در آستانه فرارسیدن روز جهانی قدس دیدگاه چندتن از اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد ر ا در خصوص اهمیت این روز و ضرورت حضور یکپارچه امت مسلمان در راهپیمایی این روز جویا شدیم.

 

روز وجدان های بیدار ملت های آزاده 

دکتر حسین ابویی رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه یزد حضور با شکوه ملت ایران و سایر ملل مسلمان در راهپیمایی روز قدس را لبیک به دعوت امام راحل عظیم الشأن و زنده نگه داشتن آرمان رهایی قدس شریف از چنگال ددمنشان غاصب اسرائیلی دانست و براین نکته تأکید کرد که تنها با اتحاد مسلمانان  و اقدام عملی آنان می توان جلو جنایات این رژیم جعلی را گرفت واین غده سرطانی را از صفحه روزگار محوکرد. وی حضور در راهپیمایی روز قدس را نشان از وجدان بیدار ملتهای آزاده و ظلم ستیزی آنان  و موجب رسوایی داعیه داران حقوق بشر توصیف کرد.

 

دشمن ستمگر و یاور ستمدیده باشید

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وظیفه انسانی و دینی حکم می کند که از مظلوم و ستمدیده به هر شکل ممکن حمایت کرد افزود: چنانکه در وصیت مولا علی (ع) خطاب به امام حسن و امام حسین علیهما سلام آمده است که «کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا»دشمن ستمگر و یاور ستمدیده باشید، امروز فریاد هل من ناصر مسلمانان غزه بلند است و سکوت و کوتاهی هر مسلمانی شرعا حرام است. دکتر ابویی خاطرنشان ساخت: کمترین کمک ما این است که در این روز تاریخی فریاد اعتراض خود را نسبت به نسل کشی جنایتکاران صهیونیست و حامیان غربی آنان و سکوت ذلت بار بعضی دولتهای مرتجع منطقه اعلام کنیم و از مجامع بین المللی بخواهیم هر چه سریعتر به وظیفه قانونی، انسانی و اخلاقی خود در جلوگیری از کشتار زنان و کودکان بی دفاع فلسطین و رفع محاصره غذایی و دارویی آنان اقدام کنند.

یک وظیفه اسلامی و انسانی 

دکتر محمدعابدی اردکانی دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد با اشاره به اینکه امسال روز جهانی قدس با جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل به مردم رنج کشیده و مظلوم غزه همزمان شده است، گفت: این رژیم غاصب که کینه و دشمنی دیرینه نسبت به اسلام و مسلمانان، به ویژه رزمندگان مقاوم و شجاع مقاومت دارد، با حمایت آمریکا و بعضی از دیگر کشورهای غربی و متأسفانه سکوت مرگبار بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی، مردم بی دفاع و مظلوم فلسطین، بویژه نوار غزه را از زمین و دریا و هوا مورد هجوم و کشتار بی رحمانه قرار داده است و تاکنون صدها نفر از آنها را شهید یا زخمی کرده و حتی به کودکان و پیران و بیماران و زنان رحم نکرده است.

وی در ادامه این بحث با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی وظیفه انسانی و اسلامی ما ایجاب می کند که به کمک آنها برخیزیم افزود: قبل از هر چیز این خیل عظیم مورد تهاجم و کشتار، انسان و همنوع ما هستند. بنابراین وظیفه انسانی و نوع دوستی ما اقتضا می کند که به هر طریق ممکن - با جان، مال، دست و زبان- به کمک آنها بشتابیم؛ لااقل با زبانمان با این مردم مظلوم همدردی نموده، هر چه فریاد داریم بر سر این رژیم ستمکار سردهیم. وی افزود: با توجه به همین بعد انسانی فاجعه است که در تمام دنیا، و حتی در کشور آمریکا، تمام انسان های آزاده و نوع دوست به حکم فطرت پاک انسانی شان به دفاع از مردم بی گناه و تحت فشار و شکنجه غزه برخاسته و هر روز شاهد اعتراضات، تظاهرات و بروز خشم و نفرت آنها بر ضد دولت صهیونیستی هستیم.

ملت ایران الگوی تمام ملت های دیگر  

دکتر عابدی خاطر نشان ساخت: بدیهی است که ملت ایران که همیشه به عنوان ملتی رئوف و مهربان و بهره مند از احساسات پاک و عمیق نوع دوستی و خیرخواهی شناخته شده است، در این مبارزه و مخالفت پیشرو و الگوی تمام ملت های دیگر در سراسر جهان است و قطعاً در روز قدس بار دیگر این روحیه و پاک سرشتی و احساس وظیفه انسانی خود را به همه جهانیان اثبات خواهد کرد. 
وی افزود: اما این تمام ماجرا نیست؛ مردم فلسطین و بویژه ساکنان غزه و فلسطین که اکنون در بدترین و وخیم ترین و بحرانی ترین شرایط به سر می برند، جدای اینکه انسانند، مسلمان نیز هستند. این حقیقت، وظیفه و مسؤولیت ما را دوچندان می کند. طبق آیین مکتب ما، اسلام، هر مسلمانی وظیفه دارد که به کمک مسلمانان دیگر که تحت فشار و آزار و ستم و کشتار هستند بشتابد و به دفاع از آنها برخیزد.

 

حماسه ای جدید از ملت ایران 

دکتر عابدی اظهار کرد: مردم ایران، هم به سبب احساس وظیفه انسانی و هم وظیفه شرعی و دینی خود، در جمعه پیش رو، بار دیگر در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و بویژه ملت جنگزده غزه که جان و مال و مسکن و .... خود را از دست داده اند ولی با آبرو در برابر درنده خویی و گرگ صفتی رژیم صهیونیستی مقاومت کرده اند، حماسه ای جدید خواهد آفرید که در تاریخ ایران و جهان و حافظه ها ضبط و ثبت خواهد شد. مردم آگاه و مؤمن و روزه دار این خطه تاریخی ایران، استان یزد، نیز همچون مردم سایر شهرها و بلاد و روستاهای ایران در این روز با شور و شوق بالا و حس همیشگی اسلامی و انسانی در تظاهرات شرکت خواهند کرد.

تظاهرات مردمی چهره منفور اسراییل را منفورتر خواهد کرد


عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی با بیان اینکه در دنیای امروز که متأسفانه دولت ها، و با تأسف بیشتر دولت های اسلامی، به جای نمایندگی مردم، در گرداب قدرت طلبی فرورفته اند و به زنجیر خواسته ها و مطامع نفسانی و شهوانی و امور پوچ دنیوی گرفتار شده اند و هیچ امیدی به آنها نیست افزود: مردم و نقش و حضور آنها در صحنه است که اهمیت می یابد. بی تردید مخالفت ها و تظاهرات و اعتراضات مردمی در سراسر جهان، چهره زشت و منفور اسراییل را زشت تر و منفورتر خواهد کرد و این رژیم را در وضعیتی قرار خواهد داد که کوس رسوایی اش در هر کوی و برزن در اقصی نقاط جهان خواهد پیچید.

 

خنثی سازی توطئه های دشمن و تقویت امنیت
وی در پایان گفت: یادمان باشد که اکنون در شرایط بسیار حسّاس و خاصی به سر می بریم. وضعیت در عراق شکننده و تأمّل برانگیز است؛ سوریه هنوز در بحران بسر می برد و نیروهای داعش و آنچه تاکنون این خوارج عصر مدرن با اسم اسلام کرده اند، پرده از توطئه ای بزرگ، ظریف و خطرناک برمی دارد. به همین دلیل نباید پیآمد های سیاسی این تظاهرات را نیز از یاد برد. بخشی از خنثی سازی توطئه های دشمن و تقویت امنیت و بیداری ملی مان در گرو همین حضور مردمی و شرکت فعال و گسترده در روز قدس است. 

 دلگرمی و پشتوانه ای برای مردم فلسطین

دکتر سیدمحسن میرحسینی استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه یزد با اشاره به اینکه حضور مردم در راهپیمایی روز قدس امسال به چهار دلیل باید گسترده تر و با شکوه هرچه تمامتر برگزار شود گفت: دلیل اول اینکه روزهای متوالی است که سرزمین غزه شاهد  گلوله باران بی‌وقفه نظامیان رژیم صهیونیستی بوده و مردم مظلوم غزه در هر افطار و سحری شاهد پرپر شدن عزیزان خویش هستند در حالی که در مقابل کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر نه تنها در برابر این همه جنایت سکوت اختیار کرده بلکه تمام‌قد در کنار قاتلین ملت فلسطین ایستاده‌اند. درحالی که غربی ها حملات ارتش رژیم صهیونیستی را حق این رژیم در مقام دفاع از خود دانسته و از آن حمایت می‌کنند (اظهارات اخیر باراک اوباما رییس جمهور آمریکا) و در همان حال از شلیک موشک‌های نیروهای مقاومت اسلامی که در پاسخ به بمباران‌های اشغالگران، صورت می‌گیرد انتقاد می‌نمایند که یادآور قول معروف«سنگ‌ها را بسته‌اند و سگ‌ها را» رها کرده‌اند، می باشد. لذا در این راستا حضور گسترده در مراسم روز قدس از سوی مردم مسلمان جهان نوعی دلگرمی و پشتوانه برای مردم فلسطین در مبارزه علیه اشغالگران و از سوی دیگر اعتراض به رهبران کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر خواهد بود.

تلنگری بر وجدان های خفته رهبران دولت های اسلامی و عربی

 وی دلیل دوم را بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار هیأت دولت با ایشان دانست که فرمودند: "مسایل غزه واقعاً مصیبت بار است و رژیم صهیونیستی با سوءاستفاده از غفلت دنیای اسلام، این‌ فجایع ‌را‌ مرتکب‌ می‌شود". ایشان خاطرنشان کردند: "کشتار مردم غزه به دست صهیونیست های غاصب، باید دولتها و ملتهای اسلامی را به خود بیاورد تا دست از اختلاف بردارند و با یکدیگر متحد شوند". دراین راستا حضور گسترده مردم ایران و بخصوص مردم کشورهای عربی در راهپیمایی روز قدس شاید تلنگری بر وجدان های خفته رهبران دولت های اسلامی و عربی باشد تا بجای افروختن آتش خشم و کینه میان شیعه و سنی، خشم و عصبانیت خود را برسرمشکل مزمن جهان اسلام که همانا وجود رژیم صهیونیستی در منطقه است خالی نمایند.

اعتراض به سکوت مجامع بین المللی

استادیار گروه علوم سیاسی دلیل سوم حضور گسترده تر مردم در راهپیمایی امسال را سکوت مجامع بین المللی چون اتحادیه عرب و سازمان ملل عنوان کرد که از دیدگاه حقوق بین الملل عهده دار برقراری صلح و آرامش و عدالت در میان کشورهای دنیا و کشورهای عربی هستند. اتحادیه عرب حتی از صدرو حداقل بیانیه‌ای در محکومیت کشتار مردم بی گناه غزه نیز خوداری می کند چرا که پترودلارها کارکرد اصلی اتحادیه عرب را خنثی نموده است و سکوت سازمان ملل نیز مبین این امر است که معادله قدرت نه براساس اخلاق و حفظ جان انسان‌های بیگناه بلکه براساس قانون جنگل یعنی زور بیشتر است. لذا حضور شکوهمند مردم سراسر دنیا در راهپیمایی روز قدس نشان از این خواهد بود که هنوز وجدان های پاک و بیداری وجود دارند که درغم همنوعان خود شریک هستند و اقدامات دولت های زورمدار دنیا مورد تأیید آنان نیست.

 

رویش قارچ سمی به نام "داعش"

وی در ادامه این بحث گفت: دلیل چهارم رویش قارچ سمی ای بنام "داعش" در ماههای اخیر در کشورهای منطقه بخصوص در سوریه و عراق است چراکه درزمانی که فلسطینیان مظلوم آماج حملات مغول‌وار اشغالگران هستند، داعشیان به نام اسلام به جان مسلمانان افتاده و موجبات تشتت و اختلاف درمیان امت اسلامی را فراهم آورده اند که این امر حکایت از توطئه‌ای خطرناک که یک بعد آن تحت‌الشعاع قرار دادن مساله فلسطین و بعد دیگرآن نشان دادن چهره‌ای خشن و بی‌رحم از اسلام به جهانیان است را دارد. لذا حضور گسترده تر مردم ایران و سایر کشورهای عربی در راهپیمایی روز قدس پیامی خواهد بود برای سران برخی از کشورهای عربی که بجای اتحاد در مقابل رژیم صهیونیستی همه امکانات خود را وقف تدارک گروه‌های تکفیری برای مسلمان کشی می‌نمایند.

 

قطب نمای وحدت جهان اسلام

دکتر میرحسینی در پایان خاطر نشان ساخت: روز قدس "قبله استراتژیک" کشورهای اسلامی است که هدف اصلی را به ما نشان می‌دهد و آن چیزی نیست جز "فلسطین" و مردم کشورهای اسلامی باید بقیه منازعات میان کشورهای اسلامی را به "توهمات استراتژیک" مبدل سازند.وی افزود:  روز قدس؛ "قطب نمای وحدت جهان اسلام" و حرکت به سمت وحدت و همکاری است و این فرصت را می‌دهد تا جهان اسلام با یکدیگر متحد شوند. "موشه یعلون" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که "قضیه فلسطین قضیه اصلی جهان اسلام نیست و جهان اسلام قضایای مهمتری همچون سوریه و عراق دارد که باید به آنها رسیدگی کند و آخرین موضوع باید برای جهان اسلام قضیه فلسطین باشد" در این راستا امت اسلامی با حضور شورانگیز خود باید ثابت کنند که قضیه فلسطین قضیه محوری جهان اسلام بوده و خواهد بود.

گزارشگر: الهام میرفخرائی

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا