س.م.ا.مدرسي

یزدفردا"در پی انتشار خبر سخنان "دکتر روحانی درجلسه مشترک هیات دولت و استانداران در یزدفردا "واکنش های مختلفی از طرف مخاطبان به یزدفردا منعکس شده است .
نقدی بر سخنان کتر روحانی درجلسه مشترک هیات دولت و استانداران

به. نام خدا, دراینکه در سراغاز ماه برکت ورحمت ومغفرت استانداران کشور, این سنگرداران خط مقدم  در سراسر میهن اسلامی در اجرای کار بسیار سنگین وعده های به مردم,در مرکز خوانده شده اند.

لابد مطالب وبرنامه های مهمی را دولت در نظر داشته تا  نمایندگان اول او در استانها درجریان قرار گیرند وخدا بخواهد که همت فرا دارند وعزم بیشتر جزم کنند تا بتوان به مردم پاسخگو بود وحق رایشان را به نیکوترین وجه پاس داشت.

ولی تاملهایی باید کرد که در وسع تبادل نظر رسانه دیجیتالی یاذاور میشود.

  اینکه درسال گذشته مجموع شرایط ومراتب هدایت وراهبرد مقام معظم رهبری منجر به افرینش یک حماسه سیاسی شد ورای مردم خیلی معنا دارد تردیدی نیست.

نکته اینستکه به تفضل الهی ودرک عمومی وضعیتی پیش امد که مردم که حالت امید وانتظار در انان اوج گرفت.

ویکبار دیگر غوغای درون خسته دلان از روند نگران کننده  ای که انانرا به وادی خاموشان هل میداد, برملا شد و ارزوی بدخواهان بویژه برون مرزی را به دلشان نشانید!

نکته اینستکه طبق قواعد اجتماعی دوره امید وانتظار مرحله اول پس از مدتی بسر میاید  وذهنیت مردم در واقعیت  دوره ارزیابی وتست اولیه قرار میگیرد.

اگر دراین مرحله شکل غالب پاسخ ودریافت عمومی مردم مثبت, باشد بر رونق فضای همدلی میافزاید وباز امیدها تازه تر ونقش همافزایی را ایفا میکند.

ولی اگر بدلایل متعدد, بحق یا ناحق برایند برداشتها این شود که نه فقط بازحرف بود ونشانه های روشن وامید بخشی از اجرای وعده ها وخواستها در متن ملموس جامعه هویدا نگردد  مردم به لاک کناره گیری و نا امیدی فرو میروند وفرایند مشارکت همگانی انگونه که باید جریان نمی یابد.

مواردی را برای نمونه ذکر میکند.

١-مردم از جریان سفرهای استانی هم از نظر شکلی که با کرامت  انساتی هم اموزشهای مقتدای ما امام علی چندان سازگاری نداشت, هم از نظر محتوایی نشان از بی برنامگی و بیشتر نوعی انتظار افرینی ودلخوشکنکهای مسکنی بود, سؤال داشتند  .

بنظر نمیرسد در دوره جدید دولت توانسته باشد تفاوت انرا به مردم بباوراند.

اقای رییس جمهور, استانداران را به پیگیری اولویت دار طرحهای مصوب استانی تذکار داده اند.

تکلیف طرحهای مصوب سفر های استانی سبابق که میگویند  بالغ بر ۴٨٠هزار میلیون  به قیمت ثابت سال ٩٢پول میخواهد و مشاور رییس جمهور محبوب گفته بود برای اتمام طرحهای نیمه تمام دولت محترم نهم ودهم ٢٢سال زمان نیاز است چه میشود؟

در همین یزد نقل قولی شد که حدود ٣٢٠ میلیارد تومان منابع مالی میخواهد تا طرحها پایان پذیرد.

تازه استان یزد نسبت به جمعیت واستعداد  وقابلیتهای ان طبق یک ک محاسبه اجمالی که چند سال پیش کرده بودم بسیار پایین وناعادلانه بود. در مورد یک طرح که بنا به مسؤلیت شغلی از ان خبر دارم مجموعه استان یک قدم بر اجرای بر نداشتند وهرگز هماهنگی چند دستگاه اداری بر انجام ان حاصل نشد و هرکدام انرا بنوعی در تور بوراکراسی خود پشت سر اندختند.

حالا ایا فضای کسب وکار بهتر شده یا پولی در اختیار استاندار هست که بتواند کاری بنماید؟

امیدواریم طرحهای استانی قانونمند وبرنامه ای داشته باشیم واستاندار دلسوز نظارت پیگیر بر انجام ان در موعد مقرر داشته باشد وخشنودی مردم را ببار اورد.

٢-اینجانب از امارها ی جزیره ای وموردی در مورد شرایط بهتر چند بازلر خوف دارم وانرا وبیان انرا به عنوان نشانه های شروع خروج از رکود تورمی محل تامل میداند!

نمیدانم در جلسه ریاست جمهوری چون مجالس اخوندی ما متکلم وحده ویکطرفه بوده یا انکه شاید استانداری گفته باشد که حساب پتروشیمی, فولادونفت وگاز که جداست.

خودروسازی هم که در مملکت ما غیر رقابتی و بهر حیله پول از مردم گیری است.

میماند بازار لوازم خانگی که فرموده اند حرکت داشته وتا حدی میتوان روی ان حساب کرد.

مسؤلان نباید تحت تاثیر خواست شدید خیر خواهانه رییس جمهور قرار گرفته اماری بدهند که واقع امر را درست نشان ندهد.

٣-اخیرا مرتب تکرار میشود که تورم از ۴٠ درصد به ٢٠ درصد کاهش یافته ایا کارمندان وکار گران هم که برای خرید مایحتاج روزانه به بازار میروند این را احساس میکنند.

مملکتی که در دو سال اخیر سرجمع رشد منفی تا ۶ و٣درصد بطور متوالی داشته  واین فرایند اقتصادی به شدت توسط یک جریان قوی فرهنگی پیوسته در حرف وبیان پشتیبانی شده به این سادگی, وفقط حرف نمیتواند از پیله تورم دو رقمی وبیکاری مزمن دورقمی, انهم با نسبت بالاتر برای تحصیلکرده ها بدر اید.

۴-موردی دیگر که در رابطه با تولید بسیار مهم است مساله سرمایه در گردش ونقدینگی واحدهای تولیدی است که از نیمه سال ٨٩همچون اختاپوسی گلوی بسیاری از انانرا میفشارد.

یکی از مسؤولان صنعت گفته که بیش از ١۵٠ هزار میلیارد تومان نیاز است. که به هیچوجه در تاب وضع جاری بانکها و اقتصاد کشور نیست, خوب چه باید کرد؟

رسانه های مستقل و اندیشمندان در حوزه های مختلف  تبین وروشنگری نموده  , نقد منصفانه نموده راهکارهای خود را ارایه دهند.

مقامات دولتی بر حجم حرف که زیاد است وتا حدودی بنا بلایلی ذاتی بخشی از ساختار کاری ماست بکاهند.

از وعده و میکنیم میکنیم اگر درد صرف ماندن در پشت میز ندارند, خالصانه با توکل خداوندی بپر هیزند و بیشتر گزارش غیر قابل خدشه کردیم, کردیم بدهند!

توجه کنند که احترام که مورد تاکید رییس جمهور است ورعایت در هر حال بسیار مدبرانه و عاقلانه میباشد،خوشبختانه در موارد محدودی که  فهمیده ایم در یزد بالاست وامیدوارم گسترده باشد با مقوله تعارف فرق دارد وگرنه تعارف انهم از نوع یزدی ان کار را بسامان نمیسازد.

بعضی اقتصاددانان از قدبم گفته اند که در ذات اقتصاد ایران شاخص تجاری و واسطه گری ومالی غلبه دارد, وتولید واقعی را میازارد وضرورت دارد که نظام واسطگی مالی که با رشد بیش از حد در این سالها با اینهمه مؤسسه اعتباری و پولی پا گرفت هر چه زودتر مبانی اصلاح تدوین عملی گردد.

والا چگونه میتوان بطور واقعی با تسهیلاتی که حدودا تا سی درصد تمام می شود تولید ضربه خورده در سکوی نظام تسعیر ارز را بحال اورد.

خدای از سر تقصیرات اینجانب وبد فهمی من بگذرد که بجای قران خواندن  نوشته شما انگیزه ای شد که این نوشتار را داشته باشم ولی میخواهم بگویم با اطلاع کمی که این سالها در کار به دست اوردم همیشه با خود میگویم که خدا نکند ما مصداق مضمون این حدیث شویم که روزگاری میشود که رباکه جنگ با خدا واشد من ازنا تعریف شده, مانند مور سیاهی که در شب تاری بر سنگ سیاهی بگذرد ودیده نمیشود, باشد.

تا بعد


> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا