همایش تغذیه و روزه داری با حضور جمعی از کارشناسان بهداشت و داوطلبان سلامت مراکز در سالن اجتماعات کتابخانه حائری شهرستان اردکان برگزار شد

در این برنامه که با همکاری مشترک مرکز بهداشت و دانشکده طب سنتی منعقد گردید، ابتدا اعلایی سرپرست مرکز بهداشت در خصوص نقش گیاهان دارویی و طب سنتی در درمان بیماری ها و اصلاح شیوه زندگی، نوع تغذیه، داشتن تحرک بدنی و ورزش جهت رهایی از دیابت، فشار خون و سرطان صحبت کرد.

وی ضمن اشاره به مشکلات جامعه، افزایش بیماری های غیرواگیر، اعتیاد، بالا رفتن آمار طلاق و مشکلات روانی ـ اجتماعی تحمیل شده بر خانواده و فرزندان آنها، آموزش و اطلاع رسانی به جامعه را مهم دانسته و به اهمیت نقش و جایگاه داوطلبان سلامت در انتقال اطلاعات و آموزش ها به جامعه، ارتقاء فرهنگ و سواد سلامت مردم با افزایش آگاهی، تغییر نگرش و یا حتی تغییر رفتارآنها تأکید نموده و خواستار پیگیری برنامه های آموزشی، گزارش دهی بیماری ها و وقایع حیاتی از سوی رابطین بهداشت به مراکز شد.

در ادامه دکتر امتیازی سرپرست دانشکده طب سنتی اردکان پیرامون درمان بیماری ها از طریق طب سنتی به صورت علمی و با در نظر گرفتن شرایط فرد، بیماری های زمینه ای در وی و ایجاد عوارض احتمالی صحبت و خاطر نشان کرد با وجود عطاری ها و مراکز سنتی در سطح شهر، تجویز هر گونه داروی ترکیبی، حجامت، ماساژ درمانی مطابق استانداردها و شرایط خاص تنها با مراجعه به مراکز معتبر و پزشکان متخصص طب سنتی و دوره دیده امکان پذیر است.

 وی در ادامه مباحث خود راجع به نحوه تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان و خوردن غذاهای ساده و سبک مطالبی بیان کرد. در پایان دکتر عسکرفراشاه متخصص طب سنتی در زمینه اهمیت درمان با تغذیه و ادویه سخن گفته و با قرائت آیات و احادیث معتبر از بزرگان دین ریشه بیشتر بیماری ها را نوع تغذیه و سبک زندگی افراد و درمان آن را پرهیز و توجه به نوع و مقدار غذای مصرفی دانست.

عسکر فراشاه با اشاره به اینکه روزه داری در ماه مبارک رمضان باعث تغییر مزاج در افراد می شود، توجه به نکاتی در زمینه تغذیه مناسب در این ماه را ضروری دانست. وی افزود به علت سردی روزه و پایین آمدن متابولیسم بدن باید از غذاهای دارای طبع سرد و خشک نظیر برنج، ماست و سالاد کمتر استفاده و یا با اضافه کردن موادی مثل زیره، گل سرخ و .... گرم و معتدل شوند.

به گفته دکتر عسکرفراشاه بهترین گزینه برای گشودن روزه آب جوشیده ولرم و یا خرماست. وی افزود در هنگام افطار حتی المقدور از خوردن غذهای پرحجم و سنگین نظیر ماکارونی، سالاد اولویه و آش رشته پرهیز شود. در پایان جلسه هم به سؤالات حاضرین در زمینه تغذیه پاسخ داده شد

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا