یزدفردا -اصغر باقری :در روايتي پيامبر اكرم (ص) فرمودند: اگر چنانچه در يك لحظه دفعتاً قيامت برپا شد و شما نهالي در دست داشته و خواستيد بكاريد، اگر توانستيد حتماً اين كار را انجام دهيد. پيام روايت اين است كه نهال كاري و درختكاري اهميت فراوان دارد.


اما بدیهی است که نگهداری نهال و درختی که سالیان سال برای آن هزینه ها شده از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. هر فعل یا ترک فعلی که موجب از بین رفتن فضای سبز و هدر رفتن سرمایه و امکانات شود مسئولیتی سنگین به دنبال داشته و کسانی که از چنین روندی هم اطلاع یابند برعهده آنان است که نگذارند چنین ضرری دامن گیر جامعه شود.

در سالی که تغییر الگوی مصرف به عنوان استراتژی کلی کشور تعیین شده پیام آن برای استان کویری یزد جدی تر و جدی تر می باشد. اگر بخواهیم استانی سرسبز و سر زنده از نظر فضای سبز داشته باشیم و از امکانات و سرمایه ها به نحو شایسته استفاده نموده و از هدر دادن آن جلوگیری نماییم باید تغییری جدی بر روند موجود داشته باشیم.

در مرتبه نخست این مسئولین هستند که باید به گونه ای عمل کنند تا الگویی آشکار برای مردم باشد نه اینکه مردم کوچه و بازار بخواهند نسبت به عملکرد بعضی از آنان تذکر داده و روش صحیحی را نشان دهند. بخصوص که اگر روش غلطی برای فرد یا افرادی عادت شده باشد ترک آن به طرق عادی شاید غیر ممکن باشد.

به سهم خود مدتها پیش به دنبال این بودم که با انعکاس مطالبی در خصوص فضای سبز شهر یزد نقایص موجود را مطرح نموده شاید تغییر روشی صورت گیرد. اما با چنان توجیهاتی از سوی مسئولین مربوط مواجه شدیم که نا امید کننده بود. ضرب المثلی است که: به طرف گفت وارونه  نخواب عقلت کم می شود و طرف گفت عقل چیست؟!! او هم گفت پس همینطور بخواب..

اگر فردی وارونه  بخوابد هر چه ضرر دارد برای همان فرد است ولی وارونه  عمل کردن بعضی از مسئولین که خود را بسیار هم شایسته از هر جهت می دانند دودش به چشم دیگران و نسل های آینده خواهد رفت. کسانی که یاد دارند پارک هفت تیر در سال ۱۳۶۰ را با الآن مقایسه کنند. اگر آن زمان یک باغبان داشته الآن چند تا شده؟ چرا درختهای تنومند یکی پس از دیگری خشک شدند؟ بلوار هفده شهریور ده سال پیش را با الآن مقایسه کنیم چرا هر روز از سرسبزی آن کاسته می شود؟! و بگذریم.....

سالها بود سرزنی درختان ناروند در یزد ترک شده و درختها رفته رفته شادابی و زیبایی خود را از دست داده و قسمتهایی از درختان می خشکید. از چند سال پیش این کار در سطح گسترده ای آغاز شد و نتایج خوبی هم داشت اما سرزنی هم حد و اندازه ای باید داشته باشد نه اینکه سالیان سال ترک شده و نه اینکه بخواهند زود به زود این کار را انجام دهند.

نمونه ای از شاداب ترین درختان شهر یزد را در میدان ابوالفضل (ع) و در ابتدای جاده فرودگاه شاهد بودیم. اما مدتی است به نحو ناشیانه ای آنها را لخت و عور نموده که هم زیبایی خود را از دست داده و هم آثار مخربی برای درخت در پی دارد.

اگر شهرداری یزد حساب و کتابی دارد از چند نفر کشاورز محلی بپرسد (نه از کارشناسان ....) چه نفعی وجود داشته و لازم بوده اینگونه درختها بدنما شوند؟!! امیدواریم توضیح مناسبی به شهروندان در این زمینه داده شود.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا