نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حضور مسئولین استان در اردکان، که در محل دفتر ارتباطات مردمی وی در اردکان و با هدف بررسی وضعیت اشتغال ، بیکاری و مباحث ریست محیطی صنایع شهرستان برگزار شد، به روند توسعه شهرستان در سالهای اخیر اشاره نمود و در خصوص بحث اشتغال در اردکان گفت: ممکن است نیروی تحصیلکرده بیکار داشته باشیم که آنها به دلیل این است که کار مطلوب و مرتبط با رشته تحصیلی خود را نمی یابند اما بحث بیکاری مطلق در اردکان بسیار پایین تر از آماری است که از سوی شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارائه شده است.

محمدرضا تابش افزود : کارایی که در اردکان در زمینه سرمایه گذاری صنعتی صورت گرفته قابل ستایش است و باید قدردان سرمایه گذاران و کار آفرینانی که در اردکان حضور دارند باشیم و این امر بخشی به فراهم بودن زیر ساختهای لازم برای سرمایه گذاری در اردکان در مقایسه با دیگر شهرستانها باز می گردد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی سپس با طرح این سوال که چرا چنین سرمایه گذاری در دیگر نقاط استان صورت نگرفته ادامه داد: این امر به دلیل شرایط فرهنگی – اجتماعی موجود در اردکان و پذیرش و تعامل بالای مسئولین شهرستان با کار آفرینان و بستر سازی و ایجاد زیرساختهای لازم در این شهرستان برای توسعه است.

محمد رضا تابش سپس با اشاره به تعهدات متقابل صنعتگران و سرمایه گذاران شهرستان در قبال مردم گفت: از آن طرف لازم است تا سرمایه گذاران و صنعتگران در شهرستان نیز تعهداتی را نسبت به مردم انجام دهند و در زمینه ایفاد تعهدات اجتماعی ممتاز تر عمل کنند.

وی در ادامه با اشاره به افزایش آمار سرقت و ناهنجاریهای اجتماعی در اردکان در سالهای اخیر خاطر نشان ساخت:وقتی کارگر غیر بومی وارد شهرستان می شود، باید شرایط زندگی برای او فراهم گردد و بحث اسکان و کنترل آنها ساماندهی شود و چون چنین اموری به درستی صورت نگرفته، اکنون در قبال این مباحث، نقدها در سطح جامعه افزایش یافته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: از سالهای قبل این مسائل را مطرح کرد و هشدارهای لازم را داده ام ولی متأسفانه توجه ای نشد و این توقع به جایی است که باید شرایط به نحوی فراهم شود که کارگران غیر بومی ساماندهی شوند.

تابش با اشاره به لزوم مشارکت صنایع در کارهای عام المنفعه شهرستان تأکید کردو گلایه نمود که  قرار بود 14 واحد خوابگاهی با سرمایه گذاری صنایع در سالهای اخیر در اردکان ساخته شود مجتمع فرهنگی ؛ورزشی،درمانی و صنایع احداث گردد و در امور علمی و فرهنگی مشارکت گسترده تری داشته باشد که تا کنون تنها 2 واحد خوابگاهی  آن ساخته شده و بقیه تعهدات انجام نپذیرفته این اصلاً قابل قبول نیست.

وی تصریع کرد: ترکیب نیروهای شاغل به کار در صنایع شهرستان نیز از نظر من اصلاً توجیه پذیر نیست و به صراحت می گویم که تعهداتی که از سوی صنایع  شهرستان تاکنون انجام شده، یک هزارم آنچه باید انجام می شدو انتظار بود، نیست.

نماینده مردم اردکان در ادامه با اشاره به نرخ آمار بیکاری بالای بانوان در اردکان ، بخشی از این امر را ناشی از نوع نگاه به مقوله بیکاری نزد بانوان شهرستان دانست و بخشی را نیز در ارتباط با تعطیلی واحدهایی چون پوشش گستر که بخش قابل توجه ای از اشتغال بانوان در اردکان را پوشش می داد ذکر کرد.

محمد رضا تابش با اشاره به تصمیم ساخت یک مجتمع فرهنگی – ورزشی توسط صنایع شهرستان افزود، نظر من این است که مجتمع باید در مرکز شهرستان ساخته شده و  این سرمایه گذاری باید هم در خدمت کارگران این صنایع و خانواده های آنها و هم در خدمت مردم اردکان قرار گیرد. تا نمود فرهنگی و هم اجتماعی  داشته باشد.

وی سپس با اشاره به نظر موافق و تأکید معاون برنامه ریزی استاندار یزد در این خصوص و اعلام آمادگی شهرداری اردکان جهت واگذاری زمین به مجتمع گندله سازی برای ساخت این مرکز فرهنگی – ورزشی از مسئولین شهرستان و استان خواست تا با برگزاری جلسات مشترک با مدیران مجتمع گندله سازی اردکان، نسبت به فراهم کردن زمینه ساخت مجتمع در شهر اردکان اقدام و نتیجه را جهت استحضار مردم اعلام کنند.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی سپس با اشاره به ترکیب هیأت مدیره واحد های معدنی و صنعتی اردکان، ضمن انتقاد از این موضوع گفت: با توجه به پتانسیل بالای نیروی متخصص و کار آمد انسانی استان وشهرستان نقش آن در کشور گفت چرا نباید در ترکیب هیأت مدیره این مجتمع ها مدیرانی از شهرستان و استان هم حضور داشته باشند؟

تابش در ادامه خود را نماینده همه مردم ایران و تمامی مردم استان دانست و گفت با تمام  وجود سعی کرده و می کنم نقش ملی و استانی خویش را ایفا نمایم اما این نباید در دیگران ایجاد توقع کند که از پیگیری امور اردکان بازمانم چرا که من منتخب مردم پر افتخار اردکانم هستم و به این خدتمتگزاری افتخار می کنم.

وی خطاب به مدیران صنایع حاضر در جلسه گفت : باید به صورت شفاف گزارش دهید که در سطوح مدیریت بالای مجموعه های تحت مدیریت خود در شهرستان چه تخصص هایی نیاز دارید تا نیروهای متخصص بومی شهرستان بتوانند در رده های مدیریتی صنایع حضور داشته باشند و نه اینکه مهندس اردکانی در صنایع ، کارگری کند!!!

وی سپس به مدیران صنعتی شهرستان توصیه کرد تا ارتباط خود را با توده مردم و جامعه افزایش دهنده وضمن تأکید بر اینکه باید در مسائل اجتماعی جامعه را بیمه کرد گفت: همواره احساس اجتماعی با واقعیت های علمی متفاوت است و باید صنایع شهرستان بتواند احساس اجتماعی جامعه را درک و در جهت تعامل و ارتباط با آن اقدام کنند و عملکردها به نحوی باشد که رضایت مندی مردم را از همه لحاظ فراهم گردد.

عضو شورای عالی محیط زیست کشور سپس با اشاره به مشکلات زیست محیطی صنایع خاطر نشان کرد : این سوال باید طرح شود که چرا صنایع شهرستان به سیستم پایش آنلاین و لحظه ای سنجش آلاینده ها مجهز نیستند تا در این خصوص کنترل لازم هم از مرکز و هم از استان و شهرستان صورت گیرد.

وی تصریح کرد: صنایع شهرستان باید به سیستمهای استاندارد  روز دنیا در بحث حفاظت از محیط زیست مجهز شوند همانگونه که این تعهدات از طرف شرکت سازنده ماشین آلات از ابتدای امر مشخص شده اما متاسفانه برخی کارفرمایان به تعهدات عمل نمی کنند و بعضی مسئولان دولتی نیز اغماض می کنند در عین حال که باید بپذیریم صنعتی شدن تبعاتی نیز دارد و سعی شود تا تبعات سوء کاهش یابد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی سپس ضمن تشکر از همکاری مسئولین دولت قبل به ویژه استاندار سابق و همکاری ، همراهی و هم دلی مسئولین فعلی در دولت و استان علی الخصوص همراهی معاون برنامه ریزی استاندار یزد اشاره کرد  و خواستار تداوم این همکاری در جهت پیشرفت اردکان و استان یزد شد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی سپس با اشاره به برخی  نگرانی ها در خصوص وضعیت آلایندگی کارخانه تولید شیشه اردکان تأکید نمود: مباحثی نظر حمل و نقل مواد اولیه برای کارخانه ، بحث انتقال سنگ شکن به خارج از محدوده شهرو دور از محیط زیست مردم و سر پوشیده بودن انبار دپوی مواد اولیه و همچنین رعایت کلیه مباحث زیست محیطی در این کارخانه مد نظر است که باید با جدیت از سوی مسئولین امر دنبال شده و نگرانی مردم در این خصوص رفع گردد.

تابش همچنین خواستار رفع آلایندگی برخی واحدهای فولادی و جلوگیری از پراکنده شدن ذرات کنستانتره فولاد در مقابل وزش باد شد.

وی تأکید کرد : بدون ملاحظه می گویم که اردکان تباید بدل به قتلگاه مردم در زمینه مباحث زیست محیطی شود و بنده با همه توان در مسیر رفع نگرانی مردم تلاش خواهم کرد و اولویت من حفظ سلامت و محیط زیست مورد استفاده مردم و شهروندان است.

محمدرضا تابش خواستار تجدید نظر در مجوزهای صادره فله ای در اواخر دولت قبل برای ایجاد صنایع فولادی که عمدتا با استفاده از آن قراضه فعالیت خواهند کرد و آلودگی زیادی ذر شهرستان ایجاد خواهد نمود.

نماینده مردم اردکان در پایان به برخی مجوز های صادر شده برای بعضی افراد جهت احداث واحدهای  صنعتی اشاره کرد تأکید نمود: صدور این مجوز ها نباید باعث ایجاد رانت برای افراد شود و دولت باید مراقبت کند تا در هر مرحله ای که مجوز صادر شده و معطل مانده است ، آنرا ملغی کند تا امتیاز ویژه ای برای برخی افراد ایجاد نشود. گفتنی است در این نشست مدیران کل اقتصادی و آمار استانداری یزد، ریاست اداره کل محیط زیست استان ، فرماندار اردکان ، رئیس و تنی چند از اعضای شورای اسلامی شهر اردکان حضور داشتند.

همچنین در پایان این نشست موارد ذیل به عنوان تصمیمات اخذ شده جلسه مشخص شد:

1-            مقرر شد با محوریت معاونت برنامه ریزی استانداری یزد و همکاری فرمانداری اردکان ، نسبت به برگزاری جلسه ای جهت بررسی عوامل موثر در نرخ نسبت جنسیتی اردکان و وضعیت اشتغال و بیکاری شهرستان اقدام شود.

2-            مقرر شد صنایع بزرگ مستقر در اردکان در اقدامی شفاف و عاجل نسبت به اعلام نیاز در خصوص استفاده از نیروهای متخصص بومی در بخشهای مختلف صنایع اقدام کرده درجهت جذب آنها به نحو شایسته عمل کنند و نتیجه را به معاونت برنامه ریزی استانداری و فرمانداری اردکان اطلاع دهند.

3-            مقرر شد با توجه به اعلام آمادگی شهرداری اردکان در خصوص واگزاری زمین مورد نیاز جهت ساخت مجتمع فرهنگی – ورزشی گندله سازی در اردکان با نظارت و پیگیری فرمانداری اردکان و  معاونت برنامه ریزی استانداری ، کار واگزاری زمین در شهر اردکان و شروع به ساخت این مجتمع از سوی گندله سازی آغاز شود.

4-            مقرر شد با توجه به لزوم رسیدگی فوری به جرائم زیست محیطی صنایع شهرستان پیگیری لازم در خصوص استقرار یک واحد قضایی مستقر جهت رسیدگی و صدور حکم در جرائم فوق الذکر در اردکان اقدام شود.

5-            مقرر شد تا پایان سال 93 نسبت به فراهم کردن زمینه لازم جهت استقرار سیستم پایش آنلاین و  لحظه ی آلایندگی های زیست محیطی در صنایع اردکان از سوی اداره کل محافظت از محیط زیست استان  اقدام شود.

6-سازمان حفاظت محیط زیست استان نیز جهت تسریع در پیگیری امر و مقابله با جرائم زیست محیطی بخشی از اختیارات خویش را به اداره شهرستان تفویض نماید.

7-    مقرر شد از سوی اداره کل حافظت از محیط زیست استان اقدامات لازم در خصوص ساماندهی دپوی مواد اولیه صنایع ؛گازهای خروجی، پساب و پسماند صنایع اردکان انجام گیرد.

همچنین در این دیدار ؛ محمد رضا بابایی اردکان را از شهرستانهای پیشتار در عرصه کار و صنعت و حرکت در مسیر توسعه ناحیه و افزود: معتقدم اگر شهرستانی در مسیر توسعه، پیشقراول شد نباید عدم توسعه و پیشرفت شهرستانهای دیگر استان، بهانه ای برای کمک نکردن به سرعت بیشتر توسعه در آن شهرستان شود و ظرفیتهای آن شهرستان پیشرو هرگز به این بهانه نباید متوقف گردد.

معاون برنامه ریزی استانداری یزد افزود: در حرکت اردکان در مسیر توسعه، نقش نماینده مردم این شهرستان در مجلس بی بدیل بوده و امیدوارم که در همه استان این ظرفیتها بالفعل شود و مسیر توسعه استان رو به جلو حرکت کند. وی پس با اشاره به برخی آمارهایی که نرخ بیکاری استان و شهرستانهای تابعه را نشان
 می دهد به تلاش مدیران استان، صنعتگران، کارآفرینان و سرمایه گذاران در استان و همه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و استان یزد را جزو سه استان برتر کشور در زمینه آمار دانست.

بابایی نرخ بیکاری در اردکان در سال 90 را 5/5 درصد در آقایان ذکر کرد و عنوان نمود که این آمار یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری در استان و حتی کشور است آثار نرخ بیکاری بانوان اردکانی را 9/51 در صد دانست که این افزایش را ناشی از این موضوع عنوان کرد که احتمالا بانوان اردکانی خانه دار را نیز جزو آمار بیکاری لحاظ کرده اند این مقام مسئول از مدیران اجرایی شهرستان اردکان خواست تا بیش ار پیش در فضای اجتماعی و فرهنگی شهرستان فعالیت نمایند و با اشاره به نسبت جنسیتی شهرستان در مقایسه با استان وکشور خاطر نشان ساخت نسبت جنسیتی در اردکان 122 است  و این در حالی است که این نسبت در استان 106 و در کشور 104 است و این امر نشان از تعداد بالای اشتغال به کار مردان مجرد در اردکان دارد که یکی از دلایل آن مهاجر پذیر بودن این شهرستان در سالهای آتی است.

بابایی در ادامه به اشاره به آمار ارائه شده از نرخ بیکاری در اردکان گفت : قطعاً نرخ بیکاری در اردکان پایین تر از این آمار است، اما روند آمار گیری در اردکان درست بوده و با کنار هم گذاشتن این مقوله متوجه می شویم که باید در این زمینه کار فرهنگی و اجتماعی صورت گیرد تا به عنوان مثال خانه داری ، بیکاری لحاظ نشود.

معاون برنامه ریزی استاندار یزد در ادامه با اشاره به روند توسعه شهرستان اردکان در سالهای اخیر گفت: اردکان در سالهای اخیر فراتر از همه شهرستانهای استان در حوزه اقتصادی و صنعتی فعالیت کرده و به نوعی به تمام استان خدمات داده است و شاهدیم که اکنون به برکت همین فعالیتها در سراسر استان ، بخشی از اشتغال سایر استانهای کشور نیز توسط استان یزد تأمین می شود و لی با این وجود تسهیلاتی که به استان یزد تعلق می گیرد مانند دیگر استانهاست.

در این نشست که به حضور مدیران صنایع بزرگ شهرستان اردکان همراه بود، بابایی به انتقاد از سیاست برخی از صنایع شهرستان پرداخت و گفت: چرا  باید منابع مالی و حسابهای بانکی صنایع شهرستان در تهران متمرکز باشد در حالیکه حتماً باید این منابع به بانکهای استان و شهرستان منتقل شود تا از منافع آن مردم همین منطقه بهره ببرند.

دبیر شورای برنامه ریزی استان یزد سپس افزود انتظار ما از مجموعه  های صنعتی برای شرکت در توسعه متوازن و پایدار شهرستان و استان بیشتر است و قطع به یقین تبعات صنعتی شدن ، باید با سرمایه گذاریهای لطافت بخشی که در عرصه های فرهنگی و اجتماعی توسط این صنایع صورت می گیردبه جبران شود. وی سپس به عنوان مثال به ستان اصفهان اشاره نمود و گفت: میبینیم که صنایع این استان چگونه در عرصه های ورزشی ، فرهنگی و اجتماعی حضور داشته و سرمایه گذاریهای کلان انجام داده اند و این توقع نابجایی از صنایع استان یزد نیست که از آنها خواسته شود تا در  این عرصه به مردم شهرستان و استان خدمات ارائه دهند و باید در عرصه های نشاط اجتماعی حضور پررنگ تری داشته باشند چرا که امروز خواست مردم استان و مسئولین از جمله استاندار محترم و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز همین امر است.

این مقام مسئول با اشاره به درصد نیروهای غیر بومی شاغل در صنایع استان و شهرستان خاطر نشان کرد: نگرانی آنجاست که نیروی متخصص بومی با قابلیت رشد و یادگیری بالا در شهرستان و استان وجود دارند ولی واحدهای صنعتی از نیروی غیر بومی بهره می برند و در این زمینه باید دیدگاه مسئولین و مردم استان با سرمایه گذاران و مدیران صنعتی استان به هم نزدیک شود.

محمد رضا بابایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خواست زیست محیطی و آلایندگی های صنایع مستقر در دشت یزد- اردکان افزود : مصمم هستیم تا با همکاری همه نیروها و همگرایی به وجود آمده از این پس این محور آلاینده توسعه نباید و ضمن برخورد قاطع با صنایع آلاینده ، به ارائه مشوقهای لازم برای صنایع رعایت کننده مباحث زیست محیطی بپردازیم .

معاون برنامه ریزی استاندار یزد در پایان قول مساعد داد تا با همکاری فرمانداری اردکان ،تمامی موارد مطروحه از سوی نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی طی جلسات آتی بررسی شده و گزارش اقدامات صورت گرفته در رفع مشکلات و حرکت در مسیر توسعه متوازن و پایدار شهرستان و استان ارائه گردد تا نگرانی مردم و مسئولین در این خصوص برطرف شود.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا