مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد طی گفتگویی با وب دا به تبیین اثرات بازیهای رایانه ای برای کودکان پرداخت.

دکتر  محمدهادی فرحزادی مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت و گو با خبرگار وب دا یزد با اشاره به تأثیرات مثبت و منفی استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی گفت: اعتیاد به بازی‌های ویدئویی به استفاده بیش از حد و یا اجباری از بازی‌های رایانه‌ای، و یا بازی‌های ویدئویی گویند که به شکلی در تداخل با زندگی روزمره فرد قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بازی‌های رایانه‌ای از سرگرمی‌های کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان در عصر جدید است. این بازی‌های مهیج کودکان و نوجوانان ساعت‌ها بدون تحرک مناسب مقابل صفحه نمایشگر قرار می‌گیرند و از دنیای واقعیات به عالم تخیلات منتقل می‌شوند.

فرحزادی با اشاره به انواع بازی‌های رایانه‌ای افزود:  بچه‌ها به علت‌های مختلفی به بازی‌های کامپیوتری روی می‌آورند اما در بررسی‌های بعمل آمده، بیشترین دلایل علاقه کودکان به این بازی‌ها را شامل؛  مفرح بودن و سرگرم‌کننده بودن بازی‌ها، ‌‌ رها کردن تنش‌های خود،  از بین بردن کسالت و بی‌حوصلگی،  بهبود مهارت‌های بازی  و  احساس برتری و تحت کنترل داشتن چیز‌ها یا افراد می داند.

وی توصیه کرد: قطعا طراحان بازی‌ها با توجه به این نکات، تولید بازی‌ها را ادامه می‌دهند؛ ما نیز باید با درک نیازهای بچه‌ها و آنچه ایشان دوست دارند در انتخاب نوع بازی دقت لازم را به‌کار گیریم تا هم کودکان از بازی لذت ببرند، هم تا حد ممکن از اثرات منفی این‌گونه بازی‌ها در امان باشند.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد  در ادامه به  تاثیرات مثبت بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و عنوان کرد: از طرفی این بازی ها یادگیری را آسان و توجه کودکان را جلب می‌کند، از طرف دیگر  کاربران برای اینکه نقش‌های یک بازی را یاد بگیرند به مهارت‌های گوناگونی نیاز دارند که شاخص‌ترین آن‌ها مهارت حل مسئله‌است.

وی با بیان این که  بعضا بازیهای رایانه ای باعث افزایش دقت دیداری و تفکر خلاق می‌شود افزود: با استفاده از برنامه‌های بسیار متنوعی که در بازار وجود دارند به کودکان امکان می‌دهد تا نقاشی‌ها یا داستان‌هایی را خلق کنند،کودک بدون کثیف کردن لباس‌ها و اطراف می‌تواند به راحتی نقاشی بکشد و رنگ‌ها را عوض کند.

دکتر فرحزادی خاطرنشان کرد: در این نوع بازیها مفاهیم و مبانی ریاضیات را با کمک شکل‌های مختلف و ساده به کودک آموزش می‌دهد، به عقیده پزشکان بازی‌های سودمند باعث می‌شوند که کودکان کمتر به مسکن نیاز داشته باشند.

وی عنوان کرد: بازی‌های رایانه‌ای بچه‌ها را وارد دنیایی می‌کند که کنترلش در دست آن‌هاست و به همین دلیل آن‌ها از این بازی لذت می‌برنداز سوی دیگر وسیله‌ای برای پر کردن اوقات فراغت کودکان است.

اثرات منفی بازیهای رایانه ای در شماره بعدی مصاحبه ارائه خواهد.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا