خانه های تاریخی یکی از مهم ترین نمادهای هویت فرهنگی و اجتماعی.............

خانه های تاریخی یکی از مهم ترین نمادهای هویت فرهنگی و اجتماعی هر قوم و ملتی هستند، که متاثر از اقلیم ، نحوه زندگی ، معیشت ، طرز تفکر، آداب و رسوم و ... مردم آن جامعه است . خانه های تاریخی مناطق کویری ایران غالبا درونگرا هستند و از اینرو بدنه های بیرونی ساختمان اغلب ساده و بی پیرایه و بخش عمده تزئینات مربوط به فضای اندرونی ساختمان است.

خانه حیدری مدوئیه ، از جمله این بناهای ارزشمند است که دارای یک حیاط مرکزی است و مجموعه مسکونی در اطراف آن شکل گرفته است. این بنا که دربخش مرکزی شهرستان ابرکوه و در روستای مدوئیه واقع شده ، متعلق به اواخر دوره قاجاریه است و در سال 1385 به شماره 18663در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

با توجه به آسیبهایی که در گذر زمان بر پیکره این بنا وارد شده است ، نیاز به مرمت این بنا امری اجتناب ناپذیر می باشد ، که در این راستا اداره میراث فرهنگی ابرکوه مرمت این بنا را در دستور کار قرار داده و به صورت مشارکتی با اعتبار 200 میلیون ریال شروع کرده است.

اقدامات مرمتی بنا شامل: حمل نخاله های موجود در بنا به بیرون ، بازسازی طاق های تخریب شده ، اندود بدنه ها ، برچیدن لایه های مختلف کاهگل فرسوده پشت بام و عایق کاری مجدد آن با استفاده از کاهگل و همچنین آجر فرش بنا می شود که پیش بینی میشود در مدت 3 ماه به اتمام برسد.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا