گردآوری مطالب: حمید دهقان بنادکی- مدرس دانشگاه"جمهوری خلق چین، پرجمعیت‌ترین کشور دنیا با بیش از ۱.۳ میلیارد نفر سکنه است. این کشور که در شرق آسیا واقع شده توسط حزب کمونیست چین در قالب نظام تک‌حزبی اداره می‌شود. جمهوری خلق چین با حدود نه و شش دهم (9.6) میلیون کیلومتر مربع سومین یا چهارمین کشور وسیع دنیا و دومین کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت خاکی (بدون احتساب آب‌های داخلی) است.

پکن؛ نبض تپنده کشور چین، پایتخت پرجمعیت ترین کشور دنیا و دومین شهر بزرگ چین پس از شانگهای محسوب می شود. کلانشهری با حدود 24 میلیون نفر جمعیت که اخیراً به عنوان خواهر خوانده تهران نامیده می شود. براساس تحقیقاتی که شرکت آی.بی.ام، بین ۲۰ کشور و در شهرهای مهم این کشورها انجام داده ، فهرستی از پرترافیک ترین شهرها را منتشر کرده است که در سه سال گذشته بالاترین مشکلات را در خصوص مشکلات ترافیک داشته اند و پکن رتبه اول را در این تحقیقات به خود اختصاص داده است. همچنین در سال های اخیر چین در زمینه ی تولید گازهای گلخانه ای و همچنین مصرف انرژی از ایالات متحده سبقت گرفته است.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_58951.jpeg 

 

این مشکلات باعث شد تا مدیران شهری پکن، حتی با انجام اقداماتی نظیر محدود ساختن شماره گذاری خودروها در این شهر به حدود 250 هزار خودرو در سال، سرمایه گذاری بالغ بر 12میلیارد دلاری برای ایجاد خطوط جدید مترو و افزایش طول خطوط مترو به حدود يك هزار كيلومتر، احداث 6 رینگ بزرگراهی در اطراف شهر و ارائه تسهیلات رایگان به دوچرخه سواران نتوانند بر مشکلات آمد و شد در شهر پکن غلبه کنند. همچنین پیش بینی شده است جمعیت چین تا سال 2030 حدود دو برابر خواهد شد. لذا تمام این مسئله باعث شد تا دانشمندان چینی دست به ابتکار جدیدی زده و طرح اتوبوس هایی را بدهند که ترافیک از زیر آنها عبور میکند.

براساس گزارشی که پاپ ساینس ( Science Pop) منتشر کرده، چینی ها برای حل مسئله ترافیک، آلودگی و حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ طرح یک اتوبوس سه بعدی تندرو را ارائه کرده اند. این اتوبوس سه بعدی جایگزینی برای BRT و مترو در آینده است. اجرای آزمایشی این طرح  برای 9 کیلومتر از مسیر در اوایل 2012، در پکن انجام گرفته است و در صورت اینکه بتواند انتظارات را برآورده سازد، در آینده برای 186 کیلومتر از پکن راه اندازی خواهد شد.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_58953.jpeg
http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_58952.jpeg
http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_58954.jpeg
http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_58955.jpeg

 

 مزایای اتوبوس های سه بعدی:

  • باعث کاهش آلودگی هوا، صرفه جویی در هزینه و فضای اشغال شده معابر خواهد شد.
  • دارا بودن ظرفیت بالا و همچنین قابلیت تغییر ظرفیت آن با کم و زیاد کردن تعداد واگن ها
  • نیازی به پارکینگ و یا توقف گاه های بزرگ که تقاضای اتوبوس های طبیعی است نخواهد داشت.
  • این اتوبوس می تواند جایگزین 40 دستگاه اتوبوس معمولی شود که باعث صرفه جویی 860 تن سوخت در سال که مصرف 40 دستگاه اتوبوس در سال است خواهد شد. همچنین سبب کاهش 2640 تن انتشار کربن می شود.
  • راه اندازی این سیستم با تغییر اندکی در سطح جاده ها و ساختن سکوهای ایستگاه ها امکان پذیر است. برای تغییر وضع جاده ها نیز دو راه وجود دارد، ریل گذاری در هر دو سمت خط ماشین و دیگری کشیدن خطوط سفید در هر دو طرف و استفاده از تکنولوژی auto-pilet در اتوبوس که بطور خودکار بدنبال خطوط و ردیفهای ثابت حرکت می کند.

خصوصیات اتوبوس های سه بعدی:

اتوبوس سه بعدی تندرو که به آن straddling (به معنی میان دو پا قرار گرفتن) نیز گفته می شود؛ مسافران را بر فراز سطح خیابان ها جا به جا می کند. در حالی که دو خط مسیر حرکت خودرو  در زیر آن ها، امکان جریان ترافیک را می دهد بنابراین چه وقتی که اتوبوس در حال حرکت باشد و چه زمانی که در ایستگاه توقف کرده باشد، دو خط خودرو از زیر آن می توانند عبور نمایند. این اتوبوس عرض به طول 6 متر و ارتفاعی به طول 4/5 – 4 متر دارد و می تواند از زیر پل ها عبور کند.

 سرعت متوسط آن نیز 80 – 60 کیلومتر در ساعت است و می تواند بدون آلودگی و ترافیک، تا 1200 مسافر را بر فراز سطح خیابان ها جا به جا کند. نکته ی قابل توجه دیگر اینکه واگن های این اتوبوس که می تواند 1200 نفر مسافر را جا به جا کند قابل تغییر هستند و در زمان های اوج برای ایجاد ظرفیت مسافربری بیشتر می توان تعداد واگن ها را اضافه کرد یا در خارج از زمان اوج که تعداد مسافران زیاد نیست می توان یک یا 2 واگن را برداشت.

سیستم های هشدار دهنده:

خودروهایی که ارتفاع آن ها کمتر از 2 متر است می توانند از زیر محفظه حمل مسافرین عبور کنند. همچنین در داخل اتوبوس سیستمی مشابه سیستم های قبل وجود دارد که به راننده هشدار می دهد که هنوز در زیر اتوبوس ماشین وجود دارد. با این که اغلب مسیر اتوبوس مستقیم خواهد بود، اما در صورت نیاز به گردش، هشدار دهنده ها خودروهای زیر اتوبوس را آگاه خواهند کرد که چرخشی در مسیر خواهد بود. همچنین اسکنرهای رادار اتوبوس که در دیواره های اتوبوس جاسازی شده اند در صورت نزدیک شدن بیش از حد خودروها به چرخ های اتوبوس به آن ها هشدار خواهد داد. امواج اولتراسونیک که در انتهای اتوبوس قرار داده شده، به کامیون ها و خودروهایی که ارتفاعی بیش از حد مجاز برای ورود به زیر اتوبوس را دارند علامت می دهد که وارد تونل نشوند و مسیر خود را تغییر دهند. در داخل اتوبوس نیز از پیشرفته ترین سیستم فرار استفاده شده است. در مواقع آتش سوزی یا دیگر موارد ضروری درب فرار به صورت اتوماتیکی باز خواهد شد که سریعترین راه برای فرار است.

هزینه ساخت:

نه تنها اتوبوس سه بعدی یک راه حمل و نقل سبزتر است بلکه هزینه آن بسیار ارزان خواهد بود تا ساخته و اجرا شود. هزینه ساخت هر کیلومتر از این سیستم 50 میلیون یوان (7/4میلیون دلار) خواهد بود که درواقع یک دهم هزینه ساخت یک مترو به همان طول است. علاوه بر کم هزینه بودن زمان کمی بر ساختن آن لازم است. زمان ساخت آن یک سوم  زمان ساخت یک مترو است برای ساخت 40 کیلومتر از مسیر این سیستم فقط یک سال زمان لازم است در حالی که برای ساخت 40 کیلومتر مترو در بهترین شرایط 3 سال زمان لازم است.

انرژی مصرفی:

سوخت این اتوبوس ها به وسیله ی ترکیبی از برق شهری و انرژی خورشیدی تأمین می شود. سلول های خورشیدی نصب شده روی سقف آن ها بخشی از انرژی مورد نیاز آن ها را تأمین می نماید. این اتوبوس ها مسیر کاملاً مشخصی خواهند داشت و با شبکه ی برق شهری مرتبط خواهند بود. در همه امتداد مسیر ایستگاه های شارژ وجود دارد و در هر کدام از آن ها یک پست شارژ در تماس با اتوبوس وجود دارد. سقف اتوبوس خود یک هادی الکتریکی است. دو ریل در بالا برای ارسال سریع شارژ در ایستگاه و شارژ درامتداد خط اتوبوس ساخته شده است. این اختراع جدید در جاهای دیگر هنوز در دسترس نیست، مجموعه فوق العاده در اتوبوس یک خازن بزرگ است، دستگاهی که می تواند شارژ بشود و خالی شود و به صورت سریع برق را ذخیره کند. انرژی که در طول توقف ذخیره می کند، تقویت می کند اتوبوس را تا ایستگاه شارژ بعدی که دور دیگری از شارژ را می گیرد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا