استاندار یزد خاطر نشان ساخت: پرداختن به امر ورزش توسط جوانان یکی از راه های بسیار موثر در مصونیت جوانان از آسیب ها و خطرات دنیای امروز است و ورزش فرصتی برای سرگرمی، سلامت و نشاط جوانان است که در پرتو آن می توانند از همه مسائل آسیب زننده دور باشند.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی " صبح سه شنبه 31 تیرماه در نشست ساماندهی امور جوانان استان یزد که با حضور "حسن زاده" رییس مرکز پژوهش و مطالعات وزارت ورزش و جوانان، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و مدیران دستگاه های مرتبط و اعضاء ستاد در سالن زنده یاد حمیدیا برگزار شد، ضمن خیر مقدم به میهمانانی که از وزارت ورزش و جوانان در این جلسه حضور داشتند، به درصد بالای جمعیت جوان کشور اشاره کرد و جوانان را سرشار از انرژیِ و پتانسیل های فکری و جسمی دانست و آنها را دارای شرایطی ویژه در دنیای امروز ذکر کرد که عوامل متعددی برای تاثیر گذاری بر آنها وجود دارد.
استاندار یزد خاطر نشان ساخت: همین امر، کار در ارتباط با جوانان را دشوار تر از قبل کرده و این دغدغه را ایجاد نموده که چه روشهایی را باید به کار گرفت و چه عرصه هایی را گشود و فضاهایی را ایجاد کرد تا جوانان انگیزه لازم را برای جذب در این عرصه ها و فضاها پیدا کنند و جذب موضوعات دیگر نشوند.

روشهای سنتی در برقراری ارتباط با جوانان کارساز نیست


میرمحمدی روشهای سنتی در مواجهه با جوانان و برقراری ارتباط با آنان را پاسخگوی شرایط امروز ندانست و تصریح کرد: این امر ایجاب می کند که در جذب و همراهی جوانان با توجه به تغییر روش ها و شیوه های برقراری ارتباط و تعامل در زمینه های دانشگاهی و آموزشی و فرهنگی و اعتقادی توجه لازم را داشته باشیم.
وی سپس به گسترش ارتباطات و دسترسی آسان اخبار و اطلاعات و فضای بسیار گسترده تبادل آراء و برنامه های گوناگون و جذاب در دنیای امروز اشاره کرد و با توجه به این عوامل گفت: دغدغه ما باید این باشد که چگونه در این فضا کاری کنیم که جوانان ما افرادی برومند ، معتقد، سالم، صادق ، فعال و تاثیر گذار بار آیند.

جوانان در دنیای امروز در فضایی تازه نفس می کشند


رییس ستاد ساماندهی امور جوانان استان یزد، با اشاره به حضور مسئولین مختلف از نهادهای گوناگون استان در این نشست، بر اهم وظایف و مسئولیت های خطیر هر یک از این دستگاه ها در قبال حل مشکلات جوانان تاکید کرد و گفت: شاید برای افرادی که در سنین بالای 50 سال قرار دارند نیاز به این نباشد که تلاش زیادی جهت برقراری ارتباط با آنها صورت گیرد چون این افراد با سنتهای گذشته آشنا هستند و در آن محیط پرورش یافته اند ولی جوانان امروز در فضایی تازه نفس می کشند و با جریانات مختلفی مواجه هستند .
وی دنیای ارتباطات و اطلاع رسانی امروز را به نحوی دانست که میتواند به افکار جوانان جهت دهد و این امر را از این منظر بسیار قابل توجه ذکر کرد.
استاندار یزد در ادامه با طرح این سوال که "جوانان چگونه باید با وجود کانالهای اطلاع رسانی بسیار متنوع و گوناگون امروز از آسیب ها مصون باشند و در این خصوص چه باید کرد تا در برابر این امر واکسینه شوند" افزود: دستیابی به این موفقیت، کار دشواریست و اگر همه لحظات زندگی را مصروف فکر کردن و تلاش در این خصوص نماییم باز هم کم است.


ورزش فرصتی برای سرگرمی، سلامت و نشاط جوانان


میرمحمدی سپس پرداختن به امر ورزش توسط جوانان را یکی از راه های بسیار موثر در مصونیت جوانان از آسیب ها و خطرات دنیای امروز دانست و ورزش را فرصتی برای سرگرمی، سلامت و نشاط جوانان ذکر کرد و با بیان این موضوع که ورزش در واقع فرصتی است که جوان در پرتو آن می تواند از همه مسائل آسیب زننده دور باشد افزود: باید دید که در کنار فعالیت های ورزشی چه اقدامات جانبی دیگری باید دنبال شود تا جوانی که در زمینه رشد و تقویت جسمی به امر ورزش روی آورده، بتواند از نظر دستیابی به سلامت فکر و اندیشه نیز عرصه هایی را پیش روی خود بیابد و اگر جز از این باشد جوان در فضای مناسبی قرار نمی گیرد چرا که عوامل تاثیر گذار بر او همواره وجود دارد و تاثیر خود را خواهد گذاشت.
میرمحمدی تصریح کرد: بنابراین برای تقویت روحیه جوانان، در کنار پرداختن به عرصه های ورزشی ، تلاش در عرصه های فکری و فرهنگی نیز ضروری است و نباید نسبت به این موضوعات بی توجه بود.

وزارت ورزش و جوانان به منزله دو بال فکری و جسمی برای جوان است


استاندار یزد با بیان این نکته که "هر چه بتوانیم در جوانان ارتقاء فکری ایجاد کنیم، بستر رشد و تعالی کشور را فراهم ساخته ایم "، مسیر پیشرفت فرد را از مسیر رشد فکری دانست و با اشاره به شکل گیری ساختار جدید وزارت ورزش و جوانان افزود: تربیت بدنی در کنار امور جوانان قرار گرفت تا بتواند با شکل دهی وزارت ورزش و جوانان، دو بال جسمی و فکری را در کنار هم قرار دهد و اینگونه جوان را به پرواز در آورد و از این منظر کار شایسته ای در این عرصه انجام شد.
عالی ترین مقام اجرایی استان در ادامه این نشست با اشاره به جمله ای از مقام معظم رهبری در خصوص تلاش در عرصه رفع مشکلات و پرداختن به امور جوانان، گفت: ایشان فرمودند که " کار برای جوانان کشور با این طیف وسیع کار یک دستگاه نیست و باید مجموعه دولت در این زمینه حضور داشته و احساس تکلیف کند"


امور جوانان تنها منحصر به وزارت ورزش و جوانان نیست

وی سپس خاطر نشان ساخت: بنابراین نباید امر جوانان را منحصر به وزارت ورزش و جوانان کنیم بلکه همه دستگاه های اجرایی و نهادهای مرتبط باید در این زمینه احساس تکلیف کنند و هر کدام از دستگاه ها وظایف خود در ارتباط با موضوع جوانان را بدانند تا الگویی از جوانانی با سلامت فکر و اندیشه و صداقت و پاکی و عمق اعتقاد و ایمان داشته باشیم و بدیهی است که این الگو را باید با مشارکت هم بسازیم.


در همه زمینه ها مردم باید نقش آفرین باشند


استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تغییر نگرش دولتی در امور مختلف اشاره کرد و این امر که صرفاً دولت متصدی انجام همه امور باشد را نقطه ضعف بزرگی دانست و افزود: نقش اول را در همه زمینه ها باید به مردم بدهیم و آنگاه هر گونه کمک و حمایتی از سوی دولت را باید به عمل آوریم.

 

جای جوانان در این ستاد خالی است


میرمحمدی با انتقاد از عدم حضور تشکلهای مردمی و نمایندگان جوانان استان در این نشست ، این امر را یک نقطه ضعف دانست و خواستار حضور نمایندگانی از طیف های مختلف جامعه و جوانان در جلسات آتی برای تعامل و گفتگو با مسئولین دولتی حاضر در این ستاد شد و تاکید کرد: مردم باید مسئولیتها را به عهده داشته و دولت هم باید از ایشان حمایت کند و مشارکت مردم در همه امور اساس کار باشد.


جوانانی باید حمایت شوند که قابلیت الگو شدن را داشته باشند


استاندار یزد ، بر حمایت هدفمند از جوانان تاکید کرد و با بیان این موضوع که " نمی شود از هر جوانی حمایت کرد چرا که منطق حمایت از بین می رود" خاطر نشان نمود: باید از جوانانی حمایت کنیم که میتوانند الگوی بقیه جوانان قرار گیرند و دیگر جوانان در یابند که باید در این مسیر قرار گیرند تا مورد حمایت واقع شوند و اگر بدون برنامه در این خصوص عمل کنیم، نه تنها چیزی به دست نمی آید بلکه توقعات جوانان افزایش خواهد یافت ، بنابراین حمایتها را باید هدفمند کرد و جوانانی را باید مورد حمایت قرار داد که شایستگی های مشخصی داشته و بتوانند الگو و سرمشقی برای دیگر جوانان قرار گیرند و در این عرصه پیشتاز باشند.


در انتخاب مشاورین جوان دقت شود


وی سپس با اشاره به موضوع مشاورین جوان در سازمانها و دستگاه های دولتی این سوال را مطرح نمود که" مشاورین جوان چه دستاوردی برای دستگاه ها داشته اند؟ " و افزود: موضوع مشاورین جوان در خیلی از موارد موجب تاثیر منفی در کار افراد صاحب تجربه آن سازمان شده چرا که یک نیروی باتجربه با سوابق خدمتی مشخص، هرگز نمی پذیرد که با نظر یک جوان بی تجربه به کار در آن سازمان بپردازد. بنابراین باید دقت نمود که مشاور جوان از میان جوانانی انتخاب شود که دارای ظرفیتهای بالایی بوده و سرمشقی برای بقیه باشد تا دیگر جوانان نیز از او الگو بگیرند و عملکرد او نیز باعث ضعف سازمان متبوع نگردد.
میرمحمدی در ادامه بر لزوم آموزش و تربیت جوانانی تاکید نمود که قرار است به عنوان مشاور در دستگاه های دولتی به کار مشغول شوند .


نباید توقع و انتظارات جوانان را افزایش دهیم


وی سپس خواستار جلوگیری از ایجاد توقع نابجا در جوانان شد و این امر را عاملی برای عدم پاسخگویی مناسب و افزایش انتظارات در میان نسل جوان دانست و خاطر نشان نمود: بنابراین نباید روشهایی را دنبال کنیم که تحقق آن امکان پذیر نباشد و ایجاد انتظار کند و بی اعتمادی در جامعه از این منظر توسعه یابد.


جوان باید مستقل و متکی به خود پرورش یابد


رییس ستاد ساماندهی امور جوانان استان ضمن تاکید بر این امر که "جوان را باید متکی به خود بار آورد" خاطر نشان ساخت: اینکه دائم جوانها را به حمایتهای دولتی وابسته کنیم و اتکاء به خود را از آنها بگیریم، موجبات آسیب رسانی به جوان را فراهم کرده ایم و باید مراقبت نمود تا جوان به مرور استقلال خود را بازیابد و روی پای خود بایستد.
استاندار یزد ابراز امیدواری نمود که با توجه به اسناد ارائه شده و منشور تربیتی و نقشه راه مشخص، همه دستگاه های ذیربط بتوانند در کمک به ساماندهی امور جوانان تلاش لازم را داشته و در جلب مشارکت مردم در این زمینه موفق باشند .

 

اصلی ترین مکان رشد جوان، خانواده است


میرمحمدی در پایان اصلی ترین مکان برای رشد و پرورش جوانان را کانون خانواده دانست و خانواده را جایی برای تربیت و نظارت بر عملکرد جوانان ذکر کرد و تاکید نمود: اولین نتایج سستی بنیان خانواده ، لطمه به جوانان است بنابراین باید خانواده را با تشویق و ترغیب و آگاهی بخشی، زنده تر و پوتا تر از همیشه در جهت تربیت جوانان مهیا نمود .
گفتنی است پیش از سخنان استاندار یزد، شریعتی مدیر کل ورزش و جوانان استان به عنوان دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان و حسن زاده رییس مرکز پژوهش و مطالعات وزارت ورزش و جوانان طی گزارشات جداگانه، به برخی آمار و اطلاعات در خصوص نیازها، نظرات، انتقادات، میزان مشارکت پذیری و اولویتهای فکری جوانان پرداختند.


> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا