استاندار یزد خاطر نشان نمود: با تلاشهای به عمل آمده و راهکارهای مطرح شده، این زمینه وجود دارد که بی سوادی را در استان به حداقل ممکن برسانیم.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی " صبح دوشنبه 30 تیرماه در نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان یزد که در سالن زنده یاد حمیدیا و با حضور اعضاء شورا و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار برگزار شد، ضمن تشکر از ارائه گزارش در خصوص عملکرد و اهداف و برنامه های شورا، با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) در خصوص اهمیت سوادآموزی و پسندیده نبودن بی سوادی در نظام اسلامی، گفت: روایات متعدد و توصیه های علما و بزرگان دین، همه دلالت بر این دارد که سواد را به هر ترتیب باید آموخت چرا که سواد چراغ زندگی سالم و شاخص شناخت تمدنها و از اصول زندگی صحیح است.

سوادآموزی یک ارزش است


استاندار یزد با اشاره به حدیث نبوی "اطلبوا العلم بالصين فان طلب العلم فريضة علي کل مسلم" افزود: در اسلام سفارش به فراگیری سواد به هر قیمتی شده چرا که می بینیم در روزگاری که رفتن به کشور چین کار ساده ای نبوده ، پیامبر اسلام برای فراگیری سواد به آن سفارش فرموده و آنرا واجب دانسته اند و این ارزش و اهمیت فوق العاده سواد را می رساند که در هر جا باید به دنبالش رفت.
وی سپس با قرائت این شعر حکیم فردوسی که " ز گهواره تا گور دانش بجوی" آنرا به این معنی دانست که کسب سواد محدودیت ندارد و افزود: سواد به منزله مبادی علم است و باید با تحصیل سواد عالم شویم و این کار شایسته ایست.

باید انگیزه با سوادی در افراد ایجاد شود


رییس شورای پشتیبانی سواداموزی استان یزد تاکید کرد: کسانی هم که انگیزه سواد دار شدن برایشان موجود نیست ، چه بومی باشند و چه غیر بومی باید زمینه ای فراهم شود که این انگیزه به هر صورت در آنها ایجاد شود . همچنین آنهایی که مهمان و مهاجر هستند و در استان یزد سکونت داشته و اقامتشان مجاز است برای اینکه در کنار ما زندگی می کنند باید آنها را هم از حقوق شهروندی از جمله بحث سواد آموزی برخوردار کنیم .

با سوادی جزوی از حقوق شهروندی افراد است


میرمحمدی خاطر نشان ساخت: با بینش توحیدی و جهان شمولی انسان معتقدیم که نسبت به همه مردم مسئولیت داریم و جهان بینی اسلامی این حکم را می کند و هیچ گاه فارغ از درد و رنج هیچ ملتی نیستیم چرا که هر ملتی تحت ستم باشد ما آزرده ایم و هر ملتی پیشرفت کند باعث خوشحالی ماست و این امر نشان از این دارد که ما به جامعه بشری توجه داریم بنابراین نباید در خصوص سواد آموزی و دیگر حقوق شهروندی از هر اقدامی در ارتباط با مهمانان و اتباع خارجی مجاز دریغ شود .

برنامه های مبارزه با بی سوادی باید اجرایی و عملیاتی باشد


وی سپس با طرح این سوال که چگونه می توان بی سوادی را در یک مقطع خاص زمانی از میان برد خطاب به اعضاء شورای پشتیبانی سواد آموزی استان گفت: با توجه به شرایط مختلف و جابجایی های جمعیتی، شاید این امر که یک مقطع زمانی خاص را برای ریشه کن کردن بی سوادی اعلام کنیم امکان پذیر نباشد. بنابراین باید در این خصوص آنچه عملیاتی است و محقق می شود را مطرح کرد و احتمالی را برای موارد خاص در نظر داشت چرا که مدیریت بخشی از اتفاقات در اختیار ما نیست. به عنوان مثال ممکن است عده ای افراد فاقد سواد از استان دیگری به یزد بیایند و در این استان ساکن شوند و آنگاه به همین واسطه آمار بیسوادی استان افزایش یابد.

زمینه رساندن بی سوادی به حداقل ممکن در استان وجود دارد


استاندار یزد در ادامه اصول اساسی عملکرد آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی سواد آموزی استان را بر ریشه کنی بی سوادی در استان دانست و خاطر نشان نمود: با تلاشهای به عمل آمده و راهکار های مطرح شده، این زمینه وجود دارد که بی سوادی را در استان به حداقل ممکن برسانیم. در همین رابطه تمام انتظاراتی که در ارتباط با دستگاه های مختلف بوده نیز بدانها ابلاغ شده و همه مسئولین و دستگاه های مربوطه استان نیز ازاین انتظارات استقبال کرده اند چرا که ریشه کنی بی سوادی یک تکلیف عمومی در خدمت به جامعه است.

نباید به اتباع غیر مجاز اجازه دهیم که به حیثیت و شخصیت اتباع خارجی مجازی که در استان حضور دارند لطمه بزنند


عالی ترین مقام اجرایی استان با تفکیک جایگاه و نوع نگاه مسئولین به اتباع خارجی مجاز و غیر مجاز ساکن در استان تاکید نمود: در خصوص اتباع خارجی ساکن در استان باید همه کج رویها و ناروایی هایی که در بعضی موارد مهمانان غیر مجاز ساکن در استان مرتکب آن می شوند را رفع کنیم و به اتباع غیر مجاز اجازه ندهیم که به حیثیت و شخصیت اتباع خارجی مجازی که در استان حضور دارند لطمه بزنند .

طرح ساماندهی اتباع بیگانه در استان به زودی عملیاتی می شود


وی افزود: امیدواریم تا پایان ماه رمضان نیز مجری طرح ساماندهی اتباع بیگانه در استان تعیین شود و کار اجرایی این طرح آغاز گردد تا از آسیبهای اتباع خارجی غیر مجاز ساکن در استان در قبال جامعه جلوگیری شود.

اتباع مجاز خارجی ساکن در استان می توانند با طرح ساماندهی همکاری کنند


وی سپس تصریح کرد: امیدوارم با برگزاری کلاسهای سواد آموزی، فرهنگ اتباع خارجی مجاز ساکن استان به گونه ای ارتقاء یابد که همین افراد بدل به نقطه قوت استان شوند و امیدوارم خود این افراد با درستکاری، مراقبت ، همکاری و مشارکت در معرفی اتباع خارجی غیر مجاز به این روند مساعدت نمایند و استان بتواند مشکلات و ناملایمات مهاجرین غیر مجاز را با همکاری اتباع مجاز ساکن در استان بر طرف نماید.
استاندار یزد در پایان به برنامه ارائه شده جهت آموزش سواد آموزی برای 547 نفر از افراد بی سواد استان تا پایان سال 93 اشاره کرد و ضمن آرزوی توفیق برای دست اندرکاران این امر مهم گفت:
سوادآموزی، کاری ریشه ای و زیرساختی است و امیدوارم استان در این زمینه روز به روز موفق تر عمل نماید.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا