یزدفردا "به دنبال نشر برخی از مطالب در خصوص "سخنان استاندار یزد در تبیین راهکارهای اجرایی طرح حجاب و عفاف در ادارات استان" ؛جوابیه روابط عمومی استانداری یزد منتشر شد

روابط عمومی استانداری یزد به دنبال نشر برخی از مطالب در خصوص "سخنان استاندار یزد در تبیین راهکارهای اجرایی طرح حجاب و عفاف در ادارات استان" در نشریات و سایتها، جوابیه ای را بدین شرح صادر كرد:

به گزارش یزدفردا" در این جوابیه آمده است:طی روزهای اخیر، یکی از سخنان استاندار یزد در تبیین راهکارهای اجرایی طرح حجاب و عفاف در ادارات استان به صورتی جهت دار و با تحلیلهایی بعضا مغرضانه در رسانه های داخلی و خارجی انعکاس یافت که در این خصوص توضیحاتی ارائه می گردد:
در قرآن کریم، بحث حجاب؛ چه حجاب ظاهر که همان «پوشش» است و چه حجاب باطن که همان «عفاف» می باشد به صراحت، مطرح و مورد تأکید ویژه قرار گرفته است. رویکرد این معارف و احکام نورانی نه صرفا فردی بلکه هم فردی و هم اجتماعی بوده و به جرأت می توان گفت که جنبه های اجتماعی این احکام به مراتب جدی تر و افزون بر جنبه های فردی آنها بوده است.
اسلام، دینی اجتماع محور است و بر همین اساس است که زنان نیز همچون مردان در سازندگی جامعه و زندگی اجتماعی نقشی سنگین و بی بدیل را ایفا می نمایند. دین جامع نگر اسلام از یک سو زن را «ریحانه بهشتی» و «کانون سکینه و آرامش» می داند و از سوی دیگر بر حضور جدی و اثرگذاری حقیقی وی در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی نظر دارد.
بانوان ایران اسلامی نیز با چنین نگرش و دیدگاهی است که در تکاپوی نقش اجتماعی خویش بوده و خواهند بود. این حقیقتی انکارناشدنی و سند افتخاری است که در عرصه های گوناگون تاریخ این مرز و بوم و این نظام؛ چه در دوران انقلاب و دفاع مقدس و چه در دوران سازندگی، عدالت و پیشرفت بر تارک افتخارات این سرزمین می درخشد.
درهرحال آنچه که از ابتدای شکل گیری این نظام، به خوبی مشهود بوده و هست همانا مطالبات بحق بانوان بویژه بانوان شاغل جهت ایجاد محیطی امن و سالم می باشد تا بتوانند با آسودگی خاطر و به دور از هرگونه حاشیه ای به فعالیت و ارائه خدمات خویش بپردازند.
در همین راستا، آیین نامه ای با موضوع «دورکاری بانوان شاغل» توسط دولت محترم مورد تصویب قرار گرفت تا این امکان را فراهم آورد که بانوان شاغل، ضمن فعالیت و پذیرش نقش جدی در عرصه اداره کشور بتوانند حضور خود در کنار خانواده و همسر و فرزندانشان را پررنگ تر نموده و فرصت ایفای نقش محوری در خانه و کانون گرم خانواده خویش را نیز داشته باشند.
در استان یزد نیز مسؤولین با عنایت به فرهنگ غنی «دارالعلم» و «دارالعباده» که زیباترین سند هویت استان بوده و شناخته شده ترین شاخصی است که همگان بواسطه آن از این دیار یاد می کنند و همچنین بواسطه درخواستهای مکرر و متعدد بسیاری از بانوان شاغل در ادارات استان، مبادرت به اجرای مصوبات کشوری در این خصوص نمودند:
در همین راستا بحث رعایت حریم برای بانوان شاغل در فضاهای کاری ، مشروط بر احراز شرایط ذیل در دستور کار قرار گرفت:
اولا: این بحث، صرفا محیط اتاقهای اداری را شامل می شود،بدین معنا كه بانوانی كه كارهایشان در یك راستا ومرتبط بهم می باشند در اتاق مجزا و با كمال آرامش مشغول به فعالیت و خدمت گردند؛ همچنانیكه در حال حاضر وبنا به اقتضائات فرهنگی و دینی كشور ما، بخشهای زنان و مردان در بیمارستانها، مدارس، خوابگاهها، راهپیماییها و نمازهای جمعه و جماعات و بسیاری از موارد دیگر به صورت جداگانه می باشد.
ثانیا: این اقدامات با رعایت اقتضائات و توجه به همگونی فعالیت ها و براساس دلالت عقلی و منطقی بر عدم ضرورت پراکندگی نیروهای انسانی شاغل در فعالیت ها و امور مرتبط صورت می پذیرد.
اکنون جای بسی شگفتی است که برخی افراد- که البته خود را به اصطلاح دلسوز- می نامند با هیاهو و غوغاسالاری و استفاده از تاکتیکهای شناخته شده خویش، در نهایت بی تقوایی و به دروغ ، مسئله «رعایت حریم برای بانوان شاغل در فضاهای اداری» را از محدوده تعیین شده خارج و به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، بازار و دیگر اماکن عمومی تعمیم می دهند و با تشویش اذهان عمومی، خوراک اربابان رسانه ای معلوم الحال خویش را تأمین می نمایند و مضحكانه تر این كه مطرح می نمایند كه بحث دیوار كشیدن در پیاده روها واتاقها و دانشگاهها و غیره در دستور كار است.
البته شاید بهتر بود به جای آن که بگوییم: «جای بسی شگفتی است..!» می گفتیم: «حتی جای کمی شگفتی هم نیست..!». زیرا چون روز بر همگان روشن است که انتهای این ردپا به همان منافقین و لابی های استعمار می رسد و جز مزدوری و جیره خواری و ناجوانمردی در قاموسشان چیز دیگری تعریف نشده است.
مردم شریف دارالعلم و دارالعباده یزد که همواره به عنوان الگویی انکارناشدنی برای ملت عزیز و سرافراز ایران اسلامی مطرح بوده اند هنوز از یاد نبرده اند که بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) معیار تشخیص حق یا باطل بودن امور را چنین مطرح می نمودند:
«هر جا دشمن، ما را تأیید کرد باید در خودمان شک کنیم و هرکجا دشمن از عملکرد ما اظهار ناراحتی نمود عملکرد ما رو به صواب است»
آری! عصبانیت مشتی خودفروخته و اسلام گریز و خودمحور نمی تواند در دین محوری و اراده الهی مردم و مسؤولین این نظام بر اقامه دین و احکام الهی خللی وارد نماید و انشاءالله این طریق نورانی و پربهجت همچنان با استحکام و قوت تا ظهور حضرت ولی عصر(ارواحناله الفدا) ادامه خواهد داشت.
والسلام علی عبادالله الصالحین

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا