حسین آخوندی

همه ساله با آغاز ثبت نام دانش آموزان موضوع دریافت پول از اولیای دانش آموزان در مدارس دولتی به بهانه کمبود بودجه مطرح می شود.
بر اساس اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد. اما آموزش و پرورش رایگان به عنوان اصل اجرا نشده قانون اساسی باقی مانده است .اگر تا چند سال قبل تنها دغدغه تحصیل در مدارس دولتی پول خرید کیف،کتاب ، لوازم التحریر و یک دست لباس بود در سالهای اخیر بحث مدارس هیئت امنایی ، استعدادهای درخشان و نمونه دولتی پای شهریه دادن را به مدارس دولتی باز کرده است .طبقه متوسط و ضعیف جامعه در مدارسی اسما دولتی تحصیل می کتتد اما باید به این دلیل که کیفیت خدمات آموزشی مدارس هیئت امنایی کمی بهتر از مدارس دولتی است شهریه بپردازند.
در این بین آموزش و پرورش دریافت پول توسط مدارس دولتی را غیر قانونی اعلام می کند و مدارس به بهانه کمبود بودجه به دریافت پول از اولیای دانش آموزان ادامه می دهند.
از زمانی که بحث کمکهای مالی و داوطلبانه در مدارس مطرح شد مناقشه بین اولیا و دست اندر کاران مدرسه نیز آغاز شد شاید یکی از علل بروز این مناقشه بخشنامه های مبهم وزارت آموزش و پرورش است. در این بخشنامه ها تعریفی از اخذ داوطلبانه کمک های مردمی ارائه نمی شود و تنها به صورت کلی و مبهم از اخذ داوطلبانه  کمکهای مردمی سخن گفته است و مدارس نیز هر شیوه ای را برای اخذ این کمکها به کار می برند.
بسیاری از اولیا از نحوه دریافت داوطلبانه وجه در مدارس ناراضی هستند و هرگز شکایت نمی کنند و آموزش و پرورش نیز پرداخت این وجه را به حسلب رضایت والدین می گذارد.
این که چرا این مشکل حل نمی شود به چند موضوع برمی گردد موضوع اول کم شدن سرانه دانش آموزی که دخل مدارس محسوب می شود به طوری که مدیران برای اداره امور مدرسه راهی جز کمک گرفتن از دانش آموزان ندارند.
موضوع بعدی که به این مشکلات دامن می زند تاکید مکرر مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر غیر قانونی بودن دریافت وجه ازدانش آموزان است .یعنی جمله ای که خانواده ها را تحریک می کند و در مقابل مدیران قرار می دهد .در حالی که اگر بحث توزیع سرانه میان مدارس جدی گرفته شود یا لااقل دست از تاکید بر غیرقانونی بودن دریافت وجه از دانش آموزان بردارند و به جای آن خانواده ها رابه مشارکت در اداره مدارس تشویق کنند .و مردم را متقاعد سازند که در شرایط فعلی برای اداره مدارس دولتی و جلوگیری از سقوط کیفیت آموزشی آنها به کمکهای مردمی نیاز است.
شاید باز هم زمان آینده ما را به گذشته ای برساند که در آن تحصیل و سواد مخصوص اقشار پردرامد و ثروتمند باشد در شرایطی که نه مدیری مقصر است و نه جیب خالی برخی از اکثریت های جامعه

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا