معرفی میراث در یزدفردا

تاریخ بنای رکن آباد
۱ - محمد مفید بافقی در جلد اول کتاب جامع مفیدی که در سال ۱۰۷۹ هجری قمری تالیف نموده آورده است " در همین سال یعنی سنه سبع و اربعین و سبعمائه (۷۴۷ ) که امیر مبارز الدین محمد دراالعباده را در تحت تصرف در آورد بعضی محلات یزد که بیرون شهر بود داخل نموده حصار گرد آمن کشید و نیز آن امیر عادل و فرزندان او دوازده ده در بلوکات میبد و روستاق و قهستان احداث نمودند .اسامی دیها این است : اول مبارز آباد دوم ترکاناباد و این قنات به امر دختران جناب مبارزی جاری گردید و نیز آن مخدرات موازی دویست و شصت جره میاه قنات رکناباد اسکند با بسیاری از باغات و اراضی مذکور بر بقعه مذکور وقف نمودند .سوم شاهابادرستاق چهارم بدر آباد پنجم مظفر آباد میبدششم خاتون آباد هفتم مظفر آباد زارچ هشتم دیلم آباد نهم احمد آباد میبد ( کتاب جامع مفیدی جلد اول بکوشش ایرج افشار تهران ۱۳۴۲ انتشارات کتابفروشی اسدی صفحات ۱۱۹ تا ۱۲۲ با تلخیص )

باید دانست رکن آباد دارای دو قنات بوده است . قنات شیرین که پر آب تر بوده و مزارع اصلی رکن آباد - معروف به صحرای ده -سیراب می نموده و در سال ۱۳۵۵ خشک شده و چاه عمیق کشاورزی جانشین آن شده است .قنات دیگر قنات شور یا احمد آباد شور بوده و دشت هایی از رکن آباد فعلی که به نام صحرای وزیر معروف است و نیز مزارعی نزدیک مهر آباد فعلی را سیراب می کرده و همه این دشت ها به احمد اباد معروف است (که نظر نویسنده کتاب جامع مفیدی همین احمد آباد است ) و در اسناد و قباله ها نیز در حال حاضر نیز به احمد آبادشور اشاره می شود .قنات احمد آباد شور حدود صد سال پیش خشک شده و آنچه از احمد باقی مانده بجز قلعه صحرای وزیر تعدادی گنبه و آب انبار در مزارع است که تخریب و تلی خاک از آنها باقی مانده است .

۲- در بین مردم روستا مطرح است که حدود ۶۰ سال پیش که تعدادی از معتمدین روستا قصد تمیز کردن و تجهیز مسجد جامع را داشتند زیلویی با حاشیه نویسی مربوط به ۵۵۰ سال قبل از آن تاریخ در گرمخانه مسجد بوده است .

در بررسی و تحقیق به عمل آمده هرچند تقریبا تمامی معمرین روستا به به آن واقعه اشاره می کنند اما از سرنوشت زیلو هیچ اطلاعی ندارند و در حال حاضر از زیلوی موصوف اطلاعی در دست نمی باشد .و تاکنون به آن زیلو دسترسی پیدا نکرده ایم .

دررابطه با رکن آباد
روستای رکن آباد مرکز دهستان شهیدیه ودر پنج کیلومتری جنوب خاور شهرستان میبد است و با مرکز استان یزد ۴۵ کیلومتر فاصله دارد .

رکن آباد دردشتی با آب و هوای گرم و خشک ـ که ساحل دریاچه معروف ساوه بوده است - و در طول جغرافیایی ۵۴ درجه و ۳ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۲ درجه و ۱۲ دقیقه و در ارتفاع ۱۱۱۵ متر از دریا واقع شده است .طبق آمار سال ۸۱ در رکن آباد ۴۰۰ خانوار ساکن هستند و جمعیت روستا بالغ بر ۱۶۰۰ نفر می باشد .و بیش از نود و پنج درصد مردم باسواد هستند .

قدمت روستا به ده قرن قبل می رسد مسجد جامع روستا جز ء آثار تاریخی است و دارای سنگ نوشته ای زیبا است که در زیر گنبد آن نصب می باشد .

گنبه - مکانی برای محفوظ ماندن کشاورزان از سرما و برف و باران

اتاقک هایی منفرد و ساخته شده از گل و خشت

در مزارع رکن آباد به منظور محفوظ ماندن کشاورزان از سرما و گرما که در حال حاضر تعداد معدودی از این بناها وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرد.

در زبان محلی به آن گنبه یا گمبه می گویند .

امیدواریم اطلاعات جامع تر را دوستان مطلع در اختیار فردائیان قرار دهند

یزدفردا



 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا