جدید و حساسی شد .

بیشتر نامزد های ریز و درشت فدراسیون فوتبال با امدن علی ابادی رئیس سازمان تربیت بدنی به این عرصه یا قید حضور را زدند یا به نوعی اراء لازم را از مجمع بدست نیاوردند .

نخستین انتخابات دموکراتیک ورزش ایران دچار چالش جدی شد بطوریکه که کار به تذکر سه نماینده مجلس به ریاست جمهوری کشید و حتی خادم رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس اعلام کرد نتیجه انتخابات فدراسیون فوتبال با ورود رئیس سازمان ورزش از هم اکنون معلوم است ! ...

در همین اوضاع و احوال اعتراض اجرلو رئیس ورزش شهرداری تهران و در واقع نامزد نزدیک به تفکرات قالیباف به روند ثبت نام نامزدها ، کار کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال را برای برگزاری انتخابات مطابق با نظرات فیفا مشکل تر کرد از این طرف هم علی ابادی نامزد اصلی پست ریاست فدراسیون فوتبال که خیالش تقریبا با نتایج اولیه اعلام نامزد ها راحت بود( چون رقیبی در صحنه نمانده بود ) در مجامع فوتبالی بیش از گذشته حاضر میشد از ختم مرحوم شیرزادگان بگیر تا بازی رفت سپاهان و الوحده ...

در جریان انتخابات هم سازمان تربیت بدنی حتی مقابل حریف معمولی هم نمی خواست قرار بگیرد ( انتخابات ۲۳ مهرماه و حضور آجرلو ) بنابراین ترجیح دادبازهم هزینه بر انچه بوده بیافزاید و انتخابات را به تعویق بیاندازد

این پایان ماجرا نبود و چرا که کمیته انتقالی نهم مهرماه تشکیل جلسه داد و پس از بررسی اعتراضات واصله ، اعلام کرد اقایان اجرلو و محمدی می توانند در انتخابات مورخ ۲۳ مهرماه فدراسیون فوتبال ایران شرکت کنند ..ورود نامزد جدید توانست بسیاری از معادلات بهم بزند .

تهدید به استعفای اعضای دولتی کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال ( هاشمی ، رغبتی و انصاریفرد ) باعث شده تا انتخابات فدراسیون فوتبال ایران بار دیگر با تاخیری دو ماه روبرو شود !

کفعمی یکی از کاندیداها هیئت رییسه گفت :رقابت علی ابادی رئیس سازمان ورزش با سایر رقبا در شرایط نابرابر است بطوریکه برخی اعضا مجمع جرات ندارند بگویند تحت فشار رای داده ند.

یوسفی دبیر سرویس روزشی روزنامه اعتماد نیز در این رابطه چنین اظهار نظر نمود :ارسال فرمها بصورت علنی و مشخص امکان ابراز نظر واقعی از مدیران باشگاهها و هیاتهای فوتبال سلب کرده است.

امیر ضا خادم نماینده مجلس در مورد انتخابات و منحصر به فرد بودنش گفت :این اولین انتخابات جهان است که نتیجه آن از قبل معلوم است ( بین دو نامزد ریاست علی ابادی و کفاشیان ) یعنی همه چیز دوباره در اخیتار دولت قرار می گیرد نکته ای که مثلا فیفا با ان مخالف بود !
محسن صفایی فراهانی از نگاه توجه به دموکراسی اینگونه اظهار نظر نمود :بهرحال کشور ما باید برای رسیدن به دموکراسی در ورزش تمرین کند و این انتخابات می تواند گام نخست باشدوهنوز تشکلهای صنفی در کشور جواب نمی دهد مثلا اتحادیه مدیران باشگاههای فوتبال ایران نتوانست یک فهرست واحد و همدل برای انتخابات ارائه کند

و جایگاه ورزشی ها در این انتخابات به گونه ای بود که افرادی مثل مایلی کهن که خود را فرزند ورزش ایران می دانست برای نامزدی ریاست فدراسیون فوتبال از ۷۴ رای مجمع حتی یک رای نیاورد .

صفایی فراهانی همچنین اظهار نظر نمود :بهرحال هر کس از اعضای ۷۴ نفره مجمع فوتبال ایران شهادت دهد تحت فشار رای خود را ارسال کرده انتخابات فدراسیون فوتبال باطل است ( که غیر ممکن می نمود)

و قرار بود مجمع فدراسیون فوتبال روز ۲۳ مهرماه با رای خود رئیس فدراسیون فوتبال ایران را انتخاب می کند و برای نخستین بار در تاریخ ورزش ایران نیازی به حکم رئیس سازمان ورزش ندارد .

انصراف اجباری ۱۵ اذرماه رئیس سازمان تربیت بدنی پرده دیگری از اشکالات ما در مدیریت فوتبال ما بود

فیفا با توجه به این موضوع اعتماد لازم را به فوتبال ما ندارد و تاکید و تهدید کرده است که این موضوع در انتخابات روز 19 دیماه حتما بایستی باید رعایت شود ( جالبه که هردو نامزد فدراسیون دولتی بودند)

به رغم قول صفایی فراهانی به مقامات فیفا مبنی بر حضور نیافتن معاون رئیس جمهور یا دیگر مقامات دولتی در انتخابات فدراسیون فوتبال این موضوع از طرف سازمان تربیت بدنی نادیده گرفته شد

ظاهرا برخی تسویه حسابهای سیاسی جناحین درگیر ( صفایی و علی ابادی ) به بعد از انتخابات کشیده شد

صفایی در خصوص برنامه نود و دعوت فردوسی پور از وی گفت : من با دعوت شبکه سه و نظر اقای ضرغامی به برنامه نود رفتم و شرط را خودم گذاشتم که فقط برنامه زنده باشد بنابراین عادل در این وسط نقشی در دعوت من ندارد


دکتر احمدی :ساختار ورزش ایران نیاز به اصلاح دارد و منتظر معجزه از اساسنامه فعلی نباشیم
در نهایت هم انتخابات برگزار شد و همه چیز به فوتبال دولتی رسید !کاری که خیلی زودتر از این می توانست صورت بگیرد ، ولی آیا این همان تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی است ؟ پس بخش خصوصی کجای این فوتبال است ؟

بهترین تصمیم ها را می توان از روی تجربه گرفت و البته بسی تجربه ها از روی تصمیم های بد ! بدست می آیند این ۱۸ ماه تعلیق ،تجربه های ماندگاری را برای ورزش و فوتبال به جا گذاشت .
نمايندگان كنفدراسيون فوتبال آسيا و فيفا براي نظارت بر انتخابات فدراسيون فوتبال ايران به تهران وارد شدند

از انتخابات فدراسیون بگذریم و تیم ملی را دریابیم :
کلمنته سرمربی گری تیم ملی فوتبال ایران را قبول کرد منتها یک نکته عجیب را امروز در جایی به نقل از خبرگزاری افه ( خبرگزاری رسمی اسپانیا ) کلمنته :من تیم ایران را قبول کردم ولی در ایران زندگی نخواهم کرد !؟ و فقط هشت تا ده روز قبل از هر بازی تیم ملی به ایران می روم !
( آقای تاج ) و به موازات آن بقیه اهالی از رئیس و مسئول گروه مذاکره کننده با کلمنته و حتی رئیس سازمان تربیت بدنی!!
تاج (سخنگوی اصلی ) از حقوق یک میلیون یورویی کلمنته صحبت می کند شفق ( تهیه کننده سینما که عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم هست ) از قرار داد یک میلیون و هشتصد هزار یورویی سخن به میان می آورد ! علی ابادی رئیس سازمان ورزش اخطار می دهد که مربي پروازي نمی خواهیم ! ( دخالت غیر فوتبالیها در امور فوتبال )
کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال می گوید بنده خدا کلمنته حق دارد تیم ملی که در تمام سال برقرار نیست ،تیم را راه بیندازید تا او هم بیاید و حرفش هم منطقی است !
از آنطرف هم رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس جناب خادم متناسب با حال وهوای انتخاب مجلس هشتم در نامه ای سرگشاده! به رئیس سازمان تربیت بدنی خواستار تعیین تکلیف کلمنته است ، جناب سرمربی هم در سواحل اسپانیا ضمن بازی با نوه های گرامی با خبرگزاری ها و روزنامه های اسپانیایی مصاحبه می کند که ایرانیها شرایط من را قبول می کنند وقول داده دیش ماهواره بخرد تا بازهای لیگ برتر را نگاه کند!!....
شفق در یکی از بحثهای گفت و گوی ورزشی جام جم میهمان من بود ومی گفت دلالها بسیار می کوشند تا کلمنته به ایران نیاید و نفر مورد نظر خودشان که همین نزدیکيهاست ! بر کرسی هدایت تیم ملی بنشانند . این هم برگی دیگر از فوتبال الوده که قبلا حرفش را زدیم .
قرارداد اصلی هم قبلا ! با آقای کلمنته امضا شده و بعد دوستان فدراسیون نشین یادشون افتاده ( یا یادشون انداختند ! ) که یکی دو بند دیگر از جمله اقامت دایم سرمربی اسپانیایی در ایران ، به متن قرارداد اضافه کنند که این موضوع یک نوع جر زنی از نظر کلمنته محسوب می شود و تهدید شکایت ایشان به فیفا !تا یک میلیون دلار برای کشور عزیزمان آب می خورد!...
بحث انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با لا گرفته و یکی از نامزدها افشین قطبی شد.

انتخاب علی دایی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال فوتبال نه تنها ایرانیها بلکه خارجیها را هم شگفت زده کرد خبرگزاری فرانسه در نخستین گزارش خود از تهران نوشت فدراسیون فوتبال ایران در اقدامی دور از ذهن ! دایی را به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال انتخاب کرد

افشین بسیار دلشکسته است و دل و دماغ مصاحبه نداشت ، حق هم دارشت بعد از نظرسنجی کذایی برنامه نود و عادل خان که پانصد هزار به او رای دادند ( برای سرمربیگری ) و بعد جلسه مفصل روز شنبه با کفاشیان و در شرایطی که تا ساعت ۱۳ سرمربی تیم ملی بود و بعد از دور افتخارش در ورزشگاه شیراز ، خداحافظی با بازیکنان و .... به یکباره سکه چرخید ( یا چرخاندند یا چرخانیده شد یا هرچی دوست داری اسمش را بگذار ! ) دایی رفیق خیلی ها سرمربی شد !...قطبی از این فوتبال تجربه تلخ گرفت. واز همانجا دیگر پرسپولیس برایش کوچک بود و اسباب خداحافظی او از فوتبال ایران شدو در پرسپولیس نماند وتمایلی که به دایی در تیم ملی کمک کند، نداشت ....
افشین خان با صداقت گفت "در قضیه انتخاب مربی تیم ملی با من بازی شد و دلم هنوز هم شکسته ، و شاید در پایان فصل و قهرمانی با پرسپولیس تصمیمی دیگر بگیرم

بعد از مدتها بحث و نظر کميته 6 نفره انتقالي فوتبال ايران ،اساسنامه فوتبال تهيه و به فيفا ارسال شد
قطبی با اصرار همسر کره ای خود که در هلند بزرگ شده است حاضر به ماندن در ایران نشد و اعلام کرد فصل آینده سرمربی پرسپولیس نخواهد بود
طرفداران فوتبال که پروين را سلطان ميدانستند وحالا به قطبي امپراطور ميگويند

سه بازی و سه تساوی و ....به قول آقای خیابانی ایرانی باشیم که هستیم ... الان هم وقت انتقاد از سرمربی تیم ملی و نتایج تیم ایران نیست.
تیم ایران به همراه دایی به دور دوم رقابتهای مقدماتی جام جهانی در اسیا صعود کرد.
رئیس سازمان تربیت بدنی اعلام کرده در دو سال گذشته ما چهار ونیم میلیارد تومان به پرسپولیس داده ایم ...کاشانی جواب داد قبل از قهرمانی ۶۷۵ میلیون تومان و بعد از قهرمانی ۴۰۰ میلیون تومان پرداخت شده جمع ان می شود حدود یک میلیارد و صد میلیون تومان حالا بقیه چی شده ما هم نمی دانیم !!
حساسيت زياد دايي نسبت به خبرنگار و رسانه ها براي بيشتر علاقمندان به ورزش روشن بود!اگر رسانه ها نمايندگان افکار عمومي باشند (انشاالله !) و اگر آزادي تقريبا نا محدود رسانه ها در ورزش ايران را يکي از دست آوردهاي قابل توجه و با ارزش فضاي ارتباطي کشورمان بدانيم ، اين رسانه ها در مقابل تيم ملي فوتبال ايران و حضور اين تيم در راه صعود به جام جهاني چه رفتاري داشته اند؟ نقدهاي مطبوعات و صداوسيما به کادر فني و خصوصا دايي تا چه اندازه منصفانه بوده است ؟ آيا دربرابر انتقادها سازنده و حتي مخرب رسانه ها گوش شنوايي هست ؟


دلالی ها در فوتبال :مجيد جلالي سرمربي تيمهاي ليگ برتري به یکی از خبرنگاران گفت :چندي پيش دلالان فوتبال با من تماس گرفتند و گفتند براي تو تيمي در ليگ برتر پيدا مي کنيم به شرطي که از ۲۵ بازيکن تيمت ۱۷ تا را تو انتخاب کني و ۸ تا مال ما باشد يا بازيکني در يکي از تيمهاي شهرستاني به من ( جلالي ) گفت : از ۲۵ ميليون قراردادم فقط ۱۰ ميليون به من رسيده است .
مانوسي فر کارگزار رسمي فيفا مي گفت : در ايران ۷۲ بازيکن خارجي داريم که معلوم نيست با نظارت کدام بخش ورزش وارد شده اند و به قيمتهاي کلان به باشگاهها فروخته مي شوند در حاليکه برخي از اين بازيکنان افريقايي فقط مکان امن و غذاي گرم مي خواهند ! جالبه که برخي دلالان به قدري قدرتمند هستند که ضمن داشتن محافظ شخصي ! به راحتي به مديران باشگاهها امر و نهي مي کنند .

مشکل مهم فوتبال ما دولتي بودن آن است چرا که مديران ورزشي ما بيشتر از انکه مدير در آمد باشند مدير هزينه هستند و هزينه هم که از جيب مردم تامين مي شود

عقيده همه اين کارشناسان در اين حوزه نياز به نظارت جدي و مسئولانه سازمان ورزش مي باشد چرا که پروسه بعد از اين حضور گسترده دلالان در فوتبال ايران ظهور پديده شرط بندي و خريد وفروش نتايج مسابقات است.

شکستهای پی در پی قهرمانان ایرانی در بزرگترین رویداد ورزشی جهان یعنی المپیک یک پیام روشن دارد ضعف مدیریت در ورزش ایران ، هزینه سی میلیارد تومانی و کسب این نتایج ضعیف و توجیهات باور نکردنی مسئولان ورزشی برای علاقمندان ورزش قابل قبول نیست
علی کریمی می اید انتقادی از فدراسیون میکند که محتوی آن تند است بلافاصله مسئولان تشکیل جلسه می دهند و بدون حضور متهم ! رای به محرومیت می دهند، رسانه ها وارد معرکه می شوند و بازار شایعه هم مثل همیشه داغ ، محوریت آنهم علی دایی ! ، روزها می گذرد این زخم کهنه می شود از گوشه وکنار هم برخی بر آن نمک می ریزند ، بازیکنی با ۱۰۸ بازی ملی در درون از این رفتار ها مبهوت است !؟ با راهنمایی مشاوران بدش ! برای در چشم بودن راهی تهران می شود و با کمترین قیمت ، به مطرح ترین تیم پایتخت می آید، بازیهای مطلوب و فشار افکار عمومی و رسانه ها ، فدراسیون را به اجبار به یاد کریمی می اندازد . جادوگر زخمی ، دست رد می زند و با تیم ملی خداحافظی میکند ، بازهم بحران در آستانه دیدار حساس کره شمالی ، مدیریت بحران هم که خدا را شکر در فوتبال ما صفر است ! نامه خداحافظی کریمی و بعد هم مصاحبه تلافی جویانه سرمربی ، کار زار را داغ تر میکند ، افکار عمومی منتظرند ، برنامه نود با عادل خان از راه می رسد و نود دقیقه دایی وقت دارد که عادلانه ! درباره حریف بگوید و فردوسی پور عزیز هم با پخش مصاحبه های کریمی بعد از بازی ابومسلم ، به ما میگوید این کریمی حس سربازی ندارد و تیم ملی را رها کرده !؟ بدون اینکه منطقا فرصتی برابر برای طرف دیگر ماجرا ( علی کریمی ) فراهم شود ، پس دل شکستن همچنان ادامه دارد ...تیم ملی به میدان کره شمالی می رود و به زحمت حریف را می برد و نگرانی دو چندان می شود ، باید از اسب غرور آمد پایین و حداقل به خاطر جام جهانی یک وحدت ملی در فوتبال ایجاد کرد ، ایده بسیار خوبی است، منتها به قول شهریار، آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا ؟ بعد از این همه بی مهری و بی تدبیری ، انتظار بزرگی است که کریمی همه را فراموش کند و حق هم دارد ، بیا جایمان را یکروز با او عوض کنیم .....

برنامه نود و موضع مسئولان سازمان ورزش ، تقریبا همان سناریو را می توانست برای عادل رقم بزند، که او برای همه رقم زده ،منتها یک نکته بزرگ نگذاشت، آنهم تفاوت نود با مخاطبان نود بود، عادل در نود گفت زبان من از این همه حمایت شما مردم الکن !علی کفاشیان و در عقب نشینی آشکار مجبور شد بگوید با نود صد در صد موافقم.

دستگیری برخی روزنامه نگاران ورزشی به دلیل تبانی و دخالت در نقل و انتقالات غیرقانونی بازیکنان و نتایج مسابقات.

بالاخره حق پخش تلویزیونی بر قرار شد و روز چهارشنبه هفتم اسفندماه ، صداو سیما یک میلیارد تومان به حساب فدراسیون فوتبال واریز کرد.طبق قرار داد مالي صداو سيما و فدراسيون فوتبال ،‌ سازمان صدا و سيما ۱۰ ميليارد تومان به فدراسيون پرداخت خواهد كرد كه ۴ ميليارد آن براى حق پخش تلويزيونى و ۶ ميليارد هم از بابت تبليغات محيطى ورزشگاه هاست. طبق توافق صورت گرفته بين سازمان صدا و سيما و فدراسيون فوتبال از اين به بعد امتياز تبليغات محيطى ورزشگاه ها در اختيار صدا و سيما قرار مى گيرد و صدا وسيما نيز در كنار پرداخت حق پخش مبلغى هم از اين بابت به فدراسيون مى پردازد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: «دیگر هیچ یک از مقامات دولتی و رسمی در نهادها، سازمان‌ها، مجلس، دستگاه قضایی و نیروهای مسلح حق تصدی مسوولیت در ورزش را ندارند و باید از کمیته‌ ملی المپیک و فدارسیون‌ها استعفا دهند و اگر هم حضور پیدا کنند متخلف محسوب می‌شوند».

با اطلاعاتي که توسط سازمان اطلاعات استان تهران به دست آمد، جرياني آلوده در مباحث ورزشي کشف شد و گزارشي مفصل در اين رابطه مبني بر اخاذي و دلالي از بازيکنان و مربيان تيم‌هاي ورزشي، به مرجع قضايي ارسال شد.

قاضي حداد با اعلام اين خبر درباره بازداشت تعدادي از خبرنگاران ورزشي، با بيان اين‌که در اين رابطه 6 نفر دستگير شدند، اظهار کرد: با اطلاعاتي که توسط سازمان اطلاعات استان تهران به دست آمد، جرياني آلوده در مباحث ورزشي کشف شد و گزارشي مفصل در اين رابطه مبني بر اخاذي و دلالي از بازيکنان و مربيان تيم‌هاي ورزشي، به مرجع قضايي ارسال شد.**اتهام بازداشت‌شدگان، به حرفه خبرنگاري ارتباط نداردحداد خاطرنشان کرد: اين افراد با قصد اخاذي‌، اقداماتي را در مطبوعات ورزشي انجام مي‌دادند. از جمله اين‌که يک بازيکن را چهره و در صورت همراهي نکردن وي، او را مورد تخريب قرار مي‌دادند. با اخاذي‌هايي که انجام مي‌دادند، اقدام به جابجايي بازيکنان ورزشي به ويژه در حوزه‌ي فوتبال ‌کرده و پول‌هاي بسيار زيادي را از اين طريق به دست مي‌آوردند. در اين پرونده بحث خبرنگاري مورد نظر نيست و اتهام اين افراد که بعضا خبرنگار بودند، جرم عمومي بوده و ارتباطي با حرفه آن‌ها ندارد.**پاکسازي خوبي در فضاي ورزشي به ويژه در فوتبال به وجود خواهد آمد معاون امنيت دادسراي تهران با بيان اين‌که از اين افراد اطلاعات بسيار خوبي به دست آمد، افزود: تعدادي ديگر در اين رابطه شناسايي شدند و ان‌شاءالله با همکاري سازمان اطلاعات استان تهران، پاکسازي خوبي در فضاي ورزشي به ويژه در فوتبال به وجود خواهد آمد.وي تاکيد کرد: احتمالا بعضي از اين افراد با تبديل قرار طي چند روز آينده آزاد خواهند شد.**ورزشکاران مورد اخاذي قرار گرفته، شاکي پرونده هستند حداد ادامه داد: در اين پرونده ورزشکاران و مربياني مورد اخاذي قرار گرفته و شاکي پرونده هستند. اقدامات ديگري نيز از سوي اين افراد صورت گرفته که در فرصت زماني مناسب نسبت به آن‌ها اطلاع‌رساني صورت خواهد گرفت. بعضي از باشگاه‌هاي ورزشي پول‌هاي بسيار زيادي به اين افراد مي‌دادند و حدود يک سال و نيم است که سازمان اطلاعات استان تهران بر روي اين پرونده کار کرده است.


اطلاعیه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در خصوص سرمربی تیم ملی :هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ضمن تقدیر و تشکر صمیمانه از حضور گرم مردم عزیز و فهیم ایران اسلامی در حمایت از تیم ملی کشورمان و ضمن عذرخواهی از آحاد مردم بدلیل عدم کسب نتیجه مناسب در دیدار تیم ملی ایران و عربستان به استحضار مردم عزیز کشورمان میرساند :
ضمن تشکر و قدردانی از زحمات آقای علی دائی در طول مدت مربی گری خود که توانست با جوان گرایی ، بازیکنان ارزنده ای را به فوتبال ملی ایران معرفی نماید ، با تغییر ایشان موافقت به عمل آمد .


حاصل نزدیک به چهل سال فوتبال ایران ، در بازی عربستان ویران شد و رفت .برکناری یا عزل دایی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ، نشانه دیگری از بیماری مهلک ورزش ماست که همچنان برای زنده ماندن ، قربانی میگیرد ! .... روزی رضازاده ، روزی خداداد عزیزی و امروز هم علی دایی ، به اعتقاد بنده ، مشکلات ورزش ما تنها یک باخت دو بر یک به عربستان و دور شدن از جام جهانی نیست بلکه فراتر از آن نداشتن تئوریهای مشخص و لازم برای مدیریت آن در طول سالهای متمادی است ، علی دایی امروز یک علت نیست بلکه معلولی است که از شرایط آزمون و خطای همیشگی ورزش ایران سر بر آورده است ورزش بیماری که هر از چند گاهی با چند مدال المپیکی یا جهانی و آسیایی و یا یکی دوتا برد فوتبال و چند رشته دیگر ، تسکین پیدا میکند بدون آنکه درمان اساسی در کار باشد.در سیستمی که یک شبه علی دایی را بدون هیچ سابقه موثر مربیگری در سطح ملی، برمیگزیند و بعد هم اختیار تام برای هر کاری حتی فراتر از مسایل فنی ، نظیر امتیاز پیراهن تیم ملی و ... را به او میدهد ، شما چه انتظاری دارید ، در فدراسیونی که مدیر آن می گوید بابا! من علاقه ای به فوتبال ندارم و به من تکلیف شده بیایم ، شما انتظار چه تحولی را دارید؟! ... از این موضوع فراتر در فرهنگی که شیوه اسطوره سازی را بلد نیست و بازیکنی را به صرف زدن چند گل ملی الگوی تمام عیار می داند و یا فلان کشتی گیر را به خاطر باراندازهای بدون نقصش ! و گرفتن چند مدال جهانی در حد پوریای ولی مطرح میکند ، شما چه توقعی دارید ....آیا فکر نمی کنیم بخش مهمی از خطاهای امروز علی دایی و مانند او به گردن ماست ،وقتی رسانه ها،فردی را که هنوز ظرفیتهای معمولی را هم ندارد و جنبه های روحی و روانی لازم را بدست نیاورده در حد قهرمانان اسطوره ای و تاریخی این ممکلت مطرح میکنند !؟ خواسته یا ناخواسته او را به بیراهه می کشانند و در نتیجه ، آفرینش این سمبل های احساسي ! علاوه بر صدمات اجتماعی ، در خود فرد هم توقعات نابجایی ایجاد میکند که آنها را در ادامه به پرخاش گری و طلبکاری وا می دارد ....پس بیایید با هم مهربان باشیم ، علی دایی گناهی ندارد

افشین قطبی به روایت مهران مدیری :نمیدونم شاید من اشتباه میکنم ! این شبها مدیری در روایت خودش از مرد دو هزار چهره به سراغ سوژه داغ فوتبال ایرانی رفته و نویسنده این قسمتها مهدی ژوله ، به درستی آشفتگی های فوتبال ما را به زبان طنز کشیده است، ورود افراد بدون صلاحیت فنی و فکری و صرفا پولدار به عرصه سرمایه گذاری در فوتبال ، داد وستد بی حساب و کتاب پول بی زبان در چرخه اقتصادی فوتبال ، انتخاب مربیان خارجی و پرستش آنها در حد یک اسطوره ، جریان های ناسالم مانند صحنه مربوط به حق حساب روزنامه نگاران و یا نقش تعیین کننده بوقچی ها( به عنوان یک ابزار ) در ماندن و رفتن مربیان ...... حالا چرا تشابه این قسمتها با روایت قطبی ، پیدا کردن شکیبا از طریق اینترنت ! ، ورود بیژن از آلمان ، شیفتگی بی حد رسانه ها و مردم و تیمها به برچسب خارجی بودن مربی ، مردی که با مربیان بزرگ دنیا کار کرده. در چندین جام جهانی حضور داشته. بزرگان فوتبال دنیا از او مشاوره میگیرند ،ساختن القاب و عناوین و شکل گیری اسطوره یک شبه در نزد مردم با کمک رسانه ها و به ویژه تاکید بوقچی محترم مبنی بر امپراطور خدا بیامرز و رسیدن به لقب بیژن مورینیو !

حاجی مایلی به نیمکت تیم ملی نزدیکتر شد : از بین گزینه های فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم ملی ، محمد مایلی کهن سرمربی سابق تیم ملی در انتخابی جام جهانی ۹۸ فرانسه و همینطور تیم امید ایران ، به احتمال زیاد بعد از یازده سال مجددا سرمربی تیم ملی می شود ، تیم ملی فوتبال ایران برای صعود از این گروه حداقل هفت امتیاز می خواهد یعنی دو برد مقابل کره شمالی و امارات و یک تساوی در بازی آخر در شهر سئول مقابل کره جنوبی ،پس از نشست هاي مختلف در فدراسيون فوتبال با حضور مسوولان و كارشناسان اين رشته، سرانجام محمد مايلي‌كهن مربي اسبق تيم ملي فوتبال به عنوان سرمربي جديد تيم ملي انتخاب شد

مایلی کهن مربی شد تا ورزشگاه به تحریک افرادی که ملت بهتر از همه آنها را می شناسند یک صدا فریاد بزنند توپ تانک فشفشه مایلی کهن ......... و مربی غیرتمند ایرانی هم آن را بی جواب نگذارد وهمین جواب بهانه ای شود برای شکایت رقیبان و بیانیه شماره یک و جوسازی نود و برکناری مربی 15 روزه و بیانیه شماره 2 حاجی مایلی کهن تمام کننده ای برای آغاز حضور مجدد قطبی در ایران باشد و فرودگاه با دسته گل مسئولین منتظر حضور قطبی در فوتبال ایران باشند و ...

خانها و شاهها و ژنرالهای فوتبال ایران هم در نوع خود رکوردی برای ایران به شمار می روند فوتبالیها را معمولا با پسوند خان صدا می زنند مثل ناصرخان ، فیروز خان ، امیر خان و ... علی اقای پروین هم که از قدیم الایام سلطان بوده اند ، امیر قلعه نوعی هم که به وسیله هوارداران محترم ملقب به لقب ژنرال می باشند دیگه چی داریم ....بله ...بمب و موشک و هلی کوپتر و چند جایی جادوگر و یک کم اون قدیم ترها مثل رضا مالدینی ماجدي کلينزمان وکرماني به به تو وممد تانک و ... خدا را شکر این مجموعه یک عنوان امپراطور هم کم داشت که با ورود افشین قطبی کامل شد ...ظاهرا چیزی کم نداریم

بار دیگر تاریخ دارد تکرار می شود و تیم ملی در راه دشوار جام جهانی است، تساوی با کره جنوبی در تهران و صعود دو کره ( جنوبی وشمالی ) به صدر جدول گروه دو، کابوس احتمال حذف ایران را از جام جهانی مطرح کرده است ، کاری نداریم که مسئولیت این تیم با سرمربی است و ایشان باید پاسخگوی 70 میلیون صاحب ان باشد ، آنانکه گذشته را به خاطر نمی آورند ، محکوم به تکرار آنند. و سریالی بودن رکورد شکنی ها که با قربانی نمودن "دادکان" بعد از بازیهای جام جهانی آغاز شد و با انتخاب بی حاشیه و آزادانه رییس فدراسیون فوتبال و وبرکناری نابهنگام دائی وانتصاب مایلی کهن با هدف محمو نمودن کامل او از صحنه فوتبال که البته با بازی هنرمندانه عادل فردوسی پور در برنامه نود که هر زمان هر آنچه را که اراده نموده بر جامعه فوتبال تحمیل نموده است البته هنر کارگردانی ضرغامی را نادیده نباید گرفت هرچند که با حضور عادل فردوسی پور در سریال و بیان دیالوگهای خود، آخر سریال بر ای بینندگان ایرانی کاملا قابل پیش بینی بود .اما برای چند قسمتی شدن سریال نیاز به بازی تماشگرنماهای هتاک هم بود تا غیرت مرد غیرتمند فوتبال ایران را تحریک نماید و عطای ایفای نقش در سریال را به لقایش ببخشد .
و جالب تر اینکه عادل خان فردوسی پور با تحریک افکار عمومی در سریال و بدون هیچ اشاره ای به دیالوگهای سناریو توسط تماشگر نماها (توپ و تانگ و فشفشه) بیشتر به دیالوگ های گفته شده توسط مایلی کهن که در متن سناریو نبوده گیر داده و با تاکید فراوان بر میلیونی بودن تماشگران استقلال و هواداران آبی به نوعی به مسئولین فدراسیون تفهیم می کند عذر حاجی را بخواهید یا عذر خودتان را .......


البته فوتبال ایران سراسر رکورد است و در نوع خود یک رکورددار محسوب می شود اما رکورد تاریخی مایلی کهن چیز دیگری است. او تنها مربی تیم ملی در تاریخ فوتبال جهان است که پیش از آن که حتا برای یک بار روی نیمکت تیم ملی بنشیند از کار برکنار می شود.و البته فدراسیون فوتبال ایران نیز قطعا نامش در کنار مایلی کهن ثبت خواهد شدوبه این تربیت نام اووفدراسیون فوتبال ایران باید به کتاب رکوردهای گینس اضافه شود!


منابع :

اینترنت

رسانه های ورزشی

ایسنا

وبلاگ مازیار ناظمی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا